BÚCSÚ EÖTVÖS PÉTERTŐL
(1944-2024)
I.
Eötvös Péter 2023 februárjában, a Zeneakadémia
Szimfonikus Zenekara élén
Fotó: Posztós János / Zeneakadémia
Elhivatottsággal és megkülönböztetett
figyelemmel jött hozzánk is, mert át kívánta adni azt a tudást, amelyet
kivételes nemzetközi pályáján megszerzett méltatja a nyolcvanévesen elhunyt
Eötvös Péter világhírű zeneszerző-karmestert Fekete Gyula nemzetközi és
tudományos rektorhelyettes, a Zeneszerzés Tanszék vezetője.
Türelemmel viselt,
hosszan tartó betegség után 80 éves korában elhunyt Eötvös Péter Szent István
Renddel kitüntetett, kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester,
zenepedagógus, a magyar és nemzetközi kortárs zene kiemelkedő alakja közölte
a család.
Székelyudvarhelyen
született 1944. január 2-án, csodagyerekként lépte át a Zeneakadémia küszöbét
1958-ban: Kodály ötlete volt, hogy kísérletet kell tenni a Miskolcon, Kardos
Pál szárnyai alatt nevelkedő, kivételes tehetségű fiúval, akire két évvel
korábban már Ligeti György is felfigyelt. Viski János kezdte tanítani, de az ő
1961-ben bekövetkezett, hirtelen halála után Szabó Ferenc vette át az ekkorra
már a Zeneakadémián kívül is tevékeny fiatalembert, aki 1962 és 1964 között a
Vígszínház zenei vezetője volt, több tucatnyi kísérőzenét komponált
színdarabokhoz és filmekhez. 1965-ben kapott diplomát, és 1966-ban Szabó
támogatásával elnyerte a Deutscher Akademischer Austauschdienst
(DAAD) ösztöndíját, amellyel Kölnben tanulhatott tovább. Így 1967-től külföldön
dolgozott, előbb a Kölni Opera korrepetitora, 1968 és 1976 között a Stockhausen Ensemble tagja,
1971-től a Kölni Rádió elektronikus zenei realizátora,
1979 és 1991 között a Pierre Boulez alapította
párizsi Ensemble InterContemporain
zeneigazgatója, majd a kilencvenes években a Londoni BBC Szimfonikus Zenekar, a
Budapesti Fesztiválzenekar vendégkarmestere és a Holland Rádió
Kamarazenekarának vezető karmestere volt. 1992-től Karlsruhéban, 1998 és 2003
között Kölnben tanított, illetve rövid ideig a Zeneakadémián is oktatott.
Vezényelte Európa legnagyobb
zenekarait, többek között a Berlini, a Londoni és a Bécsi Filharmonikusokat, az
amszterdami Concertgebouw Zenekarát, rendszeresen
fellépett a legnagyobb rádiózenekarok dirigenseként. Vendégkarmesterként
meghívást kapott a legnevesebb operaházaktól is.
1991-ben Magyarországon
megalapította a Nemzetközi Eötvös Intézet Alapítványát, 2004-es
hazaköltözésekor pedig az Eötvös Péter Kortárszenei Alapítványt, amelyek
ösztöndíjjal, továbbképző kurzusokkal támogatják fiatal zeneszerzők és
karmesterek pályakezdését. Világszerte tartott mesterkurzusokat is.
Ismert és elismert
zeneszerző, Európa legkiválóbb zenekarai és operaházai rendeltek tőle új
műveket, amelyek több nemzetközi díjat nyertek.
Az alábbiakban Fekete Gyula nemzetközi és tudományos
rektorhelyettes, a Zeneszerzés Tanszék vezetője búcsúzó sorait olvashatják:
Hó pedig többé nem lesz
(Eötvös
Péter Krasznahorkai László: Valuska)
Eötvös Péter
szenvedélyesen szerette a zenét, a zene írását és megszólaltatását.
Egy évvel ezelőtt
vezényelte a Zeneakadémia zenekarát, Ligeti, Debussy és saját műve, a Dialog
mit Mozart szerepelt a műsoron. Felejthetetlen élmény volt, a legkényesebb
igényeknek is megfelelő, profi előadás. Büszkék lehettünk hallgatóinkra! Péter
ekkor is nagy szeretettel jött a Zeneakadémiára mint ahogy minden ezt
megelőző alkalommal, rendszeresen. Az általa megálmodott és létrehozott Eötvös
Zenei Alapítványban is a fiatalok továbbképzését, szakmai orientálását tűzte ki
célul, s a Zeneakadémia zeneszerzés és karmester szakos hallgatói számos
alkalommal vehettek részt kurzusain. Ezzel az elhivatottsággal és
megkülönböztetett figyelemmel jött hozzánk is, valahányszor hívtuk, mert át
kívánta adni mindazt a tudást, amelyet kivételes nemzetközi pályáján
megszerzett. Felébresztette hallgatóinkban a profizmus, a jó ízlés és a zenei előadóművészet
legmagasabb szintjének igényét. Hallgatóink pedig fölnőttek
a feladathoz e tavalyi hangversenyen, Péter megelégedésére. A nagy sikerű
koncert után, a gratulációk közepette megbeszéltük, hogy bár a 80. születésnapi
nemzetközi ünnepségsorozattól csordultig megtelt már a naptárja, ha csak
teheti, a Zeneakadémia zenekarához szívesen újra eljönne, hiszen jó humora,
embersége, bölcsessége, óriási tapasztalata okán hallgatóink rajongással
visszavárják
E zenekari hangverseny immár nem jöhet létre. Néhány hete
ünnepeltük 80. születésnapját, tanáraink és hallgatóink kamarazenéje
megszólaltatásával köszöntötték őt. Eötvös Péter művei, különösen nemzetközi
kisugárzású operái új utak lehetőségét tárják a fiatal komponistageneráció elé.
Hatása megkerülhetetlen, életműve a 20-21. századi magyar zene krónikájának
egyik legnagyszerűbb fejezete.
(lfze.hu)
ˇ
Ordre
des Arts et des Lettres (Franciaország)
tiszti fokozat (1988), parancsnoki fokozat (2013)
ˇ
A
Berlini Művészeti Akadémia tagja (1997)
ˇ
Bartók BélaPásztory
Ditta-díj (1997)
ˇ
Christoph
und Stephan Kaske Stiftung jubileumi díja (2000) [7]
ˇ
Gundel művészeti díj (2001)
ˇ
Magyar
Klasszikus-díj (2001)
ˇ
Kossuth-díj (2002)
ˇ
Royal
Philharmonic Society zenei díja (2002)
ˇ
Prize
SACD Palmarès Prix Musique kategóriában (2002)
ˇ
Commandeur de lOrdre des Arts et des
Lettres (2003)
ˇ
Freeman
of Budapest (2003)
ˇ
Budapest díszpolgára (2003)
ˇ
Pro Europa zeneszerzői díj (2004)
ˇ
Cannes
Classical Award for Living Composer
(2004) [8]
ˇ
Bartók
Béla-emlékdíj (2006)
ˇ
Nemzetközi
zenei szaksajtó nagydíja Antoine Livio-díj
(2006) [9]
ˇ
Frankfurter
Musikpreis díj (2007)
ˇ
Magyar
Kultúra Nagykövete kitüntetés (2008)
ˇ
Arany
Oroszlán életműdíj (2011) [10]
ˇ
Magyar Szent István-rend (2015)
ˇ
Prima Primissima díj (2017)[11]
ˇ
Goethe-érem (2018)[12]
ˇ
Terras
sem Sombra Nemzetközi díj (2018)
ˇ
Hazám-díj (2018)
ˇ
Kossuth-nagydíj (2024)
ˇ
Claude-Rostand-díj
(1998 a Három Nővér című operáért), Franciaország
ˇ
Victoires de la Musique Classique et du Jazz-díj (1999 a
Három Nővér című operáért), Franciaország
ˇ
Charles
Cros Akadémia Nagydíj (1999 a Három nővér című
operáért), Franciaország
ˇ
Diapason
dor de lannée (2000 a
Három nővér című operáért), Franciaország
ˇ
ECHO Preis (2000 a Három nővér című operáért), Németország
ˇ
Prix
Caecilia (2000 a Három nővér című operáért),
Belgium
ˇ
Golden
Prague-Nagydíj (2003 a Le Balcon című operából
készített filmért), Csehország
ˇ
Grammy-díj
jelölés (2004), USA
ˇ
Prix
de Composition Musicale
(2008 a Seven című hegedűversenyért), Monaco
ˇ
German
Record Critics´Award (2011
Ligeti: Requiemért), Németország
ˇ
Fonogram
(CD prize 2011), Magyarország
ˇ
Echo
Klassik Musikpreis (2012
Ligeti: Requiemért), Németország
ˇ
Grammy-díj
jelölés (2012), USA
ˇ
Echo
Klassik Musikpreis
(Concerto recording of the year 2013), Németország
ˇ
Gramophone Award (2013), Németország
ˇ
Grammy-díj
jelölés (2013), USA
ˇ
ICMA Award (2014) Bartók-Eötvös-Ligeti CD Naïve
ˇ
Gejutsus Record Academy
Award (2015), Japán
ˇ
Grand
prix de la Fondation Simone
et Cino del
DUCA (2016), Franciaország
ˇ
Fondation Simone et Cino Del Duca művészeti nagydíja (2016)[13]
ˇ
Artisjus-díj Az év komolyzenei műve (2017)[14] Oratorium Balbulum című művéért
ˇ
Akademie
der Künste Berlin
ˇ
Széchenyi
Akadémia Budapest
ˇ
Sächsische Akademie der Künste Dresden
ˇ
Royal
Swedish Academy of Music
Stockholm
ˇ
Royal
Flemish Academy of Belgium
ˇ
Honorary
Academician Santa Cecilia
Roma
Eötvös Péter az egyik legelismertebb kortárs zeneszerző. Európa legnagyobb zenekarai és operaházai rendszeresen rendelnek tőle műveket. Operái többek között a Glyndebourne Festival Opera, a Müncheni Opera és a Madridi Opera részére készültek (készülnek). Zenekari műveit a Berlini Filharmonikusok, a Gulbenkian Zenekar és a párizsi Rádió Filharmonikus Zenekara részére komponálja.
Zeneművei Európában és Amerikában egyaránt nagy népszerűségnek örvendnek, öt operáját is rendszeresen műsoron tartják a világ dalszínházai. Karmesterként a modern zene egyik legkiválóbb interpretátoraként tartják számon, a világ legnagyobb zenekarainak rendszeresen visszatérő dirigensei közé tartozik. Csak karmesteri sikerei után sikerült zeneszerzőként is áttörnie, noha első tanult szakmája a zeneszerzés.
Zeneszerzőként sohasem elégedett meg azzal, hogy pusztán zenét komponáljon, hanem mindig is egy komplex művészeti élmény, egy rituális esemény részesévé akarta avatni hallgatóságát. Ezzel szembehelyezkedett a 20. században olyan divatos absztrakt zenei törekvésekkel. Saját elmondása szerint a zene ceremónia, ahogy azt az ősi kultúrákban is értelmezik.
Az utóbbi években elsősorban, mint operaszerző szerzett magának hírnevet. Már legelső teljes estés operájával, az 1998-ban Lyonban bemutatott Három nővérrel világsikert ért el. Az ördög tragédiáját 2010-ben Münchenben mutatták be, Kovalik Balázs rendezésében. A Paradise reloaded című operájának története egy átdolgozása az előzőnek, ebben Lilith (Ádám első, száműzött felesége) kerül a központba. Legutóbbi, Sleepless című operáját, mely Jon Fosse Trilógia című elbeszélésfüzére alapján készült, a Berlini Állami Opera mutatta be 2021. november 28-án.
ˇ
Harakiri,
kamaraopera (1973)
ˇ
Radames,
kamaraopera (1985/1997)
ˇ
Three
Sisters (A három nővér), opera
Csehov drámája nyomán (199697)
ˇ
"As I Crossed a Bridge of Dreams", opera (199899)
ˇ
La
Balcon, opera (200102)
ˇ
Angels
in America, opera (200204)
ˇ
Lady Sarashina, opera (2007)
ˇ
Love
and other Demons
(Szerelemről és más démonokról) [1. verzió], opera (2007)
ˇ
Die Tragödie des Teufels,
opera (2009)
ˇ
Paradise
Reloaded (Lilith), opera
(201213)
ˇ
Golden
Dragon (Aranysárkány), opera (201314)
ˇ
Senza
sangue (Vértelenül), opera 1 felvonásban (201415)
ˇ
Love
and other Demons
(Szerelemről és más démonokról) [2. verzió], opera (201516)
ˇ
Sleepless, opera 2 felvonásban (2018-2020)
ˇ
Valuska, Commedia tragica
tizenkét képben, egy felvonásban (bemutató: 2023 december 2.)
ˇ
Windsequenzen, együttesre (197587)
ˇ
Intervalles-Intérieurs, együttesre (1981)
ˇ
Pierre
Idyll, kamaraegyüttesre (1984; visszavonva)
ˇ
Steine,
együttesre (198590)
ˇ
Chinese
Opera, zenekarra (1986)
ˇ
Triangel,
concerto ütőhangszerekre és zenekarra (1993)
ˇ
Psychokosmos, cimbalomra és zenekarra (1993)
ˇ
Shadows
[1. változat], fuvolára, klarinétra és zenekarra (1996)
ˇ
Shadows
[2. változat], fuvolára, klarinétra és együttesre (1996)
ˇ
Replica,
versenymű brácsára és zenekarra (1998)
ˇ
zeroPoints, zenekarra (1999)
ˇ
600 impulse, brass együttesre (2000;
visszavonva)
ˇ
Paris-Dakar,
két harsonára, brass együttesre és ütőkre (2000)
ˇ
Snatches
of a conservation, együttesre (2001)
ˇ
Jet Stream, versenymű trombitára és zenekarra (2002)
ˇ
CAP-KO,
concerto akusztikus zongorára, billentyűs hangszerre és zenekarra (2005)
ˇ
Hegedűverseny
No.1 Seven, hegedűre és zenekarra (2006)
ˇ
Konzert
für zwei Klaviere, két zongorára és zenekarra (2007)
ˇ
Levitation, két klarinétra és vonószenekarra (2007)
ˇ
Cello
Concerto Grosso, csellóra és zenekarra (201011)
ˇ
The gliding of the eagle in the skies,
szimfonikus zenekarra (2011)
ˇ
White
Numbers, zenekarra (2011)
ˇ
Hegedűverseny
No.2 DoReMi, hegedűre és zenekarra (2012)
ˇ
Speaking
Drums, concerto ütőhangszerekre és zenekarra
(201213)
ˇ
Hommage
à Domenico Scarlatti, kürtre és vonószenekarra (2013)
ˇ
da Capo, cimbalomra és kamarazenekarra (201314)
ˇ
Dialog
mit Mozart da Capo, zenekarra (2016)
ˇ
Alla
vittime senza nome, zenekarra (2016)
ˇ
Multiversum, orgonára, hammond
orgonára és zenekarra (2017)
ˇ
Reading
Malevich, zenekarra (201718, rev.:
2020)
ˇ
Per Luciano Beriot, zenekarra (2018;
a 2003-as Erdenklavier-Himmelklavier nr. 2 c. zongoramű nyomán)
ˇ
Hegedűverseny
No.3 Alhambra, hegedűre és zenekarra (2018)
ˇ
Aurora,
nagybőgőre és vonószenekarra (tervezett bemutató: 2019. december 8.)
ˇ
Cziffrhapsodie, zongoraverseny, zongorára és zenekarra (tervezett
bemutató: 2020)
ˇ
Saxophone concerto, szaxofonra és zenekarra (tervezett
bemutató: 202122)
ˇ
Brass
The Metal Space, 7 rézfúvóshangszerre és két
ütőhangszerre (1990)
ˇ
Korrespondenz, vonósnégyesre (1992)
ˇ
Derwishtanz [1. változat], szólóklarinétra vagy három klarinétra
(1993)
ˇ
Psalm
151, szóló ütőhangszerre (1993)
ˇ
Thunder,
szóló ütőhangszerre (1993)
ˇ
Psy [1.
változat], fuvolára, csellóra és cimbalomra (1996)
ˇ
Psy [2.
változat], fuvolára, brácsára és hárfára (1996)
ˇ
Derwishtanz [2. változat], négy fuvolára (2001)
ˇ
Zwei
Promenaden, ütőhangszerre, billentyűs hangszerre és
tubára (2001; a Triangelből)
ˇ
désaccord 1 (in memoriam B. A. Zimmermann), két brácsára
(2001; visszavonva)
ˇ
Encore,
vonósnégyesre (2005)
ˇ
Sonata
per sei (2006)
ˇ
Octet,
fuvolára, klarinétra, két fagottra, két trombitára és két harsonára (2008)
ˇ
Cadenza,
szólófuvolára (2008)
ˇ
New Psalm. ütőhangszerre (201213)
ˇ
Dodici,
tizenkét csellóra (2013)
ˇ
Lectures
différentes, szaxofon kvartettre (2014)
ˇ
a Call, szólóhegedűre (2015. december)
ˇ
para Paloma, szólóhegedűre (2015)
ˇ
Molto
Tranquillo, piccolóra,
csellóra és zongorára (2015)
ˇ
,,Now, Miss!, hegedűre és csellóra
(2016)
ˇ
Joyce,
klarinétra és vonósnégyesre (2017)
ˇ
Sentimental, szólótrombitára (2017)
ˇ
Joyce,
szólóklarinétra (2018)
ˇ
désaccord 2, két brácsára (2018)
ˇ
Töredék
Arany János balladájából, szólófagottra (2018)
ˇ
Adventures of the dominant
seventh chord,
szólóhegedűre (2019)
ˇ
Langsamer Marsch, hegedűre, brácsára
és csellóra (2020)
ˇ
Trio
á cordes, hegedűre, brácsára és csellóra (2020
ˇ
Egyedül,
a capella vegyeskarra (1956)
ˇ
A
magyar romokon, a capella vegyeskarra (1959)
ˇ
Drei Madrigalkomödien, tizenkét énekhangra (196390)
o No.1 Insetti galanti (197090)
o No.2 Hochzeitsmadrigal
(19636)
o No.3 Moro Lasso (196372)
ˇ
Solitude
(Egyedül), a capella vegyeskarra (2006; lásd: 1956)
ˇ
Herbsttag, a capella női karra
(2011)
ˇ
Goretsch,
Goretsch!, szóló mezzoszoprán hangra (2017)
ˇ
A
nyári felhő (Varró Dániel), a capella női karra
(2017)
ˇ
Drei Aphorismen von Heinrich Heine, a capella
kórusra (2019)
ˇ
Intimus,
baritonhangra és csellóra (1973)
ˇ
Endless
Eight I., kórusra és együttesre (1981; visszavonva)
ˇ
Endless
Eight II, kórusra és együttesre (198889;
visszavonva)
ˇ
Atlantis
(Weöres Sándor), bariton-és szopránhangra, virtuális kórusra és zenekarra
(1995)
ˇ
Két
monológ (Csehov), baritonhangra és zenekarra (1998)
ˇ
Two Poems to Polly,
csellóra és beszédre (1998)
ˇ
IMA,
kórusra és zenekarra (2002)
ˇ
Natasha,
szopránhangra, csellóra, klarinétra és zongorára (2006)
ˇ
Octet
plus, szopránhangra, fuvolára, klarinétra, két fagottra, két trombitára és két
harsonára (2008)
ˇ
Schiller,
energische Schönheit, 8
énekhangra, 8 fúvósra, 2 ütősre és harmonikára (2010)
ˇ
Die lange reise, ballada
szopránhangra és zongorára (2014; az aranysárkány c. operából)
ˇ
Halleluja
Oratorium balbulum,
mezzoszoprán és tenorhangra, kórusra és zenekarra (2015)
ˇ
The sirens cycle, szopránhangra és
vonósnégyesre (201516)
ˇ
Duna
hangja, gyermekkarra és zenekarra (2017)
ˇ
Secret
Kiss, melodráma narrátorra és öt hangszerre (2018)
ˇ
Siren's
Song, kórusra és zenekarra (2020
ˇ
Öt
zongoradarab (1959-61)
o No.1 Rondo (1961)
o No.2 Improvisation (1961)
o No.3 Scherzo (1960)
o No.4 Adagio (1959)
o No.5 Hommage à Haydn
(1959)
ˇ
Kosmos,
zongorára (1961; rev.: 1999 [két zongorára])
ˇ
Kosmos,
két zongorára (1999; lásd zongorára: 1961)
ˇ
Erdenklavier-Himmelklavier nr.1, zongorára (2003)
ˇ
Erdenklavier-Himmelklavier nr. 2. in memoriam Luciano Beriot, zongorára
(2003/2006; lásd zenekarra: 2018)
ˇ
Un
taxi l´attend, mais Tchékhov préfère aller à pied., zongorára
(2004)
ˇ
UNICEF,
zongorára (2005)
ˇ
Dances
of the Brush-footed Butterfly, zongorára (2012)
ˇ
rose!,
zongorára (2015)
ˇ
Lisztomania, zongorára négy kézre (2018)
ˇ
10 secondes pour le dixième anniversaire de Casa da musica, zongorára (2021)
ˇ
Mese,
hangszalagra (1968)
ˇ
Tücsökzene,
zene magnószalagra (1980)
ˇ
Cricketmusik, elektronikus zene (1970)
ˇ
Music
for New York, szoprán szaxofonra, ütőimprovizációra
és hangszalagra (1971)
ˇ
Now, Miss!, hegedűre és
szintetizátorra (1972)
ˇ
Airport-Oeldorf, orgonára és szintetizátorra (1973)
ˇ
Elektrochronik, elektromos zene (1974)
ˇ
Hommage
à Kurtág (1975)
ˇ
Rottenbiller
utca 1622. (1990)
ˇ
Der Blick, multimédia zene (1997; visszavonva)
ˇ
The
Art of Virus (2020)
ˇ
Büchner:
Leonce és Léna, kísérőzene (1961)
ˇ
Sean O'Casey: Az ezüst kupa, kísérőzene (1961)
ˇ
Rózsa
János: Tér, filmzene (1962)
ˇ
Gábor
Pál: Prometeusz, filmzene (1962)
ˇ
Gábor
Pál: A megérkezés, filmzene (1962)
ˇ
Esztergályos
Károly: Ötödik pozícióban, filmzene (1962)
ˇ
Gábor
Pál: Aranykor, filmzene (1963)
ˇ
Tennessee
Williams: Üvegfigurák, kísérőzene (1963)
ˇ
O'Neill:
Amerikai Elektra, kísérőzene (1963)
ˇ
Madách:
Az ember tragédiája, kísérőzene (1963)
ˇ
Twist
Olivér, színházi zene (1963)
ˇ
Fábri
Zoltán: Nappali sötétség, filmzene
(1963)
ˇ
Bácskay-Lauro István: Igézet, filmzene (1963)
ˇ
Szabó
István: Álmodozások kora, filmzene
(1964)
ˇ
Lakatos
Iván: Mozaik, filmzene (1964)
ˇ
Lermontov:
Hóvihar, kísérőzene (1964)
ˇ
Pirandello:
Hat szerep keres egy szerzőt, kísérőzene (1964)
ˇ
Anouilh:
Becket, kísérőzene (1965)
ˇ
Hét
szem mazsola, színházi zene (1965)
ˇ
Ellopott
bejárat, színházi zene (1965)
ˇ
Szücs
János: Szomjuság, filmzene (1965)
ˇ
Oláh
Gábor: Három kívánság, filmzene (1965)
ˇ
A nő,
filmzene (1965)
ˇ
Foltos
és Fülenagy, színházi zene (1966)
ˇ
Katona:
Bánk bán (1968)
ˇ
Krétarajzok,
filmzene (1968)
ˇ
Különös
melódia, filmzene (1968)
ˇ
Shakespeare:
Téli rege, kísérőzene (1969)
ˇ
Shakespeare:
Athéni Timon, kísérőzene (1969)
ˇ
Szemes
Mihály: Az alvilág professzora,
filmzene (1969)
ˇ
Kardos
Ferenc: Egy örült
éjszaka, filmzene (1969)
ˇ
Tóth János: Aréna,
filmzene (1969)
ˇ
Huszárik
Zoltán: Amerigo Tot, filmzene (1969)
ˇ
Makk
Károly: Macskajáték, filmzene
(1974)
ˇ
Sára
Sándor: Tüske a köröm alatt, filmzene (1987)
ˇ
Elek
Judit: Tutajosok, filmzene (1990)
ˇ
Sára
Sándor: Könyörtelen idők, filmzene (1991)
ˇ
Eötvös
PéterPedro Amaral: Parlando,
rubato. Beszélgetések, monológok és egyéb kitérők; ford. Jancsó Júlia;
Rózsavölgyi, Budapest, 2015
1.
↑ https://magyarnarancs.hu/zene2/meghalt-eotvos-peter-zeneszerzo-266684
2.
↑ https://opac-nevter.pim.hu/record/-/record/display/manifestation/PIM52711/93b9013e-f5a5-4170-a83d-143383438e48/solr/0/24/0/1/authorOrder/ASC
3.
↑ LIBRIS, 2018. március 26. (Hozzáférés: 2018. augusztus
24.)
4.
↑ https://hvg.hu/itthon/20181111_Hazamdijat_kapott_Raday_Mihaly
5.
↑ https://www.goethe.de/de/kul/pre/gme/prt/21300536.html
6.
↑ Hermann Péter (főszerk.): MTI Ki kicsoda 2009. Budapest: MTI. 2008. 289. o.
7.
↑ Peter Eötvös: Biography. eotvospeter.com (magyarul)
(2015) (Hozzáférés: 2016. november 19.) arch
9.
↑ (Grand Prix de la Presse musicale internationale - Prix Antoine Livio
10.
↑ A Velencei Biennálé
keretében megrendezett 55. Nemzetközi Kortárszenei Fesztiválon átadott
elismerés.
11.
↑ Átadták az idei Prima Primissima
Díjakat - mandiner.hu
12.
↑ Mapa Teatro, Claudia Andujar und Péter Eötvös erhalten Goethe-Medaille Archiválva 2018. június 15-i dátummal a Wayback Machine-ben,
goethe.de, 2018. június 14.
13.
↑ A francia
szépművészeti akadémia (Académie des
Beaux-Arts) javaslata alapján odaítélt elismerés.
Lásd: Prix de la Fondation Simone et Cino Del Duca: Lauréats 2016. academie-des-beaux-arts.fr.
(franciául) Párizs: Fondation Simone et Cino Del
Duca (2016. november 16.) (Hozzáférés: 2016. november
19.) arch
14.
↑ Díjazottak. Artisjus.
(Hozzáférés: 2020. január 5.)
15.
↑ Eötvös Péter-operabemutató Berlinben (hu-HU
nyelven). Fidelio.hu. (Hozzáférés: 2023. október 22.)
16.
↑ Mozgóvilág Online/Váradi
Júlia: Mint a cirkuszi ló, ha pattog az ostor, 39. évf., 2009. december Archiválva 2011. július 9-i dátummal a Wayback Machine-ben
(Hozzáférés: 2014. június 20.)
17.
↑ A Halhatatlanok Társulata/Örökös Tagság/Molnár Piroska Archiválva 2013. november 25-i dátummal a Wayback Machine-ben
(Hozzáférés: 2014. június 20.)
18.
↑ Molnár Piroska egy
tv interjúban azt nyilatkozta, hogy fia meghalt, a Heti Válaszban pedig azt
állította: Valóban nincs unokám és gyerekem;, lásd Heti Válasz.hu/Halász Csilla: A Nagymama díja, 2011. február 28.[halott link] (Hozzáférés: 2014. június 20.)
19.
↑ Ki kicsoda 2000.
Főszerk. Hermann Péter. Budapest,
1999. Greger-Biográf.
20.
↑ Eötvös Péter: Valuska - Commedia tragica tizenkét képben, egy felvonásban, magyar nyelven,
magyar és angol felirattal. opera.hu. Magyar Állami Operaház,
2023. szeptember 28. [2023. szeptember 28-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2024. január 9.)
Isten
Veled, Péter!
Megkönnyeztük,
amikor végleg elhagyott bennünket. Úgy tudom, nem volt egyedül, ott volt
családja, Felesége és alkotótársa, látogatták muzsikusok, akik Seherezádéként
meséltek, muzsikáltak mellette, naponta, hónapok óta. Még egy év sem telt el,
hogy kihullott a pohár a kezéből amint mesélte tavaly május 13-án, amikor
észrevette, hogy már nem az ő tudata irányítja az életet. Addig csaknem 80
évig ez nem így volt. Tudatossága, racionalitása, megtervezett élete,
kötelezettségeinek hálója határozta meg létét és munkásságát. Kedves volt,
közvetlen és nyitott. Nem éreztette tehetségének és intellektualitásának
fölényét, mindig az adott feladat tökéletes megoldása lebegett szeme előtt.
Igazi profi volt, aki úgy, és annyit tett az őt érintő dolgokért, amennyit a
dolog megkívánt. Egyszerű volt emberként. Ugyanakkor rendkívül bonyolult
rendszerek futottak át elméjén talán betegsége is innen eredt, bár ki tudja?
amit különleges tehetsége, tapasztalata és iskolázottsága
révén oldott meg a kívülálló szemszögéből játszi könnyedséggel. Nem az
érzelmek határozták meg művészi cselekedeteit, hanem egyfajta költői
racionalitás. Furcsának tűnhet ez a szóösszetétel. Talán úgy lehetne
megmagyarázni, hogy Péter mindent hallott a zenéből és mindent tudott róla, s mivel
egész életében megoldásokat és megvalósításokat keresett ugyanis saját és
kortársai műveit hibátlanul akarta megszólaltatni kialakult benne a módszer
és az út a dolgok létrehozása érdekében. Ugyanakkor a létrejövő Egész mögött
mégiscsak egy költői eszme állott, valami, ami legbelül volt, nehezen
hozzáférhető, ám a produkció megvalósulása során a hangok rendszerében
megszületett. A nemzetközi értelemben exportképes magyarok közé tartozott,
amint idősebb pályatársa, Pierre Boulez mondta róla.
Mindenütt otthon volt, és mindenfajta kultúra hatott rá. A globális zeneszerző
és karmester prototípusa? Igen, de erdélyi gyökerekkel.
A Zene Házát a
kezdet kezdetétől szimpátiával figyelte, létrejöttét üdvözölte. Többször járt
nálunk magánemberként, kiállítás nézőben, és szerencsénkre egyik
projektünkhöz is adta nevét és zenéjét. Ma is, folyamatosan játsszuk a
Hangdómban a Mese című kompozíciót a MOME hallgatóinak vizuális
asszociációival. A Mese 1968-ban keletkezett, és magába sűríti mindazokat a
gesztusokat, amelyek a magyar népmesék archetípusára jellemzőek. Ma is
avantgárd ez a több, mint 50 éves darab. Nem felejtjük el azt a kora
szeptemberi délelőttöt nem volt oly rég, 2023-at írtunk amikor, már
betegen, Kurtág Györggyel megjelentek a különleges Hangdóm-bemutatón. Utána
kimentünk a kávéház teraszára. Kurtággal sokáig beszélgettek, fogták egymás
kezét
A pillanat egyszerre volt történelmi és megindító. Péter szerethető
ember volt, megértő, szellemes, segítő és ugyanakkor minden szavával,
mozdulatával tanító is. Nem érzelmesen, de költői racionalitással. Köszönjük
Gőz László barátunknak, hogy megismertette vele a Zene Háza csodáját. Köszönjük
Péternek, hogy megértett és megszeretett bennünket. Mi is szívünkbe zártuk, és
immár örökre benne marad a Zene Házában. Tovább fogjuk mesélni a
történetét."
Batta András zenetörténész, Magyar Zene Háza, ügyvezető
Kedves Barátaim a FB-on!
Nagy
fájdalommal küldöm el ezt a versemet, Eötvös Péter halálának, s a magyar zene
nehéz napjainak idején. Utólag is szívből köszönve, hogy Eötvös Péter és Molnár
Piroska jóvoltából még hónapokkal a német és magyar nyelvű premierek előtt
megkaphattam a Halleluja! Balbulus Notker című Eötvös oratórium Esterházy Péter-írta
szövegét, rá válaszoló soraimban tiszta szívű, szent dadogókat remélve, s olyan
költőtársakat, művésztársakat, akik igazi Társak, gyönyörű anyanyelvünk és
romolhatatlan, megronthatatlan kultúránk szolgálatában. Eötvös Péternek pedig
Hozzá illő, boldogítóan nyughatatlan nyugalmat.
Petrőczi Éva
PETRŐCZI
ÉVA
Prológus egy ősbemutatóhoz
A prófétánk dadog. Akinek fontos a szó, annak nehéz is.
Eötvös PéterEsterházy Péter: Halleluja Oratorium balbulum
Petrőczi Éva: Prológus - egy
ősbemutatóhoz. Molnár Piroska előadásában (1:41)
Balbulus Notker
ezerkilencszázkilencven
tavaszán
ott álltam Sankt Gallenben
naív portréd előtt.
Virágok, napfény
mindenütt,
szép, steril svájci
délelőtt.
És fájt már akkor is a
sorsod,
a minden szóért
megvívott küzdelem.
Egy apró, jótékony
kavics
sem segített meg-megbicsakló,
szegény nyelveden.
De igaz szavak voltak
legalább.
Papírhajóid nem
mű-vízesések hátán
úszkáltak, hanem néhány
tiszta,
keskeny vers-csermelyen.
Harminckilenc esztendős
voltam akkor,
te párszáz de
mindketten tudatlanok.
Nem látta egyikünk sem,
hogy jönnek már az anti-dadogók,
a zsíros szájú,
jóllakott dalnokok,
a mindig szóra-készek,
a beszéd balkezes
iparosai.
A szájukat, Uram,
már befoghatná
végre valaki.
Ha verset olvasok,
a szívem gyakran ökölbe
szorul,
és megkérdem magamtól:
tud-e, fog-e bárki még
dadogni itt,
Istennek tetszőn,
Notker Balbulus-ul?
ˇ
Eszterházy
Péter és Eötvös Péter
Péter Eötvös: Halleluja - Oratorium balbulum (2015 - premiere)
(1:10:40)
Lambert
Wilson, Katharina Kammerloher,
Artavazd Sargsyan és Xavier
de Maistre, továbbá a Choeur
et Philar és a Radio France
Zenekar Vezényel: Madaras Gergely vezényel.
Részlet a
2024. január 18-án a Maison de la Radio
et de la Musique
előadótermében rögzített koncertről.
Esterházy Péter: Oratorium
balbulum -Mácsai Pál előadásában (10:11)
A
hangoskönyv első tétele
A Halleluja Oratorium balbulum című nagyszabású műre 2008-ban kaptunk
megrendelést a Bécsi Filharmonikusoktól. Öt évig dolgoztunk csodálatos
harmóniában Esterházy Péterrel, aki 2010-ben lett kész az alapszöveggel.
Régebben a zeneszerzők bibliai témákból merítették az oratóriumok tartalmát.
Esterházy egy szakrális témát választott, de világi nyelvezettel teremtett meg
egy rá jellemző, sajátos stílust. Főszereplője a Próféta, aki dadogása miatt
nem tudja megjósolni a jövőt. Az Angyal kérdezi őt a jelenről és jövőről, de
többnyire a Kórus, a tömeg adja meg a helyes választ. Mindebben a Narrátor
vezet minket. A magyarországi előadások Narrátora Mácsai Pál volt, akinél
Esterházy szövegének ideálisabb előadóját el sem tudok képzelni. (Eötvös Péter)
Búcsúm Eötvös Pétertől
Eötvös Péter és Lukács Miklós
Eötvös Péter, a
legnagyobb mestereim közé tartozott, példakép volt számomra.
20 évet dolgoztunk
együtt.
Emlékszem, mikor 27
éves koromban először találkoztam vele. Az otthonában fogadott és felkért, hogy
a cimbalomra írott műveit ezentúl én játszam a világ minden részén.
A szavam
is elakadt!
Nem érdekelte, hogy
alig ismertek akkor még itthon is, ő egy lemezen hallott játszani és ez pont
elég volt számára.
A produktum volt a
legfontosabb, a tiszta és őszinte zene!
Maximalista volt,
óriási tudás birtokosa.
Úgy követelt, hogy
közben tanított! Minden szavát áldásként éltem meg!
2004-től, számomra egy
csodálatos periódus kezdődött:
Atlantis, Psychokosmos, Psy, Da capo, Cziffra psodia, - hogy csak a saját műveit említsem, de volt Kodály
és Kurtág is természetesen!
Voltak olyan
koncertek, ahol saját kompozícióimat is előadtam, sőt jazz formációkkal is
játszottam meghívása, ajánlása által.
A világ különböző
koncerttermeiben szerepeltünk így, együtt.
A da Capo című művét nekem írta, és ahogy a leíràsban
fogalmazott: A cimbalomszólót a magyar cimbalomművész, Lukács Miklós előadása
ihlette.
A mű bemutatója pont
tíz éve volt, portóban.
Sok szívügyünk volt,
mindenképp a legfontosabb ezek közül a Budapest Music Center és vezetője, Gőz
László.
Nagy, közös kedvencünk
Frank Zappa volt, akivel Péter együtt is dolgozott.
Emlékszem, mikor az Elbphilharmonie kantinjában Zappa felvételeket hallgatva
mesélt a közös munkájukról.
Továbbá sokszor mesélt
Stockhausenről és Boulezről,
Ligetiről és Kurtágról, az Ensemble intercontemporainről és a párizsi évekről, a hollandiában töltött időszakról és a hazaköltözésükről
feleségével, Marikával.
Megtisztelő volt
számomra, hogy a róla készült utolsó dokumentumfilmben szerepeltem és
beszéltem, továbbá a 2019-ben megrendezett BMC Nemzetközi Cimbalomverseny
zsűrijében számíthattam rá, örömmel vállalta.
Életműve csodálatra
méltó és elképesztően sokszínű. Műfaji nyitottsága és érdeklődése példaértékű,
ahogy oktatói munkássága szintén a legfontosabb irányvonal számomra.
A világ egy óriást
vesztett 2024. március 24-én.
Péter mindig azt
mondta régen, mikor rákérdeztem hogy érzi magát:
Nincs időm rosszul
lenni!
Ezt elképesztő
munkatempója mindig bizonyította!
Volt, mikor egy éven
keresztül köhögött, de ahogy jött, úgy múlt el.
Tavaly májusban
kezdődött a baj, ami visszafordíthatatlanná vált.
Titkon bíztam abban,
mint ahogy a köhögés, ez is elmúlik és minden rendben lesz ahogy szokott, hisz
nincs ideje betegnek lenni, rengeteg dolga van.
Hiánya pótolhatatlan!
Közös emlékeinket,
beszélgetéseinket, tanításait, a zene iránti alázatát és mérhetetlen
elkötelezettségét mind magamban hordom amíg élek és hálával tartozok minden
percért, amit vele tölthettem!
Nagyon fogsz
hiányozni, Mesterem!
Lukács Miklós
(Facebook)
Tóth Endre és Eötvös Péter
Olyan
nehéz elhinni, hogy elment, még úgy is, hogy már nyár végén hallottam a
végzetes betegségéről. Az ember persze mindig reménykedik...és valahogy nem
lehet felkészülni egy ilyen hírre, bármikor ér el bennünket, szíven üt. E-mail
cím még a levelezőrendszerben, telefonszám a mobilkészülékben, közös fotó
szintén ugyanott. Az még 2019-ben készült, amikor a Bartók Rádió számára
készíthettem vele interjút, és készségesen fogadott az otthonában, ahol
körbevezetett, és a kötelező körökön kívül sok minden másról is
beszélgethettünk. A fotót drága, kedves felesége, Mezei Mari készítette. A
leginkább neki kívánok most sok erőt. De persze nekünk is, hiszen hiányozni fog
a kedvessége, a humora, a tanítása, a jóízű, felvillanyozó beszélgetések (nekem
óriási megtiszteltetés két nyilvános beszélgetést is lehetőségem nyílt
vezetni a Zeneakadémián). Emlékszem, milyen hatással volt rám két éve Sleepless című operája a Müpában,
talán akkor beszéltem vele személyesen utoljára...
Persze,
tegyük hozzá gyorsan, Eötvös Péter már egy jó ideje halhatatlan, valószínűleg
ezért is nehéz felfogni a felfoghatatlant. Halhatatlan, hiszen itt maradnak a
művei, a felvételei, az írásai, nyilatkozatai, és most már a 21. században
talán a fényképek sem fakulnak meg. A szellemi örökség halhatatlan. Őrizzük
meg, vigyázzunk rá!
Nyugodj
békében, drága Péter!
Tóth Endre
zenetörténész
Lassan
egy éve már csak az volt a kérdés, hogy hónapokért vagy hetekért tart a
küzdelem. A Valuska bemutatóján válthattam vele pár
szót utoljára - megvárta a műtéttel a bemutatót, tisztában volt az idejével. Ma, Bartók születésnapja előtt egy nappal
átlépett egy másik időszámításba.
Zsoldos Dávid
Kedves Péter, köszönünk mindent!
A Valuska záró ütemei, finom kézzel, elmenőben a
címszereplő utolsó hangjaival: B - A - C - H
Faragó
Béla
ˇ
Fotó: Emmer László
Türelemmel
viselt, hosszantartó betegség után 80 éves korában elhunyt Eötvös Péter Szent
István Renddel kitüntetett, kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester,
zenepedagógus, a magyar és nemzetközi kortárs zene kiemelkedő alakja.
A
Magyar Állami Operaház a Három nővér (2000) és A szerelemről és más démonokról
(2017) magyarországi bemutatói mellett 2018-ban koncertszerű előadásban, a
szerző vezényletével játszotta Vértelenül - Senza Sangue című Kékszakállú-párdarabját, valamint 2023
decemberében tartotta meg Valuska című, egyetlen
magyar nyelvű operájának ősbemutatóját.
A Magyar Állami Operaház osztozik a család
és a gyászolók fájdalmában.
ˇ
Mély
fájdalommal tudatjuk, hogy türelemmel viselt, hosszantartó betegség után
nyolcvanéves korában elhunyt Eötvös Péter Szent István Renddel kitüntetett,
kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a magyar és
nemzetközi kortárs zene kiemelkedő alakja. Emlékét örökké megőrizzük.
Müpa,
Budapest
Megrendülve
fogadtuk a hírt, hogy Eötvös Péter, a világ egyik legjelentősebb kortárs
zeneszerzője, zenekarunk elmúlt 40 évének meghatározó szereplője és egykori
első számú vendégkarmestere, 80 éves korában elhunyt. Nagyon
sokat köszönhetünk neki és határtalan tudásának a kortárs zene területén.
Számos 20. századi művet állítottunk színpadra vele, de fontos alakja volt Új
zene késő este címen futó nagysikerű próbatermi
sorozatunknak is. Hiányozni fog, nyugodjon békében!
BFZ-Budapesti Fesztiválzenekar
ˇ
Várdai István és Eötvös Péter
A
mai napon, 80 éves korában elhunyt Eötvös Péter, a Magyar Szent István-renddel
kitüntetett, Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus.
A
különféle hangszeres műfajok mellett az operairodalmat is kiemelkedő
alkotásokkal gazdagító művészete, a magyar klasszikus zene nemzetközi rangját
növelő és a kortárs zene tolmácsolása terén is példaadó karmesteri
tevékenysége, korszakos jelentőségű életműve elismeréseként pár nappal ezelőtt
Kossuth-nagydíjban részesült.
A
művészre pár évvel ezelőtti, Várdai István, zenekarunk művészeti vezetőjével
közös képekkel emlékezünk. A fényképeket Száraz Eszter készítette 2022.
októberben a BMC-ben, a Várdai - non solo cello c. portré-dokumentumfilm forgatásán.
Liszt Ferenc Kamarazenekar
ˇ
Nem
csak karmesterünk volt gyakran, de mentorunk, barátunk is. Az UMZE Együttes
minden tagja szerette a vele való munkát, ahol ugyanazt adta magából, mint a
próbaszünetekben a beszélgetések során. Velünk marad a darabjaival és a
gondolataival.
ˇ
Mély
fájdalommal tudatjuk, hogy türelemmel viselt, hosszantartó betegség után
nyolcvanéves korában elhunyt Eötvös Péter Szent István Renddel kitüntetett,
kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a magyar és
nemzetközi kortárs zene kiemelkedő alakja, zenekarunk első vendégkarmestere.
Emléke, zenei öröksége iránytű marad számunkra.
Concerto Budapest
Fotó: Steirer
Máté
Szomorúan
búcsúzunk! Türelemmel viselt, hosszantartó betegség után nyolcvanéves korában
elhunyt Eötvös Péter Szent István Renddel kitüntetett, kétszeres Kossuth-díjas
zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a magyar és nemzetközi kortárs zene
kiemelkedő alakja. Emlékét tisztelettel és szeretettel őrizzük!
MÁV Szimfonikus Zenekar
ˇ
Madaras Gergely és Eötvös Péter
Köszönjük,
Péter, hogy az utolsó pillanatig teli vasmarokkal adtad át a tudásod,
tapasztalatod, energiád a környezetednek és az utókornak, miközben a humorod, türlemed és az emberséged sosem hagyott cserben! Rengeteget
tanultunk Tőled, Te pedig rengeteget adtál nekünk.
Visszük
tovább a lángot!
Madaras Gergely
ˇ
Mindent köszönök!
A Brahms 4. szimfónia örök élmény volt Vele.
Bujtor
Balázs
Vass Lajos,
. ,Eötvös Péter és Vajda Gergely
80
éves korában elhunyt Eötvös Péter, Szent István-renddel kitüntetett, kétszeres
Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a magyar és nemzetközi
kortárs zene kiemelkedő alakja.
A
sorsomat a véletlenek irányították, gondolom, ez másokra is igaz - mondta
korábban egy PRAE-interjúban Eötvös Péter.
Jelenlétével
többször megtisztelte a Társaskör eseményeit. (A képen balról jobbra: Vass
Lajos, Sándor Pál, Eötvös Péter, Vajda Gergely.)
Emlékét
megőrizzük.
Vass Lajos
Eötvös Péter és Oláh Vilmos
ˇ Eötvös Péter és Fülep
Márk
Ma
reggel elhunyt Eötvös Péter (1944-2024) zeneszerző,
távozása
felfoghatatlan.
Később
terveztem közzé tenni egy hangversenyt, amely fuvolaestnek címét Péter Cadenza c. fuvolaszólójának címéből kölcsönöztem, immár
érte is szól majd. Nincsenek szavak.
A https://www.facebook.com/BudapestMusicCenter
BMC-ben
2024. május 10-én, pénteken 18 órakor (hirdetésekben már megtalálható) a mű
érte hangzik majd el...
A
mű, ami remekmű, a világhírű és szerény Eötvös Péter zeneszerző óriás drámai
monológja, aki szavait, gondolatait a fuvolára bízta, a fuvolának adta. Talán
nem is a fuvolásra, hanem a fuvolára.
...bárhogyan
szemlélem, s bármennyit köszönhetek Neki, Nélküle nehezebb lesz... Ha
egyáltalán lesz valahogyan. Táncest volt tervben (mert nagyon szerette a zene
mozgásos megjelenítését), ...
Isten
nyugosztalja Eötvös Pétert!
(Fotó:
2014, Bp, MU Színház, Budapest Tavaszi Fesztivál)
Fülep Márk
ˇ
ˇ Kurtág György és
Eötvös Péter
Elhunyt
Eötvös Péter kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester. A 80 éves mester
Székelyudvarhelyen született, világhírű magyar operaszerző, 10 napja kapta meg
a Kossuth-Nagydíjat. Isten nyugosztalja!
Dr.
Hoppál Péter
(A
fotót az Utópia Zenekar, Teodor Currentzis karmester
és Kelemen Barnabás hegedűművész fergeteges koncertjén, 2023. november 17-én a
MÜPÁ-ban Gőz László készítette.)
IV.
1.)
MEGYERI KRISZTINA DOKTORI ÉRTEKEZÉSE
EÖTVÖS PÉTER LOVE AND OTHER DEMONS CÍMŰ OPERÁJÁNAK
DRAMATURGIÁJA ÉS KIFEJEZŐESZKÖZEI
TÉMAVEZETŐ: GRABÓCZ MÁRTA 2013
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem 7.6
számú Doktori iskola
disszertacio.pdf5550 Kb
tezis_fr.pdf50 Kb
tezis_hu.pdf58 Kb
tezis_hu_old.pdf57 Kb
Peter Eötvös: Love and other Demons (2007) 1/2 (1:00:21)
Peter Eötvös: Love and other Demons (2007) 1/2 (42:28)
2.)
PDF-helye
IdQkezelés és nagyforma Eötvös Péter LAOD
című operájában-elQadás-DIÁKKAL-ZELINKA2)
V.
EÖTVÖS PÉTER 80 Grabócz Márta: Eötvös
Péter operái kelet és nyugat között (2013). (Az írás a Les opéras de Peter Eötvös
entre Orient et Occident. Sous la direction de Márta Grabócz. Éditions des archives
contemporaines, Párizs, 2012. könyv előszavához készült. Magyarra fordította Balázs István. // Eötvös Péter operáinak
YouTube felvételeiből
(Parlando 2024/1.)
VI.
PRINT KIADVÁNYOK
Eötvös Péter (1944) az ezredforduló legjelentősebb,
legtermékenyebb és legsikeresebb operaszerzője. Az 1970-es években írott két
korai zenés színpadi kísérlete, a Harakiri és a Radames
után, számos hangszeres művet és egy rendkívül aktív karmesteri időszakot
követően a Lyoni Operaházban bemutatott Három nővér hozta el számára az
operaszerzői világhírt 1998-ban. A Csehov dráma nyomán írott darabját azóta
húsz különböző operaház mutatta be, s az eltelt közel két évtizedben kilenc
további operát komponált. 20142015-ben hat különböző operáját játszották két
kontinens kilenc különböző városában. A kötet 2010-ig követi nyomon ezt a
páratlan életművet, vagyis kilenc operáról esik benne szó részletesen, de
nemcsak kompozícióinak műhelytitkairól vall Eötvös Péter, hanem a
szövegkönyvírókhoz és énekesekhez fűződő viszonyáról, az alkotás rejtélyes
folyamatáról, az opera műfajának 21. századi nehézségeiről és szépségeiről,
személyes életútjáról, pályatársakról, esztétikai alapkérdésekről is. A
zenetörténet során sokan és sokszor vizionálták az opera halálát. Eötvös Péter
folyamatosan gazdagodó életműve és ez a kötet a bizonyság rá, hogy a műfaj nem
halott, még csak nem is gyengélkedik.
Pedro Amaral (1972) portugál
karmester, zeneszerző, zenetörténész. A párizsi Conservatoire-ban
szerezte zeneszerzés diplomáját, tanult Eötvös Péternél, doktori
disszertációját Karlheinz Stockhausen
Momente című művéből írta, s ennek nyomán Stockhausen asszisztenseként vett részt a zeneszerző több
projektjében. A kötetet beszélgetőpartnerként és Eötvös Péter monológjainak
szerkesztőjeként jegyzi, illetve rövid esszékben vázolja fel az operák tágabb
kontextusát, hogy segítse az olvasó tájékozódását Eötvös varázslatos zenei
univerzumában.
VI.
1944. január 2.
Székelyudvarhely [ma Odorheiu Secuiesc,
Románia] - 2024. március 24. Budapest
Zeneszerző,
zenepedagógus, karmester, a 20. század zenéjének egyik legismertebb
tolmácsolója.
Zeneszerzői és
karmesteri diplomáit a budapesti Zeneakadémián és a kölni Zeneművészeti
Főiskolán szerezte, pályáját a Vígszínház zenei vezetőjeként, majd Stockhausen és Boulez
munkatársaként kezdte. 1968-tól 1976-ig a kölni Stockhausen
Ensemble tagja, 1971 és 1979 között a kölni WDR
elektronikus studiójának munkatársa. 1978-ban Pierre Boulez felkérésére az Ensemble InterContemporain-t vezényelte a párizsi IRCAM megnyitóján;
1991-ig az együttes művészeti igazgatója volt. 1985-től 1988-ig a londoni BBC
Szimfonikus Zenekarának első vendégkarmestere, 1992 és 1995 között a Budapesti
Fesztiválzenekar első vendégkarmestere.
1994 és 2004 között a
Holland Rádió Kamarazenekarának vezető karmestere, 1998-tól 2001-ig a Magyar
Nemzeti Filharmonikus Zenekar első vendégkarmestere, 2003 és 2005 között a
Stuttgarti Rádió Szimfonikus Zenekarának első vendégkarmestere, 2003-tól
2007-ig a Göteborgi Szimfonikus Zenekar első vendégkarmestere, 2009-től 2012-ig
a bécsi Rádió Filharmonikus Zenekarának első vendégkarmestere.
Vezényelte Európa
legnagyobb zenekarait, többek között a Berlini-, a Müncheni-, a Londoni-, a Los
Angeles-i és a Bécsi Filharmonikus Zenekart, a Royal Concertgebouw
Zenekarát, rendszeresen fellépett a legnagyobb rádiózenekarok dirigenseként.
Vendégkarmesterként
meghívást kapott a legnevesebb operaházaktól (Milanói Scala, Royal Opera House
Covent Garden, La Monnaie,
Brüsszel, Festival Opera Glyndebourne,
Theatre du Chatelet Paris),
ahol olyan neves rendezőkkel dolgozott együtt, mint Luca Ronconi, Robert
Altman, Klaus-Michael Grüber, Robert Wilson, Nikolaus
Lehnhof és Ushio Amagatsu. Gyakori vendége volt Európa legnagyobb
fesztiváljainak, így a Budapesti Tavaszi Fesztiválnak is.
1991-ben Magyarországon megalapította a Nemzetközi Eötvös Intézet Alapítványát,
2004-ben pedig az Eötvös Péter Kortárszenei Alapítványt, amelyek ösztöndíjjal,
továbbképző kurzusokkal támogatják fiatal zeneszerzők és karmesterek
pályakezdését. 1992 és 1998 között a karlsruhei, 1998-tól 2001-ig a kölni, majd
2002 és 2007 között ismét a karlsruhei Zeneművészeti Főiskola professzora volt.
Világszerte tartott mesterkurzusokat (Edekoben,
Luzern, Basel, Luxemburg, Madrid), visszatérő professzora volt a szombathelyi
Bartók Szemináriumnak is.
Ismert és elismert zeneszerző, Európa legkiválóbb zenekarai és operaházai
rendeltek tőle új műveket, többek között a Berlini- , a Bécsi- , a Los Angelesi
Filharmonikusok részére komponált új zenekari darabokat. A Glyndebourne
Festival Opera és a Müncheni Opera bemutatói után a
Frankfurti és a Kölni Opera részére írt új operákat. Zenekari műveit (Atlantis, zeroPoints, Shadows, Jet Streams,
Levitation, CAP-KO, SEVEN, Cello
Concerto Grosso) és operáit (Három nővér, Le Balcon, Angels
in America, Love and Other Demons, Die Tragödie
des Teufels) világszerte
játsszák.
Művei több nemzetközi
díjat nyertek. Három nővér című, Lyonban bemutatott operájáért Eötvös Péter
elnyerte a francia kritikusok 1997/98-as nagydíját, a Prix
Claude-Rostand Díjat, 1999-ben a Victoires de la Musique Classique et du Jazz díjat, a mű felvételét tartalmazó lemez pedig
1999-ben a Charles Cros Akadémia nagydíját, 2000-ben
a Diapason d'or de l'année díjat, az ECHO Preis 2000
díjat és a Prix Caecilia
díjat. A Le Balcon című operájából készített film 2003-ban elnyerte a Golden Prague Nagydíjat. Seven című
hegedűversenyét 2008-ban a Fondation Prince Pierre de
Monaco "Prix de Composition
Musicale" díjjal jutalmazta.
Munkája elismeréseként 1988-ban a francia kulturális minisztertől az Officier de l'ordre des l'arts et
des lettres állami
kitüntetést kapta. 1997-ben Budapesten a Bartók-Pásztory-díjjal tüntették ki.
2000-ben megkapta a Christoph und Stephan Kaske Stiftung jubileumi díját.
2001 májusában a művészi tevékenység elismerésére újonnan megalapított
Gundel-díjat vehette át Budapesten. Szintén 2001-ben neki ítélték a Gramofon
Magazin által alapított Magyar Klasszikus Díjat. 2002-ben Magyarországon
Kossuth-díjjal tüntették ki, Nagy-Britanniában pedig megkapta a Royal Philharmonic Society zenei díját. 2003-ban a francia
kulturális és oktatási miniszter a Commandeur l'Ordre des l'Arts
et des Lettres
címet adományozta Eötvös Péternek. A Pro Europa
európai zeneszerzői díjat 2004-ben nyerte el, és szintén ebben az évben
tüntette ki a Midem a Cannes Classical
Award for Living Composer díjjal. 2006-ban
a magyarság nagyjainak adományozható Bartók Béla-emlékdíjjal jutalmazták,
valamint megkapta a nemzetközi zenei szaksajtó nagydíját (Grand Prix de la PMI - Prix Antoine Livio 2006). A Frankfurter Musikpreis
díjat 2007-ben, a Magyar Kultúra Nagykövete kitüntetést 2008-ban vehette át.
2011-ben az Velencei Biennálé keretében megrendezett 55. Nemzetközi
Kortárszenei Fesztiválon Arany Oroszlán életműdíjat kapott, 2015-ben a Szent
István-rend kitüntetést vehette át, 2016-ban Párizsban a "Le Grand Prix de la Fondation Simone et Cino del
Duca - Composition musicale" díjat nyerte el, melyet az Académie des Beaux-Arts
adományozott számára. 2017-ben Artisjus-díjjal tüntették ki Oratorium
Balbulum című művével kapcsolatban "Az Év
Komolyzenei Műve" kategóriában. 2018-ban Goethe-éremmel, 2024 márciusában
életműve elismeréseként Kossuth-nagydíjjal tüntették ki. Valuska
című, Krasznahorkai László regénye nyomán készült műve pedig 2024 májusában
posztumusz Artisjus díjban részesült.
Művei az Editio Musica Budapest, a Salabert Paris, a Ricordi München
és a Schott Music Mainz kiadóknál jelennek meg,
lemezen pedig a BIS AG, a BMC, col legno, a Deutsche Grammophon, az ECM, az EMI, az Erato, a Gramophon
AB, a Hungaroton és a Kairos Wien kiadásában kerülnek
forgalmazásra.
Eötvös Péter a berlini Művészeti Akadémia, a budapesti Széchenyi Művészeti
Akadémia, a drezdai Művészeti Akadémia, valamint a svéd Királyi Akadémia tagja
volt.
2024. március 24-én
hosszan tartó betegség után nyolcvanéves korában hunyt el.
Forrás: Britannica Hungarica - készült a BMC közreműködésével
lásd még: Eötvös
Péter - karmester
VII.
VÁLOGATÁS
EÖTVÖS PÉTER A BMC RECORDS GONDOZÁSÁBAN
MEGJELENT CD-KBŐL
(zeneszerző, karmester)
Dialog mit Mozart
(13:05)
The
Gliding of the Eagle in the Skies (10:39)
Apparitions: II. Agitato (7:10)
Alle vittime
senza nome: I.
(4:43)
Alle vittime
senza nome: II.
(7:03)
Jet Stream (19:41)
Levitation: First Movement (2:30)
Levitation:
Third Movement (Barcarola) (6:56)
Music for New York (10:47)
"Now, Miss!"
(16:08)
Electrochronicle: June 8 (4:02)
Dervish Dance(5:41)
Jazz Improvisation 1 on Themes from
Péter Eötvös' Opera "Le Balcon" (8:26)
Jazz Improvisation 2 on Themes from
Péter Eötvös' Opera "Le Balcon" (6:03)
Snatches
of a Conversation (2001) (10:49)
Jet Stream (2002)
(21:29)
Paris-Dakar (2000)
(7:19)
Snatches
of a Conversation (2001) (10:52)
Jet Stream (2002)
(21:23)
Psychokosmos
(16:08)
Atlantis: Part I. (10:25)
Atlantis: Part II. (15:02)
Atlantis: Part III. (12:52)
Intervalles-Intérieurs
(30:06)
Windsequenzen: Windless I (2:50)
Windsequenzen: Windless II (5:37)
Windsequenzen: Three Sequences of
the Mountain Wind
(5:12)
Windsequenzen: Sequence of the Morning Breeze (4:39)
Windsequenzen: Four Sequences
of the Sea Wind - East-West Wind (3:04)
Windsequenzen: Seven Sequences of
the Whirlwind
(2:31)
Two Monologues for Baritone and Orchestra
(13:18)
Insetti Galanti (7:11)
TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA
MEGTEKINTÉSE (8 video)
Symphony No. 5 in C Minor, Op. 67: I. Allegro con brio (7:26)
Symphony No. 5 in C Minor, Op. 67: II. Andante con moto (9:53)
Symphony
No. 5 in C Minor, Op. 67: III. Allegro (7:40)
Symphony
No. 5 in C Minor, Op. 67: IV. Allegro (10:12)
Paradise Reloaded, Scene XI.: "Quartet" (8:55)
Paradise Reloaded, Scene VII.: "Adam Wants to Leave the
Earth" (4:52)
Paradise Reloaded, Scene XII.: "Lilith's Monologue" (3:45)
Paradise Reloaded, Scene VI.: "Future" (7:23)
Paradise Reloaded, Scene V.: "Ballad. A Bombed
out City" (9:21)
The Sirens Cycle: Interlude
(2:35)
Concerto for Orchestra, Sz 116: II. Giuoco delle coppie (Allegretto scherzando) (6:08)
Symphony
No. 5 in C Minor, Op. 67: III. Allegro (7:34)
Concerto for Orchestra, Sz 116: IV. Intermezzo interrotto
(Allegretto) (4:16)
Concerto
for Orchestra, Sz 116: V.
(9:22)
The
Miraculous Mandarin, Op. 19, Sz 73 (32:27)
Apparitions: II. Agitato (2:51)
San Francisco Poliphony (12:48)
Apparitions: I. Lento (6:38)
Apparitions: II. Agitato (2:51)
VIII.
YOUTUBE VIDEÓK
TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA
MEGTEKINTÉSE (161 video)