75 VES

Helesfai Andrea / Andrea Helesfai Schneider

 

hegedűMŰVSZ s TANR

 

I.

 

 

A budapesti szletsű hegedűművsznő a Bartk Bla Konzervatriumban s a Liszt Ferenc Zeneművszeti Egyetemen vgezte tanulmnyait. Tizenvesen szmos első djat nyert orszgos zenei versenyeken. Egyetemi vei alatt fellpett rszben szlistaknt a Magyar Kamarazenekarban Ttrai Vilmos vezetse alatt, valamint a Budapesti Kamaraegyttesben Mihly Andrs veznyletvel s az llami Hangversenyzenekarban. 1972-ben a Bartk Bla Konzervatrium adjunktusa lett. Tanulmnyait 1973-ban hegedűművszi s konzervatriumi tanri diplomval fejezte be Ttrai Vilmos osztlyban. Tovbbkpzsek kvetkeztek Michail Waimann, Henryk Szeryng, s Martzy Johanna mesterkurzusain.

 

Helesfai Andrea 1973-ban Zrichbe kltztt, ahol a mai napig is l. Szlistaknt Svjcban, Nmetorszgban, Ausztriban, Nagy-Britanniban s Brazliban vendgszerepelt.  Rendszeresen rszt vett rdi-, TV- LP-, CD- s filmfelvteleken. 1978-ban Andrea Helesfai djat nyert a Salzburgi Nemzetkzi Mozart Hegedűversenyen. 1980-ban megalaptotta a Trio Turicum vonstrit.

 

197375 a Zrcher Kammerorchester, 19751982 a Collegium Musicum első hegedűse volt, valamint msodik koncertmestere a Camerata Zrich s a Baroque Strings Zrich egytteseinek.

 

1975-től 2013-ig, 38 ven t volt első hegedűse a Tonhalle Orchester Zrich-nek. Sir Georg Solti, Michael Stern s David Zinman veznyletvel kzreműkdtt a Tonhalle Orchester Zrich koncert- film- s CD-felvtelein belertve a ngy nemzetkzileg djazott CD sorozatokat is. 1970 ta rendszeresen jrta koncertturnkkal a vilgot kamaraegyttesekkel s zenekarokkal.

 

Helesfai Andrea

 

Helesfai Andrea kezdettől fogva aktvan rszt vett a zeneoktatsban. 1988-90 kztt bevezette s oktatta a svjci zenetanrokat a Kodly zenei mdszer szellemben s alkalmazta Havas Kat s Paul Rolland mdszert a hegedű hangszeres oktatsban. Tovbbkpző privt oktats mellett, 1992 s 1994 kztt a bzeli Zeneakadmin tantott, 19982013 kztt pedig egy zenei rettsgivel rendelkező zrichi Gimnzium (Kantonsschule Hottingen) hegedű- brcsa- kamarazene s zenekarvezető tanraknt dolgozott.

Helesfai Andrea lelkesen dediklja magt az extemporlis zennek: a jelen pillanat hangjnak, megrktve CD albumokban.

 

WEB oldal: www.andreahelesfai.ch

 

II.

 

HELESFAI ANDREA FELVTELEIBŐL

Charles Ives: Szonta hegedűre s zongorra, No. 3 (1914)

https://youtu.be/SxwibWnXES4 (28:32)

Helesfai Andrea (hegedű) s Georges Martin (zongora)

0:00 Adagio

14:08 Allegro

18:45 Adagio cantabile

 

Frank Martin: Szonta hegedűre s zongorra

https://youtu.be/k6O1OWjYMog  (15:33)

 

Helesfai Andrea (hegedű) s Werner Brtschi, (zongora)

00:00 Trs vif;

05:45 Chaconne: Adagio;

11:35 Finale: Bien modr Presto

 

 

Heinz Marti: Recitativo desolato hegedűre s zongorra

egy W. A. Mozart ltal varilt tma felhasznlsval.

(Hlas, j'ai perdu mon amant)

 

http://youtu.be/k6O1OWjYMog (6:53)

 

Helesfai Andrea (hegedű), Werner Brtschi (zongora)

 

 

Heinz Marti 1934. mjus 7-től 2023. szeptember 2-ig lt. Tantkpző főiskolai tanulmnyai s rvid tants utn Bernben tanult zent (brcsaművszi s elmlet tanri diplomk). Kompozcis tanulmnyokat folytatott Veress Sndornl s Klaus Hubernl. Tbbszr rszt vett a darmstadti Nemzetkzi jzenei Nyri Kurzusokon s a boswili zeneszerzői szeminriumokon (zeneszerzőknt s előadknt). Elektronikus zenvel foglalkozott a Genfi Rdi "Centre de Recherches sonores"-jban. Brcsaművszknt klnbző zenekarokban dolgozott, legutbb a Zrichi Opera zenekarban. Zeneszerzőknt szmos djat kapott (Gaudeamus Alaptvny, PRO ARTE Alaptvny, Zrich vrosa).

 

Helesfai Andrea gondolatai Heinz Marti Recitativo desolato cmű művnek jtszsa kzben: A zeneszerző vgyakozan panaszos emlkei bukkannak elő a mlyből. Ahogy fokozatosan a felsznre kerlnek, jjlednek, mg vgl is egy eszkalciig fokozdnak. De egy krds meglltja őket: Vajon akkor is gy tapasztaltam az letet, mint most? Vajon az a vesztesg rzse, ami akkor volt, mg mindig gytr, vagy azokat most tisztzva egy feloldshoz tudnm vezetni?

 

III.

 

Love is the movement of beauty B.R.

A szeretet a szpsg mozdulata, a megmozdul szpsg)

 

HELESFAI ANDREA: Ttrai Vilmosra emlkezve[1]

 

     Ezen a hten tbbek kztt Haydn Trauer Szimfnijt jtszottuk a zrichi Tonhalle Zenekarral, David Zinman diriglsa alatt.

     Milyen csodlatra mlt is az let szinkronizcis trvnye! Ezen a hten van szeretett tanromnak s mesteremnek, az apai j bartnak, Ttrai Vilmosnak a temetse Budapesten. A jelen pillanat fnye tvilgtja az emlkek sort, amelyek mint forrsok a hegyoldalbl trnek elő.

     Ltom magam előtt, amint a Magyar Kamarazenekarral ppen Haydn Trauer szimfnijt vesszk fel lemezre Budapesten. Taln egyike az első hanglemezfelvteleknek, ahol n is kzreműkdm. Miutn tizenkilenc vesen bekerltem a Liszt Ferenc Zeneművszeti Főiskolra, ahol a kzel 80 jelentkező kzl a hrom boldog felvett akadmista egyike voltam rmm mg nagyobb lett, mikor megtudtam, hogy Ttrai tanr r vett fel az osztlyba, az ő t nvendke egyiknek. Az első v nagy zenei metamorfzisai utn, ahol a zenei kommunikci magtl rtetődően folyt tanr s nvendke kztt, legnagyobb meglepetsemre a msodik tanv kezdetn Vili Bcsi meghvott kzreműkdni a Magyar Kamarazenekarba. Előszr nem tudtam elkpzelni, hogy ez valsg lehet: a sok, oly nagyon becslt művsz s tanr krben n, hsz vesen, mint egy junior klubtag, szintn jtszhatok. Hetekig tartott, mg valban el tudtam hinni, hogy ez igaz, s az első koncert szvdobogsa utn ltom magam s a tbbieket, Vili btymmal az len, a hanglemezstdiban, a Haydn szimfnik felvtele alatt. Ezt a felvtelt, mint az sszes tbbit is a gyors, hatkony munka s a zenei tmrsg jellemezte. A felvtel az akkori technikai fejlettsg szintjn, (hatvanas vek vge) nem engedett meg olyan nagy szabadsgot a művszeknek, amit cljaik elrsrt kvntak volna maguknak. Vili btym fradhatatlan energijval, tszellemtő atmoszfrjval sokszor ttrte az adott hatrokat, s letteli, friss, szabad zenlsben szintetizlta az akkoriban revolucionlis Urtext-kiads kottakphez val hűsget a mikrofon kihvsaival.

     Szmomra a zenls a Magyar Kamarazenekarban igen magas fok zenei kommunikci volt: művelt fogalmazs, artikulci, s mgis jtk, spontaneits, rm s szpsg.

     Egyik emlk hozza a msikat: a koncertek a Zeneakadmia nagytermben, klfldn, mint pldul a ludwigsburgi kastlyban, a belgiumi vrosokban, Firenzben, Grazban, vagy az ohridi t melletti zenei Fesztivlon Macedniban... A zenls rme volt, ami magval ragadott. A technikai perfekci mindig a zene szolglatban llt. Vili btym csalhatatlan zenei intuicija volt az irnytű az egyttes zenlsben ksőbb a Magyar llami Hangversenyzenekarban is, amelynek szintn tagja lettem, s ahol ő első koncertmesterknt volt tanra jformn az egsz zenekarnak.

44. e-moll szimfnia "Trauersinfonie": IV. Finl. Gyors (3:40)

 

     Trauer-szimfnia! Vili btymnak egyik legkedvesebb radsi darabja volt a negyedik ttele. Taln mert ez a klasszikus formba nttt, dramatikus s szenvedlyes zene kzel llt lnyhez. A msik arct, a vidm, nevető, rkk viccelődő Ttrai Vilmost is ltom magam előtt, br taln a dramatikus vilgszemllete volt inkbb előtrben: ktelezettsget vllal kultrpolitikai felfogsa, rkk kzdő s az igazsgrt harcba menő btorsga legyen ez akr zenei, akr emberi igazsg.

     A Liszt Ferenc Zeneművszeti Főiskoln eltltttt 5 v a diploma megszerzsig, letutam determinl fontossg s felejthetetlen szakasza volt.

     Tovbb lapozva az emlkek knyvben, jabb kpek elevenednek fel. Kedd dlutn hrom ra, hegedűra a harmadik emeleti Hubay-teremben. Vili bcsi nemrg rkezett haza egy francia turnrl a kvartettjvel, tele van lmnyekkel, benyomsokkal, fellelkeslssel... Rvid ti beszmol utn a Beethoven- hegedűversenyt tanulmnyozzuk. Mikzben egyes passzzsokat tbbszr is egytt eljtszunk, gy tűnik, mintha az előző lmnybeszmol, tlnyeglve, a hangok szfrjba, a zenei fantzia vgtelen folyamba kerlne bele.

     Ttrai tanr rnak klnsen fontos volt a zenei egysg becsbentartsa. Munkjban (zenls s tants a zenls tovbbadsa) a zenei egysg s a szpsg mozgsa ebben az egysgben volt a legmagasabb szempont. Minden egyb, mint a kottakp hűsgnek respektlsa, az artikulci, a rendkvl kulturlt s mgis intuitv, friss zenei megfogalmazs, a rszletek fradtsgot nem kmlő kidolgozsa, a zenei egysg szolglatban llt.

     Mint egy szivacs szvtam magamba az tadott tapasztalatokat s milyen remekl tudta ő tadni! Egyttes zenlssel, trzssel, imitt-amott trfval fűszerezve bontakozott ki zenei hitvallsa. Olyan magas fokon, ahol mr szemlytelenl tudott ragyogni, s ezltal jformn minden tantvnya a sajt individulis nyelvre tudta azt lefordtani. Br a zenei stlus szolglatban ll, de igen nagy művszi szabadsga volt nvendkeinek, ami lehetőv tette, hogy ugyanazt a zeneművet valamennyien msknt adjk elő.

     Vili bcsi tiszteletben tartotta egynisgnk srthetetlensgt.

     Ltom magam előtt elgedett mosolyt, szemnek trfs villanst a diplomakoncertem utni banketten, amikor a pertu pezsgős-pohart rtettk, egy kiss bnatos megjegyzs ksretben: Ttrai sszes nvendkt klfldre viszi az let! (az n esetemben arra clzott, hogy pr hnap mlva elhagyom Magyarorszgot, jdon frjemet vlasztott hazjba, Svjcba kvetve.)

     Az utols koncertek egytt - olasz turn, kolerajrvny ellenre, s Bcs... Szmomra egy j letszakasz derengett mr a horizonton.

     s a bcs, az ideiglenes. Mi nem bcszunk, rokonlelkek soha nem bcsznak. Milyen igaz! Valahnyszor jra tallkoztunk, akr az n ksőbbi zrichi otthonomban akr Vili btymk budapesti laksn, ez bebizonyosodott. A kzs fonal mindig meg maradt: bartsgunk a tvolsg ellenre mg inkbb elmlyedt s csaldiass vlt. Beszlgetseink időtlenek voltak, fonalukat mindig kvetni tudtuk, egyik alkalomtl msikig. Hogy kzben esetleg vek teltek el, nem jtszott szerepet.

     Időkzben letem egy msik szakaszt Zrichben lem, mint mr emltettem. Szmtalan j tanulmny, tapasztalat, tantvnyok serege, rmteli zenei lmnyek, koncertek (ahol tudatosan vissza tudok adni abbl a SOK-bl, ami osztlyrszeml jutott), tltik meg, rjk tele letem knyvnek tovbbi fejezeteit, de az alaphang, szlőhazm zenei kisugrzsa s Vili btym irnyadsa mindig hű ksrőim zenei utamon.

Mrhetetlen hlval emlkszem sszes tanromra s mesteremre. Sorukban Ttrai Vilmos szemlye klnleges helyet foglal el, mint mester, művszkollga, kortrs, apai bart. Emlkt rkre őrzm szvemben az ő szavaival: mi nem bcszunk, a rokon lelkek soha nem bcsznak.

 

 

IV.

 

Helesfai Andrea emlkezse Martzy Johannrl[2]

(tdolgozott verzi)

 

n nem vagyok kltő, de Johannrl megemlkezni csodlatos feladat. 1979-ig kialakult kzttnk egy szvlyes bartsg, amely a tanr-dik viszonybl egy anyai bartsgg alakult.

A budapesti Zeneakadmin a kamarazene tanrom Mihly Andrs volt, aki lelkemre kttte, hogy Svjcban mindenkppen keressem fel Martzy Johannt. Ő tudta, hogy a művszdiplomm s svjci frjhezmenetelem utn Svjcban lem tovbb az letemet. A zrichi Tonhalle zenekar művszeknt s tbb kamerazenei trsasg tagjaknt dolgoztam, amikor bejelentkeztem Johannhoz előjtszani.  A tallkoz vele felejthetetlen volt. A glarusi vastllomsrl elhozott, s hamarosan megrkeztnk glarusi otthonukba.

Belptnk az Eichenhausba, azaz Tlgyfahzba, amely egy vendgeket mindig szvesen lt helyknt is ismert volt, s pillanatok alatt egy Bach szlszonta kidolgozsnak kellős kzepn talltam magam. Ezutn meghvott engem Johanna rendszeres alkalmakra, mesteriskolai szinten egytt dolgozni. Ebből a meghvsbl egy igazi mesteroktats nőtt ki: a flnapos mesterrkon tvettk szinte az egsz hegedűirodalmat, s emellett kamerazenltnk is. Johanna egy igazi tantmesternő volt, meg voltam ajndkozva az ő egyedlll hihetetlen precz tudsval s azzal a kpessggel, amellyel t tudta adni nekem a tudst. Szmra az volt ajndk, hogy magas szinten tudta elmondani a mestersgbeli ismereteit. A Tlgyfahzban az ő ri egyszerűen egy egsz napos zenlst jelentettek, a szabadnapjaimon tudtam hozzjuk utazni. Kedves frje, Dniel Tschudi s dakszli kutyjuk Dk is nagyon rltek nekem, mikor megrkeztem.

Azokban az időkben ksőbb, mikor Sabina lnyuk egy Lausanne-i bennlaks interntusba kerlt, mint a msodik lnyukra tekintettek rm. n abban az időben egy nemzetkzi versenyre kszltem fl. A hzukba rkezs utn megszokott mdon visszavonultunk az emeleti rszben Johannval, ahol rkig a hegedűetűdket, hegedűversenyeket s repertor bővtsi darabokat dolgoztuk egytt t.

Ezutn egy kzs vacsora kvetkezett a szalonban, ami utn sokszor jszakba nylan folytattuk mg a nemes munkt. Johanna fradhatatlanul tantott, semmi sem volt neki sok, a legfontosabb dolog volt szmra a zeneszerzők szndknak felismerse s zenjk esszencijnak a felsznre hozsa s az előadsban e lnyeg tolmcsolsa. Mindig nagyon boldog volt, ha a megolds kulcst megtallta, s ennek tadsval a nvendk előadsban a mlyebb sszefggsek megrtse ltal magasabb szintű interpretci szlethetett meg. A kis rszletektől, technikai megoldsoktl haladtunk a cl fel: a zeneművek esszencilis tartalmhoz. Az volt a legfontosabb szmra, ami mindig a szpsget szolglta.

Kedvenc muzsikusa Horowitz volt, akinek sok lemezt hallgattuk meg egytt. Azt mondogatta mindig, a vilgnak egy-egy hangszerből csak 10 kimagasl szlistra van szksge.

Johanna mozgsa a hegedlsben s a mindennapi letben is nagyon nemes, finom s kecses volt, a dolgok tltsa nla mly s lnyegre trő volt, prosulva szarkasztikus humorral, de mindig tallan. A partnereivel is szkimond volt, soha nem titkolta a vlemnyt, ezrt nem mindig volt npszerű, tbb karmesterrel is feszlt viszony alakult ki emiatt kztk.

Johanna szerette a szpet s a zsenilisat a kompozcikban, mint ahogyan az előadsokban is. Aminek csak lehetett s tudott, utnanzett szenvedlyesen s szntelenl gyűjttte a kziratokat, nagy muzsikusok leveleit, előadk visszaemlkezseit, s olvasta őket fradhatatlanul. Gyakran jrtunk egytt Zrichben koncertekre, vagy ha n jtszottam a zenekarban, a koncertek utn felkereste a művszeket a művszszobban egy kis beszlgetsre.

Johanna mindig kerlte a megalkuvst a zenben s az letvitelben egyarnt. A tantsban nem volt elgedett addig, amg a tantvny előadsa eszttikai lelkesltsggel nem adta vissza a darab cljt. Az ő nzetei a kultrban, a művszetben, a politikban s a mindennapokban is nagyon vilgosak, mrtkadk voltak. Nha megjegyzsei kshegyre menően lesek voltak, de szemlyesen nem voltak bntk.

Ő bizonyos fokig sztszrt is volt s knnyen feledkeny, ezeken ő maga is nevetett. Egyszer elmeslte, hogy egy fraszt spanyol turn folyamn, mikor naprl napra j vrosba utazott s minden este egy versenyművet jtszott - ami elgg ignybe vette a teljestőkpessgt - egyik dlelőttn egy fraszt utazs utn ment a prbra, gondolvn, hogy aznap j lesz majd egy kis idő pihenni, mert ugyanaz a Mozart-koncert lesz a programon, mint az előző napi volt... A prba megkezdődtt, Johanna felment a pdiumra, a karmester, a zenekar mr vrt kszen llva. Kezdhetnk? krdezte a karmester. Igen felelte, s ekkor felcsendlt a Mendelssohn-koncert msfl taktusos bevezetője! A prba br baj nlkl lement, de a dlutni pihenőről le kellett mondania, ahelyett t kellett gyakorolni a Mendelssohn-koncertet.

 Ha rviden szeretnm sszefoglalni szavaimat, azt mondhatom, hogy Martzy Johanna szenvedlyes szolglja volt a Szpsgnek, s ezt kereste termszetesen a hegedű irodalmon t mindentt a zenben.

Ő kornak legnagyobb hegedűsei kztt foglalt helyet.

 

 

 

 



[1] Helesfai Andrea emlkezse a Ttrai Hegedűsz alkonyatban c. knyvben jelent meg (329-331. oldal). Sajt al rendezte: Ttrai Zsuzsanna s ifj. Ttrai Vilmos. (Klasszikus s Jazz Kiad, Budapest, 2001)

 

[2] Rszlet Ligetin Beke gnes: Martzy Johanna, a szpsg szenvedlyes szolglja - lete s művszete c. emlkknyvből.  (Pski Kiad Kft, 2021)