KÖZVETÍTŐ
KOVÁCS JÁNOS KARMESTER
FEKETERUHÁSOKRÓL, TÁVOLI ÁGYÚLÖVÉSRŐL ÉS A BEAVATÁSRÓL
Kovács János és Tóth Ida
Hol tudnak ma a
tehetségek megmutatkozni? Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja
akadémiai székfoglaló előadást tartott az operajátszás problémáiról és a
lehetséges megoldásokról 2025. február 3-án a Pesti Vigadóban. A Kossuth-díjas
karmester, a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja változásokat
sürget.
–
A Magyar
Művészeti Akadémia (MMA) Zenetudományi Tagozatának 2023-ban lett a
levelező tagja, de elfoglaltságai miatt átmenetileg felfüggesztette a
tagságát. Visszatérve már a székfoglaló előadására készül?
– Az igazság az, hogy
nem vagyok született akadémikus. Témám nincs, világéletemben „csak” azzal
voltam elfoglalva, hogy mások műveit közvetítettem. Előadásokat hozok
létre – jól-rosszul –, de ez nem alkotói folyamat. Különösen a rendezők
hajlamosak elrugaszkodni a szerzői szándéktól nagyon messzire – ettől
lennének alkotók?! Én inkább feketeruhásoknak nevezem a stáb tagjait – a
rendezőt, a díszlettervezőt, a jelmeztervezőt, a karmestert –,
akiknek az a feladatuk, hogy reprodukálják a szerző szándékát.
Tóth Ida és Kovács János
–
Székfoglaló
előadásának témája az operajátszással kapcsolatos problémák és a
lehetséges megoldások. Miért épp az operára esett a választása?
– Pályám kezdetén
teljesen lefoglalt a szimfonikus zeneirodalom tanulmányozása, az operát eleve
gyanús műfajnak tartottam, mondván, hogy a kelleténél több nem zenei
elemet tartalmaz. Imádott tanárom, Kórodi András, az
Operaház első karmestere noszogatott eleget, hogy tanuljak operákat is,
majd a diploma után arra kötelezett, hogy eltöltsek egy évet korrepetitorként a
Magyar Állami Operaházban – na, akkor ott ragadtam. A székfoglaló előadás
témája is azért merült fel bennem, mert már fél évszázada ott dolgozom, második
otthonommá vált a hely, és nyűglődöm,
amikor azt látom, hogy nem jól mennek a dolgok. Az opera a világ
legköltségesebb, legösszetettebb zenés színpadi műfaja. Hogy hiteles
legyen, elengedhetetlen a közös rendezői-karmesteri koncepció, és annak
alapján kell elindítani a betanulást, a szereplők összehangolását is…
Ismerem az operajátszás ábécéjét: pontosan tudom, hogyan kell lépésről
lépésre felkészíteni a stábot az új produkcióra.
Az interjú folytatása:
https://www.mma.hu/muveszeti-hirek/-/event/10180/kozvetito
Fotó: Walter Péter