A pedagógiai munka minősége, tehetséggondozás, motiváció…
Ember Csaba
TÉR-értékelésről, többletmunkáról és többletdíjazásról
Ember
Csaba
2024. szeptembertől
már minden állami támogatású iskolában elindul az az új teljesítményértékelési
rendszer, amelynek eredménye az utána következő tanévben mutatkozik meg,
hiszen az elért eredmény befolyásolja majd a legkiválóbbnak bizonyult pedagógusok
fizetését. Egy maximum 100 pontos rendszerben, egyéni
teljesítménycélok és
központilag
meghatározott kritériumok alapján fogják értékelni
mindenki munkáját, s a TÉR-tábla a zenepedagógusokra is vonatkozik. A Magyar
Zeneiskolák és Művészeti Iskolák
Szövetségének
elnökével, Ember Csabával beszélgettünk a szempontrendszerről, az ezáltal
mindenkinek kötelezővé váló KRÉTA-használatról, a nyugdíjasokra gyakorolt
hatásáról, valamint arról is, hogy mindez mikor éri el a kívánt hatást. Az
MZMSZ elnöke kiemelte, nagy eredménynek tartják, hogy ez az értékelési rendszer
mindenképp csak jövedelemnövelést eredményezhet, hiszen sikerült elérniük, hogy
az eredeti tervek ellenére azoknak a kollégáknak se csökkenjen a bére, akik netán
50 % alatt teljesítenek.
– 2024. április
közepén mutatták be számos helyszínen az Oktatási Hivatal munkatársai a
TÉR-tábla kritériumrendszerét, amit szeptembertől már alkalmazni is
fognak. Nem volt ez kicsit túl gyors? Vagy a szakmai szervezetek már ismerték
korábban a részleteket?
– Sokaknak rámegy majd a nyaruk, hogy az
intézményi, saját szempontrendszert kidolgozzák 2024. augusztus 25-ig, hiszen
annak alapján kell majd a pedagógusoknak kitölteniük a saját TÉR-táblázatukat.
S mindaz, amit most az Oktatási Hivatal munkatársaitól hallottunk, számunkra is
újdonság volt, hiszen erről a kritériumrendszerről korábban nem
egyeztettek sem a szakmai szervezetekkel, sem a szakszervezettel. Csak a Nemzeti
Pedagógus
Kart keresték meg, miközben már akadt olyan művészeti iskola is, amely
részt vett ennek kipróbálásában, pilot
rendszerben, s 2023 tavaszán próbálgatta az új módszert,
amelynek a tapasztalatait fel is használták a TÉR elkészítésénél. Lett volna
pedig haszna az egyeztetésnek, hiszen számos fontos észrevételünk volt például
a pedagógus életpálya-modell kapcsán is, s a szakszervezettel közösen
folytatott munkánk eredménye, hogy végre a gyakornokok óraszáma a helyére
került, sikerült ezt is megfelelő mennyiségűre csökkentenünk… Természetesen ettől függetlenül az összes,
a TÉR-táblázattal kapcsolatos, nyilvános ismertetőn részt vettünk, majd a
szakszervezeti tárgyalásoknak köszönhetően sikerült is elérnünk – s ezt
nagyon nagy eredménynek tartjuk –, hogy az értékelés alapján nem lehet bért
csökkenteni. Tehát ha valaki 50% alatt teljesít, akkor sem lehet kevesebb a
fizetése. A munkájáért meg kell, hogy kapja a megfelelő díjazást. De
persze, számos kérdés van még erről az egész értékelési rendszerről,
többek között az, hogy miként jelenik meg a minőségi munka elismerése az
alapítványi és az egyházi iskolákban, ahol eleve magasabb bért kapnak a
pedagógusok… Mindezt majd a jövő, a gyakorlati tapasztalatok döntik el…
– Milyen kritériumrendszert kell
teljesíteniük a pedagógusoknak?
– A TÉR-rel az a cél, hogy központilag meghatározott,
államigazgatási célokat teljesítsenek a kollégák, kapjanak visszajelzést a
munkavégzés színvonaláról, s legyen egy olyan szempontrendszer, ami az objektív
döntéseket megalapozza. Lényegesnek tartották, hogy egy jól definiált,
közérthető kritériumrendszer szülessen, ahol a pontozás is
egyértelmű. Anyagilag is el akarják ismerni a jobb munkát, a
többlettevékenységeket. A fő cél, hogy a TÉR ösztönözze az iskolákat a
fejlesztésre, az oktatás színvonalának az emelésére.
– Számítottak
arra, hogy a minősítési rendszer részleges átalakítását követően egy
ilyen új értékelési rendszert vezetnek be?
– Amikor először emlegettek 800 ezer
forintos pedagógusbéreket, sőt már korábban is, amikor a területről
szó esett, mindig elhangzott az is, hogy „adunk több pénzt, de látni akarjuk,
hogy ezért jobb vagy több lesz az elvégzett munka is”. Ez a szemlélet most is
megmaradt, hiszen a minőség fontossága, a többletmunkára való
lehetőség ebben a TÉR-táblázatban is megjelenik. A többletfeladatok alatt
persze nem több iskolai órát, hanem többek között tehetséggondozást,
felzárkóztatást, szabadidős programokat kell érteni. Zárójelben jegyzem
meg, ha a pedagógusok zöme rendszeresen ilyen programokat szervez, s egyre
többen és többet, akkor a gyerekeknek mikor lesz idejük a művészeti
oktatásra?!
– Milyen kategóriákba sorolják a
pedagógusokat?
– Az elért pontszámok alapján háromba – akik 80
százalék fölött teljesítenek, azok a kiemelkedő kategóriába kerülnek, nekik
kapniuk kell 12 hónapra (szeptembertől-augusztusig) egy ma még nem ismert,
de érezhető összeget, a fizetésükön felül. Aki 50-80
százalék között van, az az átlagos, náluk nincs változás, de
indokolt esetben közülük is részesülhetnek az előbbi kiegészítésben. Mert
mekkora lehet például a különbség a 79 és a 80 % között? Akik pedig 50 százalék
alatt végeznek, ők a fejlődéshez kapnak feladatokat, de – az
előzetes tervek ellenére – nem csökken a bérük.
– S milyen
feladatokat és milyen pontokért kell a tanév során a pedagógusoknak
teljesíteniük?
– Összesen 100
pontot lehet elérni, amelynek a nagyobb része központilag meghatározott teljesítményért
kapható, de akadnak egyedi intézményi célok is. A személyre
szabott
szakmai követelmények teljesítése 24 pontot ér, a pedagógiai munka
minősége pedig 28 pontot. A feladatvállalás mennyiségi mutatója alapján 12
pontot lehet kapni, az egyedi intézményi értékelésért 8-at, a motiváció, az
elkötelezettség, az etikus magatartás 6 ponttal jutalmazható, a tehetséggondozás,
esélyteremtés 8 ponttal, a kommunikáció, együttműködés ugyancsak
6 pont. A munkavégzés, a határidők betartása összesen 8 pontot ér. S ahogy
már említettem, augusztus 25-ig kell meghatározni az egyedi, intézményi
célokat, amelyek azért is fontosak, mert ha ezek jól vannak kitűzve, akkor
az valóban előreviszi az adott iskolát. A tanév elején a pedagógus
kitűzi a saját, egyedi céljait, amit az igazgatónak kell jóváhagynia, s
ezt követően ezeken már az adott tanév során nincs mód változtatni, csak munkakörhöz
kötött, meghatározott és indokolt esetben. Az év végéig kell ezeket a
meghatározott feladatokat teljesíteni, de mindezt akár már év közben is
lehet értékelni, hiszen ha valaki például vállalja a
Zene világnapi koncert megrendezését, akkor azt a teljesítést követően is
lehet értékelni. Jobb is talán, ha nem minden marad a tanév végére, hiszen az
igazgató feladata az értékelés. Az elért eredmény alapján pedig – ha a
pedagógusnak sikerül a kiemelkedő kategóriába kerülnie, 80 % fölötti
pontszámot kapnia – akkor következő tanév teljes ideje alatt a megállapított
mértékben nő a fizetése.
– S mindezt a
KRÉTÁ-ban vezetik?
– Igen, nagyon jól
kell tudni használni hozzá mindenkinek a KRÉTÁT, hiszen mind a kijelölt
célokat, mind a teljesítéseket is ezen a felületen kell vezetni, rögzíteni.
Biztos, hogy ez mindenkinek több adminisztrációs feladatot jelent, viszont
talán így az a munka, amit a kollégák eddig is elvégezték, jobban láthatóvá
válik, a legjobbak pedig többletjövedelemhez is jutnak. A kérdés azonban az,
hogy miként valósul meg ennek a fedezete? Tankerületenként adják oda az erre
szánt keretet vagy az iskoláknak? Erről ugyanis még nincsenek információk.
– S mi a helyzet a nyugdíjas kollégákkal?
– Rájuk is
vonatkozik a teljesítményértékelési rendszer, ami azért vett fel problémákat,
mert a nyugdíjasoknál külön megegyezés szerint történik a besorolás. Miután
náluk már kisebb a járulékfizetés, általában az a tapasztalat, hogy kevesebb
pénzért szerződtetik őket vissza. S hiába volt valaki
mesterpedagógus, ha a nyugdíj mellett foglalkoztatják, nem a korábbi fizetését
fogja megkapni. Kérdés hát, hogy ezért a csökkentett pénzért van-e kedve az
egész adminisztrációt is a nyakába venni…Ezt a problémát már több,
minisztériummal történt egyeztetésen felvetettem, egyelőre azonban nincs
rá segítő válasz. De nemcsak a nyugdíjasok terén nincsenek egyértelmű
válaszok, hiszen az igazgatókra is vonatkozik egy teljesítményértékelés,
amelynek ugyancsak megvan a maga kritériumrendszere, és az sem egyszerű…
Hiszen például akad olyan pontja, ami az erőforrásokkal való gazdálkodást
értékeli, amelyre nem nagyon van ráhatásuk jelen állapotok között az
iskolavezetőknek…
– Mit szólnak a
kollégák ehhez az új teljesítményértékelési rendszerhez? Milyen kérdésekkel
fordultak az MZMSZ-hez?
– Most még csak ismerkednek vele, egyelőre
még nem árasztottak el minket ebben az ügyben a telefonok, e-mailek. Egyébként
számos feladatot a most, a táblázatban megjelenők közül akkor is
elvégeztek a kollégák, amikor nem járt érte pénz. Sőt, mondhatom azt, hogy
mindezzel csak visszatérünk egy korábbi metódushoz, hiszen például az 1975–78-as
tanévek végén is a jegyzőkönyvekbe kerültek az egyéni értékelések, az
előrelépési javaslatok. Tény, hogy ezzel a minősítéssel egy átlagos
pedagógus nem kerül rosszabb helyzetbe, nem kell féltenie a kenyerét, mert az
átlagpontszámot könnyű teljesíteni. Viszont az intézményvezetőknek
nagy felelősséget jelent mindez és hálátlan feladat. Látom a TÉR-ben a nagyon
jó szándék törekvéseket, s azt kell mondanom, hogy szakmailag is jól
kidolgozott. Az üzenete pedig az, hogy a jobb munkáért több pénzt fogunk adni,
de meg akarjuk határozni, hogy mikor tekintjük jobbnak a munkát… Fontos - úgy
vélem -, hogy jobbítható a rendszer, és meg lehet bízni ebben az értékelési
metódusban. A határidőkkel – különösen az első induláskor lesznek
problémák, hiszen az alapfokú művészetoktatás sajátos időbeosztását –
ősszel is van felvétel, tanármozgás, órarendek kialakulása – nem tudja ez
a szabályozás így teljesen figyelembe venni. Egyetlen dolog jelentheti a
bukását, az, hogyha nem lesz hozzárendelve a megfelelő anyagi háttér… Akkor
ugyanis csak vitákat fog gerjeszteni, s nem haladunk általa sehová.
Réfi Zsuzsanna