HARSÁNYI LÁSZLÓ[1]
ZSIDÓ MŰVÉSZEK A VIHARBAN
1939-ben, az első két zsidótörvényt
követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési
Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros
együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől,
kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a
Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig
550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott
lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon
időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott
fellépő, kiállító szereplők közül.
I.
RADNAI ERZSI OPERAÉNEKES-TANÁR
(1900/1901/1910–1983)
Radnai Erzsi operaénekesnő egyes
adatok szerint 1900-ban, esetleg 1901-ben, vagy ahogyan a sírkövén
(feltehetően tévesen) áll: 1910-ben született Budapesten. A
művésznő a Képes Családi Lapok 1941. 32. számában így vallott az indulásáról:
„(...) megvallom őszintén, én nem is akartam énekesnő lenni.
Zongoratanárnőnek készültem. Amikor tanultam, akkor adták Budapesten a
»Leányvásár« című operettet. Én sem tudtam szabadulni az operett zenéjének
varázsa alól. Megvettem a kottáját és otthon csak úgy, a magam szórakozására
énekeltem. Mint minden szülő a gyermekétől, az én édesapám is el volt
ragadtatva a hangomtól. Kézen fogott és elvitt a Zeneakadémiára. A próbaéneklés
várakozáson felül sikerült.”
A Pesti Napló 1922 márciusában beszámolt a
Zeneakadémia növendékhangversenyéről. Ebben kiemelte Radnai Erzsi
fellépését, „csengő finom mezzoszopránját, Glück »Orpheus«-ának
nagyáriájában”. A fiatal énekesnő 1923. június 22-én debütált az Operának
a Városi Színházban tartott Trubadúr előadásában Azucena szerepében. Ekkor
a Nemzeti Újság így írt róla: „A művésznőnek sötét színezetű,
tömör és nemesen telt hangja különösen az alsóbb regiszterekben hat sok drámai
erővel’’.
1923. szeptember 1-jétől volt az Operaház
tagja. A megnyíló Városi Színházban még az Operaház énekeseként lépett fel Sába
királynőjeként, majd Carmenként. Az utóbbiról így tudósított a Budapesti
Hírlap 1925-ben: „A címszerepben Radnai Erzsébet, az Operaház fiatal
énekesnője aratott őszinte sikert, kellemes meleg mezzoszopránjával
és ösztönös zenei ízlésével.”
Még abban az esztendőben megszűnt a
szerződése az Operaházzal. Utoljára 1925. június 14-én szerepelt a
„Farsangi lakodalom”-ban. Átszerződött a Városi Színházba. Viszonylag
sokszor vendégszerepelt Budapesten és vidéken is. Az újságokban a kritikák
kedvezőek voltak. Jó példa rá a Somogyi Újság 1926. február 12-i számában
megjelent tudósítás, amely egy kaposvári vendégszereplésről szólt:
„Radnai Erzsi egy nagy ígéret. Ha nem hangzana
furcsán, azt mondanánk, hogy robosztus hanganyaga van, amely azonban még
iskolázásra szorul.”
Siker volt 1926 szeptemberében a Városi Színház
Aida bemutatója is, amelyben Radnai Erzsi Amneris szerepét énekelte, vagy a
miskolci vendégszereplése a Carmenben. Következett 1927 tavaszán a Lohengrin,
benne Ortrudot énekelte. Ezekben az években az operai szerepléseken túl szinte
minden hónapban fellépett nótaesteken, zenei rendezvényeken is (közöttük a
zsidó szervezetek rendezvényein). További szerepeket kapott a Városi Színház
operabemutatóiban (pl.: Pillangókisasszony, Parasztbecsület, Mignon.) 1929 júniusában
itt énekelte először a Fideliót.
1929. május 29-én a
Ferencvárosban kötött házasságot Sós Ernővel (1897–1963), a Warner-gépgyár
igazgatójával.
Az 1930-as években is
minden évben jutott egy-egy újonnan bemutatott operában szerephez.
A második zsidótörvény
életbelépése előtti utolsó „rendes” fellépése egy állatkerti
hangversenysorozat Parasztbecsület előadáson volt.
1939-től csupán az OMIKE Művészakció
keretében engedték szerepelni. A Művészakció első hangverseny
előadásaiban már lehetőséget kapott. 1940 januárjában az első –
még hangversenyszerűen és a Hollán utcai teremben előadott –
operában, a Nabuccoban énekelte Abigél szerepét. A folytatásban, 1943-ig – a
hangversenyesteken túl – játszik az Aidában, mint Amneris, a Fidelioban, mint
Leonóra, majd jönnek a többi régebbi operaszerepek a Trubadúr, a Sába
királynője. A Képes Családi Lapok már idézett 1941-es interjújában így
fogalmazott: „Két esztendeje az OMIKE művészakció estjein igyekszem
tudásom legjavával elfeledtetni a közönséggel mindazt, amit magam is szívesen
felejtenék.”
Radnai Erzsi
1943 januárját követően eltűnt a neve
az újságok, folyóiratok lapjairól. Egyszer – talán nem névazonosság –
feltűnik egy 1945 decemberében, az Orvosok Lapjában megjelent hírben,
amely szerint egy szakszervezeti rendezvényen „Medgyasszay Vilma, Radnai Erzsi,
orvosi vonósnégyes és mások szórakoztatták az orvosokat, egészségügyi
alkalmazottakat”.
A Kozma utcai izraelita temetőben található
egy sír, amelyen ez áll: Sós Ernőné Radnai Erzsébet 1910–1983.
Képek
1.) Sába
királynője, Színházi Élet 1924. 01
2.) Az Aidában, Színházi Élet 1926. 41
3.) Fidelióként, Színházi Élet 1929. 02
4.) Színházi Élet 1928. 08.
5.) Rádióélet 1930. 36.
GARAY ERNŐ OPERAÉNEKES
(1910–1984)
1939-ben, az első két zsidótörvényt
követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési
Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a
fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó
művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű
kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos,
festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető
levegőhöz. E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy
művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.
Garay Ernő
operaénekes 1910-ben született Huszton.
Kutatásaim alapján Garay Ernő művész
neve először a Brassói Lapok 1924. februári számában tűnik fel egy
Szigligeti Ernő darab bemutatója kapcsán, de nem bizonyított, hogy ez az
írás a mostani cikkem főszereplőjéről szól.
Biztosabb, hogy a Magyar Muzsika 1933. januári lelkendező cikke már róla
szól: „Megtudtuk, hogy a kitűnő énekes magyar származású debreceni
fiú. Garay Ernő, aki már régen elkerült szülőföldjéről és bizony
megérezni kiejtésén, hogy elszokott a magyar beszédtől. […] Azt hisszük
Budapest ismét felfedezett valakit, a közeljövő egyik legnagyobb
tenoristáját.”
A hosszabb távollét nem volt más, mint Garay
vendégeskedése a bázeli operaházban. 1935-ben szerepel újólag itthon, amikor az
Operaházban énekelte a mantuai herceg szerepét a Rigolettoból. A 8 Órai Újság október 5-i száma
ennek alkalmából így számolt be Garay Ernőről: „Megnyerő
külseje, ügyes játéka és pompás magyar szövegkiejtése kétségtelen értékek.
Hangja fejlődőképes lírai tenor, de egyelőre még sokat kell
tanulnia.”
A budapesti vendégszereplések után Garay
Ernő a brünni színházhoz szerződött, majd Bécsben lépett fel, ahol
„Belcanto-szerű, csengő hangjával” nagy sikert aratott az Eladott
menyasszony című operában – tudósított a Pesti Hírlap 1936 decemberében. 1940-ig Bécsben maradt,
fellépett különböző műsoros esteken.
1941 elejétől énekelt újból itthon.
Január-februárban dal-és áriaesteken vett részt Forrai Mikós kamarakórusával
együtt. Tanított is, erről 1941 októberében az Új Magyarság számolt be, amikor Garay tehetséges növendékeivel
együtt lépett fel egy esten.
Az OMIKE Művészakcióban 1941 januárjában
mutatkozik be, „Az operett klasszikusai” című előadásban. 1941–1943
folyamán azután valódi operaszerepek következtek: Pedrillo a Szöktetés a
szerályból, Don José a Carmenból, Pinkerton a Pillangókisasszonyból, Assad a
Sába királynőjéből és Manrico a Trubadúrból.
1943 áprilisában még fellépett a
Goldmark-teremben. Nem világos, hogy ezt követően mi következett:
munkaszolgálat vagy menekülés? Talán az ő fellépéséről számolt be
a Népi Egység című
brassói lap 1945 januárjában, amely szerint Garay Ernő másokkal együtt
fellépett Bukarestben a Romániába menekült magyar zsidó művészek és
értelmiségiek javára rendezett előadáson.
1945 nyarán újból Budapestről jelentkezett,
megkezdte zenetanítását és fellépett a Népvarietté produkcióiban. 1946-től
a Szegedi Nemzeti Színház énekese volt, ahol első fellépései a Carmenben
és a Denevérben voltak. Az év végén a hírek arról szóltak, hogy Olaszországba
utazik, mivel ott kapott szerződést. Ehhez képest 1947-ben miskolci és
debreceni fellépésekről adtak hírt az újságok.
Az Új
Kelet 1949 májusában Zoltán Irén operaénekesnő európai turnéjáról
beszámolva említést tett a művésznőnek egy bécsi fellépéséról, ahol
Garay Ernő volt fellépőtársa. Ugyanebben az újságban, 1949
októberében jelent meg a következő hír: „Garay Ernő tenorista
Izraelben. Nemrég az országba érkezett Garay Ernő operaénekes, aki már
mintegy tizenöt éve Európa számos nagy színpadán működött vezető
szerepekben.”
Az újonnan alakult Teatron Musikai énekese volt.
Énekelt Mahler: Dal a földről művében, játszotta Barinkay szerepét a
Cigánybáróban. Az izraeli zenei élet csak kevés fellépést biztosított számára.
(Eközben az Új Kelet 1955.
júliusi száma arról írt, hogy Garay főkántorként mutatkozott be.) 1959
áprilisában az Új Kelet arról
számolt be, hogy Garay Ernő és felesége, Faludy Katalin megnyitotta
énekiskolájukat – Berlinben. Ehhez már csak egy kis hír kapcsolódik, amely
szintén az Új Kelet ben
jelent meg évekkel később, 1977 szeptemberében: „A neves operaénekes,
Garay Ernő tenorista, aki nyolc év itt-tartózkodás után, [mármint Izraelben H. L.] minden
egzisztenciális lehetőség hiányában vándorolt ki 20 éve Berlinbe, hol
egykor szólószerepekben lépett fel, ma – a négy berlini zsinagóga – és mintegy
6000 főnyi zsidó hitközségnek kiváló, szeretett főkántora.”
Garay Ernő 1984-ben hunyt el Berlinben.
Képek:
1.) Magyar Állami Operaház Emlékgyűjteménye.
2.) Zenei Lapok, 1933. január.
3.) OMIKE Művészakció
műsorlap.
4.) Fényszóró, 1945. 14.