Jazz Oktatási és Kutatási
Alapítvány (JOKA) (Budapest, 2023)
Ha Simon Géza Gábor,
akkor jazz, jazz és jazz van, és még egy kevés jazz is. Mért mostanra változott
volna meg ez az alapállás?[1]
Persze hogy nincs
változás benne! Vagy ha mégis, az legfeljebb az aspektus, a nézőpont
valamelyes módosulásában érhető tetten. Ezúttal ugyanis a magyar
jazzkutatás (és vidéke, pl. az archív jazzfelvételek publikálása) áll a
legújabb munkája fókuszában, vagyis egy, a rétegzenén belüli réteg-téma.
A lefedett éra jobbára továbbra is a régmúlt: általában a rendszerváltásig
mennek vissza a történetek az időben. A jazzkutatás-vonatkozású nemzetközi
kitekintés azonban ad új információ-morzsákat, tényeket és érdekességeket. A
legdurvább: a legfőbb magyar jazz-hatalmasság (neve is van: Gonda János)
alapjaiban téves szakmai szemlélete és számos tiltása igen sokat ártott a
jazzkutatás ügyének. Az „igyekezete” ellenében tett erőfeszítések azonban
nem múltak el nyomtalanul. Hangzó jazztörténeti kiadványok születtek. Megjelent
az első magyar, átfogó igényű, archív felvételeket tartalmazó
„bakelit”, nem ám itthon: Angliában. Nem kevés idő telt el, amíg
eljutottunk a hazai kiadású 10 lemezes CD boxig (Jazz
Hungaricum 1905–2015 JOKA 2016), de kivártuk, és a polcunkra raktuk.
„Leltárba” kerülnek a
magyar nyelvű jazztörténeti kötetek, de csak a Gonda-diktátumokon
túlmutatóak, vagyis az 1982-től megjelentek. Közülük a Pál Sándor - Csányi
Attila: A hazai jazztörténet emlékei I. részének kiadása, sorsa
viszontagságosra sikeredett. (A II. rész meg sem jelent, pedig az előjelek
szerint fontos lehetett volna.) Ami pedig bő másfél évtizeddel később
történt Simon Géza Gábor: Magyar jazztörténet (Magyar jazzkutatási Társaság
1999) című munkája kiadását követően, az nem harc volt, hanem jazzháború.
Újabb másfél évtizedre volt szükség a lövészárkok részleges betemetésére Jávorszky Béla Szilárd: A magyar jazz története című
munkája által. (Kossuth Kiadó 2014.) De vajon kit igazol az idő Gonda,
Simon és Jávorszky nézeteit illetően? Jó kérdés.
(JBSz könyvéről magam is írtam ide
ismertetőt anno.) Annyi a biztos, hogy Gonda szemléletét nyilvánvalóan
meghaladta. A válaszhoz valószínűleg közelebb vivő jazztörténeti
mű viszont azóta sem jelent meg.
Nem lehet eléggé
hangsúlyozni a diszkográfiák jelentőségét,
amelynek nyomatékosítása ebből a kötetből
sem maradhatott ki. Tudjuk jól: az atyamesterét Simon Géza Gábornak hívják, aki
ennek ürügyén hozott ide egy félelmetes sztorit az évtizedekkel ezelőtti
nemzetközi jazzlemez-cserekapcsolatok folyásáról.
A magyar jazztörténeti
kiállítások (1992–2016) is a dokumentálás sorsára jutottak ezúton – jogosan.
Már ahogyan azok története leírható. És elmondhatók további jazz-történetek is,
a Jazz Oktatási és Kutatási Alapítványé (JOKA) például. Amikor pedig Simon
kifogy az effélékből, betekintést nyújt a jelen időszakban folyó
kutatásokba, örvendetes módon doktori disszertációkkal bezárólag.
Fontos kiemelni az utolsó „olvasmányos” fejezetet, amely négy részből áll.
Azokkal a jazz-magyarokkal foglalkozik, akik munkásságát nem csak itthon, hanem
külföldön is feldolgozták könyv-formátumban. Ők az amerikai közönséget is
elkápráztató Benkó Dixieland Band, a „francia” magyar gitáros, Bacsik Elek, a művész-életében amerikai, halálában
magyar Szabó Gábor, valamint a free jazz gitárosként (is) ismert Zoller Attila.
Simon Géza Gábor
https://alfoldiregiomagazin.hu/
Simon munkái esetében
megszokott az ezúttal méretesre sikeredett, felsorolás-szerű „függelék”
hanglemez-újrakiadásokról, önálló jazzcikkekről, jó pár további
érdekességgel együtt.
Ez a nagyívű munka
rámutat arra is, hogy a jazzkutatás végeláthatatlan folyamat, hiszen manapság
is kerülnek elő újabb dokumentumok. Pozitívum, hogy a már ismert adatokat
lehetőség szerint ilyenekkel igyekszik alátámasztani a szerző. Tanulság?
Annyi, hogy bizony, már a magyar jazzmúlt sem a régi!
„Kritika” csupán néhány lábjegyzetet illethet (e sorok írója abba volt csak
képes belekötni): a Rockinform székhelye – a
nyomtatott verzió haldokló, végső stádiumától eltekintve – sosem volt
Budapesten. Szerkesztése jelenleg is Miskolcon zajlik épp úgy, mint a könyvben
idézett Syrius-vonatkozású cikkek közlésekor.
Olasz Sándor
FÜGGELÉK:
SIMON GÉZA
GÁBOR ÉS DR. BAJNAI KLÁRA KÖNYVEI (1981-2023)
·
Simon Géza Gábor: John Coltrane
öröksége - Életrajzi mozaikok (Budapest, 1981)
·
Simon Géza Gábor: A szegedi Molnár Dixieland története
(Szeged, 1984)
·
Simon Géza Gábor: Magyar jazzlemezek 1912-1984 - Hungarian Jazz Records 1912-1984 (Pécs, 1985)
·
Simon Géza Gábor: Magyar jazzlemezek 1912-1984 - Hungarian Jazz Records 1912-1984 (Pécs, 1987)
·
Simon Géza Gábor: A klarinét dimenziói. Portré Dudás
Lajosról. Jazzbarátok kiskönyvtára 1. (Pécs, 1990)
·
A magyar jazz 1945-1990. Történelmi vázlat (Budapeest, 1990)
·
Simon Géza Gábor: The Book of Hungarian Jazz (Budapest 1992)
·
Simon Géza Gábor: The Chronological
Ragtime Discography of the Austro-Hungarian Monarchy.
Ragtime and ragtime-like recordings in the Austrio-Hungarian Monarchy and in the Succession Staates of the Monarchy, including all recordings of the official import & all editions under
licence from the original recordings (Budapest,
1992)
·
Simon Géza Gábor: Magyar jazzdiszkográfia
1905-1994 - Hungarian Jazz Discography
1905-1994. (Budapest, 1994)
·
Simon Géza Gábor: Magyar jazztörténet (Budapest, 1999)
·
Simon Géza Gábor (szerk.): Fejezetek a magyar jazz
történetéből 1962-ig (Budapest, 2001)
·
Simon Géza Gábor: Mindhalálig gitár - Zoller
Attila élete és művészete (Budapest 2002)
·
Simon Géza Gábor: Immens gut - Attila Zoller. Sein Leben und seine Kunst (Budapest, 2003)
·
Simon Géza Gábor: Szelíd dalok - Hollós Máté bio-diszkográfia (Budapest, 2004)
·
Simon Géza Gábor: Magyar jazz diszkográfia
1905-2000 - Hungarian Jazz Discography
1905-2000. (Budapest, 2005)
·
Simon Géza Gábor: Magyar hanglemeztörténet -100 éves a
magyar hanglemez, 1908-2008 (Budapest, 2008)
·
Marton Gyula - Bajnai Klára: Első Magyar
Hanglemezgyár - Premier Record. Magyar grámofonlemez diszkográfia 1.
(Budapest, 2008)
·
Simon Géza Gábor: Magyar ragtime kották bibliográfiája,
hangfelvételek diszkográfiája 1896-2009 - Ragtime az
Osztrák-Magyar Monarchiában és Magyarországon. Korabeli kották és
hangfelvételek egykori és mai hanghordozókon (Budapest 2009)
·
Bajnai Klára - Simon Géza Gábor - Borsos Tibor: A
„Diadal” Hanglemezgyár története és diszkográfiája
(Budapest, 2010)
·
Simon Géza Gábor: Guitar Forever - Attila Zoller Discography (Budapest, 2011)
·
Bajnai Klára - Simon Géza Gábor: Képes magyar
hanglemez-történet - Hungarian Recording
History in Pictures
(Budapest, 2012)
·
Esős évszak. Bacsik Elek bio-diszkográfia 1926-1993
(Budapest, 2016)
·
Magyar jazzkutatási konferencia (Budapest, 2016)
·
Bajnai Klára - Borsos Tibor - Simon Géza Gábor - Török
Róbert: A Sternberg császári és királyi udvari hagszergyár
története és gramofonlemezeinek diszkográfiája
(Budapest, 2017)
·
Ha a budapesti jazzmozgalom naplót írt volna 1919-1950
(Budapest, 2018)
·
Simon Géza Gábor - Bajnai Klára - Borsos Tibor:
Kölcsönhatások - Film és jazz Magyarországon, 1928-1950 (Budapest, 2018)
·
Simon Géza Gábor - Bajnai Klára - Borsos Tibor: Chappy, a magyar jazzkirály - mint sajátos példa a
műfaj hazai meghonosodásának folyamatára (Budapest, 2019)
·
Simon Géza Gábor - Bajnai Klára - Borsos Tibor: A
Magyarországon készült jazz hangfelvételek diszkográfiája
1927-1950 (Budapest, 2019)
·
Simon Géza Gábor - Bajnai Klára - Borsos Tibor: Hanglemez
bélyegek (Budapest, 2020)
·
Simon Géza Gábor - Bajnai Klára - Borsos Tibor: Rózsa S.
Lajos, a Magyar kir.
Operaház bariton énekesének élete és diszkográfiája
(Budapest, 2020)
·
Simon Géza Gábor - Bajnai Klára: Hangzó gyöngyszemek új
köntösben. Műfajokon átívelő magyar hangdokumentumok 20-21. századi
visszaadása (Budapest, 2021)
·
Simon Géza Gábor: Így írtam én - Kortársak kritikái
köteteimről (Budapest, 2022)
·
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A
magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje
1958-2023 (Budapest, 2023)
·
Bajnai Klára: Eufon. Gyár- és
gyártmánytörténet (Budapest, 2023)