Öt hétvége Mozarttal
A
Salzburgi Ünnepi Játékok évenkénti gazdag programjának visszatérő eleme a
Mozart-matinék sorozata. Öt hétvégén (szombaton és vasárnap, egyazon
műsorral), öt dirigenssel csendülnek fel Mozart többé és kevésbé ismert
művei a Mozarteum Nagytermében. Én az idei
második koncertet hallottam.
A fesztivál idején
hosszasabban Salzburgban időzők már-már hagyományos gesztusa, hogy
figyelemmel kísérik a naponta frissítve közzétett, aktuális jegykínálatot. Még
„külső” szemlélőként sem érdektelen látni, ahogyan napról-napra mind több
jegy talál gazdára – nem beszélve arról a kivételes szerencséről, ami a
szinte véletlenül felfedezett zsebbarát lehetőségeknek köszönhető.
Már megvolt az augusztus 4-i matinéra a jegyem, amikor felfedeztem ugyanabból a
műsorból két nappal korábbi, „egységáras” (zsebbarát) kínálatot. Minden
bizonnyal a rendkívüli érdeklődésnek is szerepe volt abban, hogy „Generalprobe”-t
hirdettek…
Korántsem csupán a
Jiří Menzel által rendezett nagysikerű
bohózat (Még egyszer hátulról) gesztusa adta az ötletet, hogy – mintegy
felkészülésként – meghallgassam a nyilvános (koncertszerű) főpróbát.
Utóbb bebizonyosodott: jól tettem!
A Mozart-matinék
sorozatának állandó főszereplője a Mozarteumorchester,
Ausztria legrégebben alakult együttese, amelynek életre hívásában tevékeny
részt vállalt Mozart özvegye és két fia is. Ez az együttes, túl a
fesztiválok-szerepléseken, saját bérleti koncertsorozataival aktív részese a
város (és a tartomány) éves programjainak. Mindemellett közreműködik a Landestheater zenei programjaiban – és természetesen
koncert(kör)utakon járul hozzá a Mozart-zene mind újabb generációkra
kiterjedő hódításához. Nem véletlen, hogy ez a zenekar kapta meg a Bécsi
Filharmonikusokat követően, másodikként 2016-ban az Arany Mozart-medált.
Az idei
matinésorozat nyitókoncertjét Fischer Ádám vezényelte, a második dirigense az
az Ivor Bolton volt, aki korábban 12 évig volt vezető karmestere az
együttesnek. A folytatásban Roberto González-Monjas
(a 2024/25-ös évadtól az új vezető karmester), Andrew Menze
és Maxim Emelyanychev állt a karmesteri dobogóra.
Fennállásának mintegy 180 éve során kialakult a zenekar játékának saját
Mozart-stílusa, amelyet a megújuló tagság hagyományként vitt/visz tovább. A
zenei anyanyelvnél mélyebb ez a kapcsolat, azt lehet kiérezni az interpretáció
magától értetődő természetességéből, amihez egy-egy karmester
elképzeléseivel további árnyalatokkal gazdagíthatja a hangzásképet,
egyszersmind gondoskodva arról, hogy elkerülje a hangszereseket a kiégésként
meghatározott szakmai ártalom.
Mozart matiné – Bolton
2024: Ivor Bolton (karmester), Mozarteum Zenekar
Salzburg
© SF/Marco Borrelli
Mozart matiné – Bolton
2024: Giulia Semenzato (szoprán),
Patricia Nolz (alt), Ivor
Bolton (karmester), Matthias Winckhler (basszusgitár)
© SF/Marco Borrelli
Az általam hallott
matiné nyitószáma az a C-dúr szimfónia (K. 338) volt, amelyet Bécsbe költözése
előtt e műfajban utolsóként komponált Salzburgnak. Változatlan
alaphangnemben következett a folytatás a C-dúr (Piccolomini)
misével (K. 258), amely az ünnepi játékok keretében első ízben csendült
fel (a ferences templom vasárnapi zenés miséinek hallgatói számára annál
ismerősebbnek tűnhetett a kompozíció!).
A második rész a
D-dúr jegyében kezdődött (Venite populi – offertorium K. 260, majd
a népszerű Ave verum
motetta K. 618, „kakukktojásként” késői bécsi műként), majd
Esz-dúrban zárult Mozart negyedik Litániájával (K. 243). A Mozarteum
zenekarának partnere a Bachchor volt, szólistaként Giulia Semenzato, Patricia Nolz, Alessandro Fisher és Matthias Winckler
működött közre.
Érdekes volt
egyazon műsort azonos előadókkal, ám más közönség soraiban hallani. A
főpróba hallgatósága számára némi meglepetést okozhatott, hogy a
helyszínen nem juthatott műsorfüzethez (ami hagyományosan informatív és
közérthető ismertető tanulmányokon túl a művek – ezúttal latin,
és németre fordított - szövegét is tartalmazza). Tehát, aki nem gondoskodott
előre tájékoztató segédanyagról, talán még azt sem tudhatta pontosan, hogy
mit is hall (megtartóztattam magam attól a „kínálkozó” lehetőségtől,
hogy a közelemben ülőktől – tájékozottságuk teszteléseként –
„információt kérjek”). Akik a szavatolt minőség biztos tudatában, értékes
Mozart-zenét jöttek hallgatni, nem csalódtak várakozásukban. Azt csak remélni
lehet, hogy legalább utólag beszerezték a hasznos (korántsem egyszeri
végigolvasásra szánt) tudnivalókat tartalmazó műsorfüzetet.
A két előadás
közönsége közötti különbség leginkább az Ave verum fogadtatásában mutatkozott meg. Míg a főpróba
hallgatósága valamennyi műsorszámot hálás tapssal jutalmazta, a vasárnapi
matinén a várakozásoknak megfelelő, ihletett-szép tolmácsolásért
megkülönböztetett tetszésnyilvánítás jutott a rövid remekműnek.
Mozart:
megunhatatlan. A remekművek (különböző interpretációban történő)
újrahallgatásán túl az életmű (mondhatni: kiismerhetetlen) gazdagsága is
gondoskodik erről.
Fittler Katalin