100 ÉVE SZÜLETETT TORNYOS GYÖRGY

 

(Jászberény, 1924. július 24. – Budapest 1997. 01. 19.)

zenetanár, zeneszerző, karnagy

 

Tanulmányait 1942–1949 között a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zeneszerzés szakán Viski János, középiskolai ének- és zenetanár, valamint karnagyképző szakán Ferencsik János növendékeként végezte. 194547 között a jászberényi Állami Líceum és Tanítóképző Intézet ének- és zenetanára, 1952-től 1986-ig a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola szolfézs- és zeneelmélet-tanára. 1961-től 1986-ig a Ganz-Mávag Művelődési Központ Női Karának és Acélhang Férfikarának karnagya, zongorakísérője, vezető karnagya. Művei kórusművek, zenekari, fúvószenekari és trombitadarabok, cikkek a Parlandóban a szolfézs- és zeneelmélet-tanításról.

 

Tornyos György

Néhány gondolat a szolfézstanításról[1]

 

 

Bizonyára nemcsak nekem tűnt fel, hanem valamennyi kartársamnak szöget ütött már a fejébe: mi lehet az oka annak, hogy növendékeink hangszeres képességei gyakran eltérnek a szolfézsórákon mutatott képességeiktől. Azt még csak megértené az ember, hogy a szolfézsban kiváló növendékek közül hangszerükön többen ügyetlenek (gyengébb manuális ill. előadói adottságok, különféle gátlások stb.). De hogy lehet az, hogy azokból is lehetnek kiváló hangszeres művészek (márpedig lettek!), akik a szolfézsban közepesek voltak. Még az is érthető lenne, ha csak azok között akadnának ilyenek, akik hamisan, bizonytalanul énekelnek, de a diktálás utáni írásban bizonyítják kiváló hallásukat és egyéb zenei képességeiket (hiszen lehetnek hangképzőszervi problémáik is). De nem, hosszú szakközépiskolai tanári működésem során meggyőződhettem arról, hogy ha nem is ez a jellemző, mégis jó néhány szolfézsban közepes, írni sem jól tudó növendékemből lett utóbb egészen kiváló hangszeres művész (hegedűs is!). Nemcsak virtuóz, hanem a zenét értő-érző, muzikálisan formáló, a különböző zenei stílusokat ismerő és tévedhetetlenül kifejező művész, örültem fejlődésüknek, sikereiknek, viszont el kellett gondolkodnom azon, mit is higgyek a szolfézstanításunk anyagáról, módszeréről, hasznáról, szükségességéről. Az alábbiakban ezzel kapcsolatos gondolataimat, kételyeimet adom közre továbbgondolás végett. (Csak a hangszeres növendékek szolfézstanításáról beszélek!).

 

Ha lehet valaki kiváló művész a szolfézsben megkövetelt képességek közepes birtoklásával is, akkor kérdésessé válik: szükség van-e azokra a képességekre, azt kell-e tanítanunk, amit eddig, vagy valami más anyaggal-módszerrel közvetlenebbül is szolgálhatnánk növendékeink fejlődését. De hát mit is tartunk a szolfézstanítás lényegének? A hallásfejlesztést, a zenei írás-olvasást, azaz a kottáról éneklést ill. diktálás utáni zeneírást. Azt hisszük ui., hogy minden zenének alapja az ének, „úgy kell a hangszeren egy dallamot megszólaltatni, mintha énekelnénk azt”.  Hát nem, nem minden zenének az ének az alapja, csak a zene bizonyos fajtájának. Történetileg sem így van: primitív fokon is kettéválik már a zene, az éneken alapulóra és a ritmussal, a ritmikus munkával, tánclépéssel szorosabb kapcsolatban állóra. Aztán a hangszerek lehetőségeinek felismerése, felhasználása... A zeneirodalom igen jelentős részét olyan művek alkotják, amelyeket kifejezetten a hangszerek nyújtotta lehetőségek inspiráltak. Talán kezdő fokon (míg a gyerek szebben, tisztábban tud énekelni, mint hangszeren játszani) valóban helyes, ha először is énekelni tanítjuk, és azon keresztül, annak segítségével igyekszünk fejleszteni a hangszeres játékban. De nekem, szakközépiskolás növendékeimhez inkább így kellene szólnom: „Az istenért, nehogy úgy játszd, mint ahogy énekeled!” Hiszen ebben a korban sokan mutálnak, vagy azon még alig jutottak túl, ének technikájuk korántsem olyan fejlett, mint a már elért hangszeres technikájuk, hanganyaguk nem olyan értékes (hiszen nem is énekesnek készülnek), hogy olyan szép hangszínnel, kifejezéssel tudnának énekelni, mint hangszeren tudnak már ezen a fokon. Növendékhangversenyeket hallgatva sokszor elcsodálkoztam azon, hogy azok a növendékeim, akik olyan nehezen birkóznak Bertalotti solfeggioival és más énekelnivalókkal, milyen nehéz, komplikált műveket játszanak már, virtuózan, muzikálisan, szép hangon, jól megformálva. Hangszerrel a kezükben egészen más a zenéhez való viszonyuk, önbizalmuk, mint éneklés közben. Valóban szükséges és hasznos még ezen a fokon is énekléssel gyötörni őket? ...

 

Ami pedig a diktálás utáni írást illeti: vannak, akik e téren már a szakközépiskolába való felvételükkor is ügyesek, épp csak fejleszteni kell (és lehet) képességeiket, másokat viszont szinte lehetetlen megtanítani rá. És az utóbbiak között is akadnak kiváló hangszeresek! Az írni tudás tehát nem feltétele annak, hogy valakiből kiváló hangszeres művész legyen. Közvetlen hasznát legfeljebb a népdalgyűjtő vagy a zeneszerző látja, s hogy közvetett haszna van-e és arányban áll-e a tanár és a növendék által belefektetett munkával, az legalábbis vitatható. Nem tudom, nem okozunk-e erőszakolásával, túlzott hangsúlyozásával több kárt, mint hasznot, ha önbizalom-zavarokat idézünk vele elő növendékeinkben, ha megingatjuk hitüket saját zenei képességeikben. Mégis az írásbelit tekintjük mind az érettségi, mind a felvételik leglényegesebb feladatának.

 

Azt hisszük, hogy aki nem tud tisztán énekelni, nem biztos a hangközök, hangzatok éneklésében-felismerésében, nem alkalmazkodik társához a kétszólamú éneklésben, az nem is tudhat hangszerén tisztán intonálni, társaihoz kamarazenélés során alkalmazkodni. Pedig tud, ha hangszerén igazán jó, és lehet jó az ilyen növendék is. Úgy látszik tehát, hogy másféle hallásra van szüksége, mint amilyet mi fontosnak tartunk és számon kérünk rajta.

 

Szerencsére annál sokkal többet, nagyobb hangterjedelműt, nehezebbet le tud játszani hangszerén a növendék, mint amit elénekelni-felismerni tud. Sőt, hallása, elképzelni tudása éppen a hangszeres játékban elért előrehaladásával párhuzamosan fejlődik. Azt hiszem, addig terjed a hallás, ameddig a hangszeres tudás eljutott.

 

Hadd térjek itt ki néhány olyan kérdésre, amely különösen nyomja a hegyemet. Szakfelügyelőként sokszor tapasztaltam, hogy egyes zeneiskolás szolfézs-csoportok egyszerű népdalokat, gyermekdalokat sem tudnak kedvvel, felszabadultan énekelni. Azt hiszem azért, mert azt rögtön szolmizálni is kell, ostinatoval énekelni is kell. Különösen az ostinato az, amely elmerevíti az éneket, a figyelmet megosztja, másra tereli. Énekükhöz ostinatot kiválóan kopogó növendékekről hallottam, hogy hangszerükön egyszerű ritmusképleteknél is bajban vannak. Megéri, hogy a vidám, felszabadult éneket feláldozzuk az állandó ostinatoztatás kedvéért? – Nem tetszik az sem, hogy egyes kartársaim és némely szolfézs-példatárak is gyakran semmilyen stílushoz nem tartozó, mesterkélt, ronda dallamokat énekeltetnek növendékeikkel. Lehet, hogy ezek, valamint a különböző képletek alapján kiszámítandó intonációs feladatok fejlesztik a növendékeknek valamilyen elvont síkon való hallását, de hogy szépérzéküknek, stílusos, muzikális előadói készségüknek nem használnak, abban biztos vagyok.

 

Úgy beszélünk a zenei írás-olvasás megtanításáról, mintha lenne egy bizonyos szint, amelyre eljutván azt mondhatnánk: tudunk zenét írni-olvasni. Ilyen szint nincs! A zene írásában, olvasásában el lehet érni alacsonyabb vagy magasabb fokot, de befejezettnek ezt a tanulmányt sose tekinthetjük. A szolmizálás segítségével eljuthatnak növendékeink tonális dallamok kottáról énekléséig (de még a tonális zenén belül is csak a kantábilis karakterű részletekig, mert a hangszeres jellegű részleteket sem hangterjedelemmel, sem énektechnikával nem győzik) és nagyon jó lenne, ha az általános iskolában a gyerekek zömét el lehetne vezetni idáig, de már az atonális zenében legfeljebb az abszolút hallásúak boldogulnak (mert hangközről-hangközre összerakosgatni a dallamot kínos-keserves munka, aligha sikerül tisztán, és csak éppen a zene vész el közben). Tapasztalatom szerint még az abszolút hallású növendékeknek sem sikerül mindig tisztán elénekelni az atonális dallamokat. És akkor még nem is szóltam a legújabb zene újfajta jelzésrendszeréről... Kérdés, hol kellene meghatároznunk az egyes osztályoknak megfelelő szinteket, érdemes-e erőltetnünk, hogy az érettségi táján már az atonális zenében is tudjanak írni-olvasni növendékeink (hangszeren játszani már előbb is tudtak).

 

Dehát akkor milyen képességekre van egyáltalán szüksége a hangszert tanuló növendékeknek? — A hangszerkezelés megfelelő technikai szintjén túl természetesen szüksége van jó hallásra, hogy tisztán tudjon játszani (ez azonban nem azonos a tisztán éneklés képességével, sem a felismerési készséggel), és fejlett ritmusérzékre. Ezek alapjait a zenei előképző és színvonalas zeneiskolai szolfézstanítás le kell rakja. Középiskolás fokon azonban már a fokozódó nehézségű hangszeres anyag olyan dallami, harmóniai és ritmikai problémákat támaszt, amelyeket a szolfézsban úgy sem tudunk követni, és nem is az a fontos, hogy énekelni-kopogni stb. tudja azokat a növendék, hanem az, hogy hangszerén meg tudja valósítani. S a valamirevaló hangszeres tanár rá is szorítja arra, hogy tisztán, ritmusban játsszon. Ezeken túl azonban talán légióként fejlett hangszín-, dinamikai és agogikai érzékre, valamint formálási képességre van szüksége. Fejlett színérzék kell ahhoz, hogy mindenekelőtt szép hangon tudjon játszani (s ez már önmagában is további inspirációkat nyújthat), illetve, hogy a különböző megszólaltatásmódoknak megtalálja az ideális hangszínét, azokat célszerűen alkalmazni, hangszerén megvalósítani tudja. „,C’ est le ton, qui fait la musique” (kissé szabadon: a hangszínen múlik a zene) – mondja a francia, és ebben sok az igazság. Tudjuk mi ezeket a képességeket, érzékeket a szolfézsórákon fejleszteni, növendékeink énekhangbeli adottságaival, csoportosan? — Nem, ez mind a hangszeres tanár feladata.

 

Hát akkor egyáltalán nincs szükség szolfézsra, csoportos órákra — legalábbis a középfoktól kezdve? És ha mégis, akkor mi legyen azok tartalma? — Sok olyan tudnivalója van a zenetanulásnak, amelyet célszerűbb csoportos órákon megtanítani, semmint külön-külön minden egyes növendéknek. Így a zeneelmélet alapfogalmai: hangmagasság, ritmusjegyzés, tempó jelzések, dinamikai jelek, hangsorok, hangközök, hangzatok felépítése stb. stb. Azután a magasabb fokú zeneelmélet, mely a művek formájának, szerkesztési és stílusbeli sajátosságainak ismertetése kellene legyen (lásd a Parlando 1971. évi 2. és 11., továbbá az 1975. évi 6. számában megjelent cikkeimet). – De az eddigieken és az általános zeneirodalom-ismereten kívül szükségük lenne növendékeinknek saját hangszerük irodalmának alaposabb megismerésére is (időnként megdöbbenek azon, hogy e téren mennyire tájékozatlanok – tisztelet a nagyon kevés kivételnek). Szükség lenne az egyes stílusok egykori és mai előadási hagyományainak alaposabb megismerésére, elsősorban az elismerten legnagyobb előadóművészek felvételeinek tanulmányozása révén. A Zeneirodalom-ismeret tárgy, a maga heti egy órájával természetesen nem oldhatja meg mindezt... A Zeneelmélet mellett tehát, akár a szolfézs rovására is sokkal több Zeneirodalom-ismeret lenne kívánatos, némi ismerkedés a partitúrával, transzponálás stb. Szükség lenne több (esetleg spontán házi) kamarázásra, hangversenyekre, operába járásra, s ha ezt az iskola nem is tudja nyújtani, legalább hatékonyabban kellene erre serkentenie növendékeit (pl. hangverseny-napló íratásával, többek által meghallgatott produkció közös megvitatásával stb.). Annyi mindent meg kellene tanítanunk növendékeinknek, aminek közvetlen hasznát veszik, hogy erősen megkérdőjelezhető, terheljük-e őket vitatható mértékű közvetett hatást célzó tanulmányokkal. Ugyanakkor elgondolkodtat, hogy ezen az alapon kétségbe lehetne vonni a matematika vagy a biológia stb. tanítását is, pedig azok is szükségesek, szerintem is ...

 

Nem merem kétségbe vonni a hagyományos szolfézstanítás anyagának-módszerének közvetlen hasznát ének-, karvezető-, karmester, ált. iskolai énektanárképző és zeneszerzés szakokon. Valóban jó lenne, ha az énekes minél több művet önállóan is el tudna énekelni, meg tudna tanulni kottáról. A korrepetitorok sok véres verítéket megspórolhatnának ezáltal. S a többi itt említett tanszakon is tovább kell jussanak a növendékek az énekelni-felismerni-leírni tudásban, mint ameddig hangszerükön általában eljutnak. Ezért hangsúlyoztam fentebb, hogy csak a hangszeres növendékek szolfézstanításával kapcsolatban vannak kétségeim.

 

Nehezen szántam rá magam kétségeim leírására, mert egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy igazam van, s az általam javasolt „más” eredményesebben szolgálná-e növendékeink fejlődését. Nincs és nem is lehet tapasztalatom arról, milyen sikerrel járna az e féle csoportos tanítás, hiszen engem is kötelezett a tanterv, az érettségi és felvételi anyag, így nem is kísérletezhettem. De félek tőle, hogy ezekről a kérdésekről nem is bizonyosodhatunk meg, hiszen kísérleti és kontrollcsoportok párhuzamos indítása sem adhatna tudományosan mérhető bizonyságot. Hogy lehetne azt lemérni, hogy hasonló képességű növendékek kerülnének-e a két csoportba, hasonló otthoni és egyéb körülmények között haladnának-e stb.? Így hát csak a múltból nyert néhány tapasztalat és gondolkodás útján legfeljebb feltételezésekhez juthat el az ember. Azért írtam le mégis a fentieket, hogy kollégáim is elmondják tapasztalataikat, gondolataikat. Közös erővel talán tisztázhatnánk az alapvető kérdéseket.

 

TORNYOS GYÖRGY MŰVEIBŐL (YouTube)

 

Tornyos György: Sonatina (Trombitás Találkozó 2013) (2:17)

Tornyos György trombitaiskolai, örökzöld darabját játssza Maszárovics Zozó harmadikos trombitaiskolai tanuló

 

Márton Szonja tenorkürtön, zongorán kísér Tóth Mária- Tornyos György: Scherzo (1:58)

 

 

 

 



[1] Parlando 1986/6-7. szám