| Schönberg
      monodrámáját, a Várakozást 2003-ban mutatta be az Operaház; négy
      előadáson, vendégként Anja Siljával A
      nő szerepében. A következő évadban nem játszották, mivel mind
      zeneileg, vokálisan, mind a személyiség formátuma tekintetében rendkívüli
      követelményeket támaszt az énekesnővel szemben, s idehaza a
      papírforma szerint nem kínálkozott megfelelő drámai szoprán a
      feladatra. Ebben az évadban azonban váratlan fordulat történt: Zempléni
      Mária megkapta a szerepet, s két alkalommal, április 8-án és
      14-én újra színre került a darab. Aki a papírforma szerint gondolkodik,
      ráadásul tanúja volt Silja nagy alakításának,
      istenkísértésnek vélhette a lépést, aki azonban figyelemmel kísérte
      Zempléni Mária művészi pályáját Az ajtón kívül Lány szerepétől
      és a Ravasz rókácska női zsenialitásától kezdve sok-sok izgalmas
      nőfigurán keresztül Salome bonyolult
      mélységéig, nem kétkedő, hanem bizakodó várakozással tekintett e
      bemutatkozás elé, amely a legmerészebb várakozást is felülmúlta: az Anja Siljáétól lényegesen
      különböző, ám azzal egyenértékű alakítás
      született.   Silja emblematikus személyiség.
      A klasszikus modernség komplikált nőtípusainak
      specialistája és egy jól körülhatárolható
      kultúra operai reprezentánsa - azé a második világháború utáni német
      kultúráé, amelyet az opera területén Új-Bayreuth szellemének, a második
      bécsi iskola kissé megkésett recepciójának és a kezdődő
      rendezői operaszínháznak a találkozása jellemez, s amely
      kívülről legfeljebb a végre felfedezett Janáčeket
      integrálta. E kultúra érzülete: életprobléma-érzékelése, emberlátása,
      idegélete az övé, s ezért e kultúra operai nőfiguráinak az idiomatikus megszólaltatója és autentikus
      emberábrázoló művésze. E kultúra érzülete a romantikában gyökerezik
      és mitizál. Az opera műfajában legkoncentráltabb képviselője
      éppen a Várakozás. Schönberg szerint „lehet az egész
      darabot szorongásos álomnak felfogni”. A szorongás Kierkegaard,
      majd az első világháború után kibontakozó egzisztencializmus egyik kulcsszava, s összefügg a magánnyal, ami egészen a
      felvilágosodásig pozitív fogalom volt, a világ zajától elvonuló ember, az
      elmélyült reflexió aziluma, ám a modern (nagyvárosi) élet
      elidegenedésének következtében a romantikától kezdve negatív fogalommá
      vált és mindinkább mitizálódott, hogy a 19-20. század fordulójától a
      modern ember kozmikus magányának mitologémájává
      váljon, amelynek eleme az egzisztenciális szorongás. Schönberg 1909-ben
      zseniálisan alkotta meg a Várakozásban e szorongás zenei esszenciáját. És
      Anja Silja a
      műnek ezt a dimenzióját tudja ma is képviselni. Bár
      Schönberg zenéje, a disszonancia teljes emancipálása ma is olyan
      szuggesztív, mint keletkezésekor volt, mégis érezhető már, hogy a
      mitikus-kozmikus-metafizikai dimenzió a maga szimbolikájával és indulati
      csúcsra járatásával a múlté. S nem azért, mert a mai ember magánya és
      szorongása oldódott, hanem ellenkezőleg: mert természetessé vált.   
   Zempléni
      Mária más kultúra embere, s más a személyes alkata és a hangja, mint Siljáé. Már az utóbbiak eleve más irányt jelölnek ki
      számára, s ő - intelligens és szuverén művész lévén - nem
      próbálja hozzátörni magát és orgánumát a szerep sztereotípiájához, hanem
      saját alkatából és eszközeivel oldja meg a feladatot. Ő nem az a
      korszakot reprezentáló hősnő, mint Silja; orgánuma nem drámai szoprán, hanem karcsú
      ezüsthang; énekstílusa nem német, hanem az olasz repertoár vokális
      kultúráját őrzi a német szöveg tiszta artikulációjában is;
      előadásmódja nem megemelt beszéd, hanem kantábilis; nem átütő
      erőre és gyakori csúcspontokra törekszik, hanem dinamikailag
      temperált, visszafogott. Mindez azt a látszatot keltheti, hogy kompromiszszum köttetett a szerep igényei és az
      énekesnő adottságai között. Lehet, de sokkal fontosabb, hogy
      mindezek a sajátosságok jelentésteli egésszé állnak
      össze, a figura, a darab lényegi és fontos újraértelmezésévé. Nem tudom, hogy Zempléni Mária
      mit gondol a szerepről, de alakítását lehet úgy
      "olvasni", ahogyan olvasom.   Közhely,
      hogy a monodráma nyitva hagyja, ki ölte meg A nő szerelmesét, lehet,
      hogy ő maga. Ez a nézet akkor lenne plauzibilis, ha nem volna a
      darab első három része, csak az utolsó, a negyedik,
      legterjedelmesebb. Hiszen az első három a hosszú „várakozás”,
      keresés jegyében megtett út egy-egy szakaszát adja, s ez
      Schönberg számára annyira fontos volt, hogy a színi kivitelezés
      nehézségeinek tudatában is realisztikus szcenikai megvalósításukat
      követelte. A darab első harmada nem ott játszódik,
      ahol A nő a holttestet megtalálja, és e mű esetében nem lehet
      helye olyasfajta pragmatikus magyarázatnak, hogy mondjuk a gyilkos vissza
      szokott térni a tetthelyre. De Schönberg elképzelése ellentmondásos:
      egyfelől igazi erdőt, A nőnek pontos fizikai cselekvéseket,
      a negyedik részben pedig jelenlévő „holttestet” ír elő,
      másfelől megengedi a darab szorongásos álomként való értelmezését,
      sőt azt mondja: „A Várakozásban az a szándékom, hogy ami a
      legerősebb lelki felindultság egyetlen pillanatában játszódik le,
      úgyszólván időnagyítóval fél órára elnyújtva ábrázoljam”. Ez viszont
      feljogosít, hogy a cselekményt és a folyamán kikerekedő
      történetet egyáltalán ne tekintsük valóságosnak,
      hanem kizárólag A nő fantáziájának
      termékeként, teljes egészében fikcióként fogjuk fel.   Zempléni
      Mária alakítása értelmezhető úgy, hogy egy végletesen magányos
      nagyvárosi nő, akinek vagy volt, de csődbe jutott, vagy soha
      nem is volt szerelmi kapcsolata, szembesül életének tökéletes
      ürességével, de képtelen szembenézni vele, inkább kétségbeesetten
      fantáziál egy tragédiát, amivel legalább valami tartalmat
      ad a létezésének. A monodráma így felfogható egy önmagának életet, ha
      tragikust is, de mégis életet konstruálni próbáló
      nő kapkodó öncsalásaként, az ibseni
      „élethazugság” radikális kísérleteként is. Van az
      alakításnak egy fontos pillanata: a darab negyedik
      részében A nő megfogja, magához vonja és megcsókolja a halott férfi
      kezét; a rendezés szerint a résnyire nyitott liftajtón
      kinyúl egy kéz, de nem emlékszem, hogy Silja a
      transzponált környezetben realizálta-e a szerzői instrukciót, ám ha
      igen, akkor sem lehetett jelentősége, mert négy előadás után
      mégiscsak emlékeznék rá. Zempléni alakításában ez a
      mozzanat kulcsfontosságú: az a gyöngédség, szeretet, vágyakozás, ahogy
      megfogja és a fejéhez húzza a kezet, az irreális szcenikai feltételek
      között világossá teszi, hogy minden, ami a színpadon
      fizikai valóság, valójában A nő fikciója. Ennek a
      figurának az alapélménye mintha nem annyira a szorongás volna, mint
      inkább a magány, ami kiüresíti az embert. Mintha
      elejétől fogva mindent a darab végén megfogalmazottakból
      lehetne megérteni: „Was soll ich allein hier tun? / In diesem endlosen Leben... / in diesem Traum ohne Grenzen und Farben...”, és:
      „Ich suchte...".
      Kit? Mit? Mintha nem egy férfit keresett volna, hanem mindvégig önmagát.   Anja Silja
      figurája az egzisztenciális szorongás drámai hősnője volt.
      De a mitikus-kozmikus-metafizikai szorongás és a hősök kora elmúlt.
      Az 1970-es évek óta kibontakozó és a minimalizmusba torkolló
      drámairodalom Botho Strausstól Jon Fosséig mindinkább a totálissá váló magányt, az
      emberi kapcsolatok teljes kiürülését és ellehetetlenülését, a
      kommunikációképtelenséget ábrázolja. Ami történik, nem mitikus. A mai kor
      embert lepusztító társadalmi mechanizmusai szociológiailag,
      lelki következményei pszichológiailag
      megragadhatók. A klasszikus modernségben egzisztenciálisnak érzett
      erők ma mindennapi tapasztalat tárgyai, elaprózottak,
      sokfélék és triviálisak. A szorongás drámaiságát, heves
      kifejezését a magányba belefagyó ember belső
      leépülése és makogása váltotta föl. A magány természetessé válása
      másfelől: az élet üressége.   Nem
      gondolom, hogy Zempléni Mária ezt az új állapotot tudatosítva formálta
      meg A nő figuráját, azt azonban gondolom, hogy emberi-művészi
      szenzibilitása felfogja, ami a levegőben van, és reagál rá.
      Alakításának érzékenysége, kifinomultsága, visszafogottsága egy
      eredendően finom, érzelmileg normális nőt idéz fel, aki nem
      tudott adaptálódni az élet bonyolultságához, akiben robbanásig
      akkumulálódott a kielégítetlenség, s akire rátör az érzés, hogy az élete
      nem élet, de nem tudja feldolgozni a megvilágosodott problématömeget, és megzavarodva,
      kapkodva kreál magának egy tragédiát, amely legalább az űrt betölti.
      A Várakozás most nem egy maximálisan felfokozott trauma extrovertált
      kifejezése, hanem egy disztingvált ember önmagával, önmagáért folytatott
      titkos és sikertelen, intim harca – s mi tapintatlanul egy belső
      hangot hallgattunk ki. Anja Silja
      a megrázkódtatás heroikus korának hősnőjével szembesített – a
      Zempléni Mária alakította Nő kortársunk, közöttünk él, feltűnés
      nélkül.   Természetesen
      nem láttam az operaévad minden előadását, ezért csak korlátolt
      felelősséggel mondhatom, de megkockáztatom: a Kisvárosi Lady
      Macbeth elhangzása mellett ez az alakítás az eddigi évad
      legtartalmasabb eseménye. Az Operában nem okvetlenül akkor és ott
      történnek a lényeges dolgok, amikor és ahol a
      nagyközönség s olykor talán maga a színház is hiszi.   
 Mezey Béla felvételei (epa.oszk.hu)   |