Közhasznú „szolfézs-luxi”
„Mozart-képző”,
Bosnyák Csilla közreadásában és játékötleteivel

Travel and Play
Programme: Home
A politikai
életből került a közbeszédbe (nem nélkülözve sajátos érzelmi-indulati
töltéseket) a luxizás, amely kétségkívül
kirekesztő tartalommal bír. A nagy többség nem tartozik azok társaságába,
akik azt megengedhetik maguknak.
A tanulás: nem
luxus, azonban korántsem mindegy, hogy a szervezett vagy magán-keretek között
megszerezhető ismeretek hogyan jutnak el az „érdekeltekhez”. Azokhoz, akik
„maguktól” érdeklődnek – és azokhoz, akik külső behatásra
(felnőttek késztetésére) vállalkoznak tudásuk gyarapítására különórák
keretében.
A kevésbé
népszerű tantárgyak (maradjunk a zene területén, s nevesítsük például
szolfézsnak) oktatóira különleges feladat hárul: a „tananyag” elsajátíttatása
mellett a tantárgy megszerettetése. „Tanítsuk játékosan a szolfézst!” hangzik a
(jó?) tanács – és a játékosság fogalmának különböző értelmezéséből
adódóan az eredmény igencsak vegyes. Miként a játékok is sokfélék. Van játékos
tevékenység, amelyhez semmiféle szabály nem tartozik, máskor a szabályok akár
bonyolult rendszert is alkothatnak – ugyanakkor nem gondolhatjuk azt, hogy
valamiféle arányba állítható egy-egy játék kedveltsége a szabályok számával,
megkötéseivel. (Lehet egyedül is labdázni, időtöltés a labda rugdosása –
de mennyivel „magasabb rendű”, ha focizás lesz belőle, csapatokkal,
kiosztott funkciókkal, s nem utolsósorban: teljesítendő célokkal.)
Nyilvánvaló: minden gyerek olyasmit szeret játszani, amiben eredményes, ahol
sikerélményhez juthat. Talán még mindig ismert a régi mese a példázattal: az
elkényeztetett gyerek nem akar Fekete Péter lenni – a partnerei megjelölik a
kerülendő lapot, s így mindig nyer – de csakhamar ráun erre a játékra!
Hasonló a szituáció: a csoportos órán előfordulhat, hogy az a gyerek, aki
mindent elsőként ért meg, elsőként teljesít, „unalmában” rosszalkodik,
rendbontó lesz… El kell találni tehát azt a kényes pontot (szintet), amikor az
ügyesebbeknek is van feladat, ám a leglassúbb felfogású sem „adja fel”, nem
érzi kirekesztettnek magát a játékos feladatmegoldásból.

Bosnyák Csilla
„Csilla vagyok. 2000
óta tanítok zongorát. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Akadémián végeztem
(Tanárképző Főiskolán). Tanulmányaim alatt egy évet töltöttem
Finnországban a Sibelius Zeneakadémián. Ez év alatt klavikordon,
csembalón és orgonán tanultam, különös tekintettel a régizene
interpretációjára. Két kamaraegyüttest is alakítottam.
Budapesten számos
nemzetközi iskolában és óvodában dolgoztam, ahol nemcsak gyerekeket, hanem szüleiket is tanítottam. Zenei/zeneelméleti könyveket adtam
ki magyar és angol nyelven. Számos hazai és külföldi zeneiskola használja
könyveimet zongora- és zeneelméletoktatáshoz.”
A
Mozart-képző minden túlzás nélkül unikális értékű és
jelentőségű, s nemcsak a hazai játékos tanítási „segédeszközök” sorában.
Ezt ismerte fel Bosnyák Csilla, aki rögtön nemzetközi felhasználó-piaccal
számolva, négy nyelvű játékleírást mellékelt a kottához, amelyhez két
dobókocka is tartozik.
De térjünk a
lényegre! Mozartról olvasva, több helyütt találkozunk megjegyzésekkel,
utalásokkal, miszerint van Mozartnak „zenei kockajáték” kompozíciója is. Az
olvasó, aki tud Mozartnak a játékok (köztük a szerencsejáték) iránti
affinitásáról, könnyen megelégszik azzal, hogy információ-értéket tulajdonítson
e közlésnek. A kíváncsibbja pedig több-kevesebb sikerrel megpróbál utánajárni,
miről is lehet szó. Részeredményekhez juthat, nemritkán egymásnak
ellentmondó információkkal találkozhat. A Schott
kiadóé az érdem, hogy multimédiás CD-ROM kiadványt állított össze, széles
érdeklődő-tábor biztosítása érdekében felhasználva a jelenlegi
technika-kínálta lehetőségeket. A gépesített megoldás másfajta játék, mint
a kottaközelibb, mondhatni „kézműves” kínálat. Afféle zenei „gépezés”, amihez nincs szükség partnerre sem (egykék
előnyben).

Bosnyák Csilla és növendéke
A Schott kiadónál 1956-ban megjelent kottaanyagot veszi
alapul Bosnyák Csilla a többszintű képességfejlesztő játékhoz.
Körültekintően járt el, amikor a zenetudományi végzettségű
Szamosújvári Laurát kérte fel „Előszó” megírására. A zenetörténészalapos
kutatómunkáját dicséri, hogy közérthetően számol el a kétségkívül zavaros
forráshelyzettel, miután röviden felvázolta a 18. század második felében
divatba jött kombinatorikus zenei játékok történetét. Megtudjuk: még az utókor
által elismert „nagyok” között sem az egyedüli Mozart, aki ilyesfajta játékot
produkált. A stílusban és az összhangzattanban jártas muzsikus (tanár, haladó
szintű növendék) könnyen felismeri a játék „alapját”, és bennfentesként
élvezi az egyszerű formán és funkciórenden belül a zenei köznyelvi
variánsokat. Amelyek megannyi örömforrás lehetőségét rejtik a kisebbek
számára.
Miről van
szó? kéttagű forma, 8+8 ütem, az előtag ismétlésével háromtagúvá
bővítve (A, A’, B). Az ismétlés apró variációját „1. volta” és „2. volta”
módján, az alsó szólam eltérése jelenti. Egykor táblázatba rögzítették az
ütemeket, s onnan kellett kikeresni az előadónak. Most a két dobókockával
az egymás alatt elhelyezett ütem-variánsokból lehet összeállítani a
folyamatosan lejátszható kottát.
A kivitelezés
rendkívül praktikus: a kemény tábla biztosítja, hogy stabilan álljon a kotta a
kottatartón, a felső sor ütemeit a felső spirál tartja, az alsó sor
ütemei az alsó spirálból „nőnek ki”, s e sor zavartalan olvashatóságáról
az az átlátszó – gumi szerepét betöltő – keskeny fóliacsík gondoskodik,
amellyel lefogható az alsó kottasor.
Az ötletgazdag
közreadó egyoldalas beköszöntőben ad rövid tájékoztatást a kiadványról,
ezt követően pedig nehézségi sorrendben 9 + 1 játékötletet ismertet,
hangsúlyozva, hogy korántsem véli kimerítettnek a lehetőségek tárházát.
Éppen ellenkezőleg: továbbgondolásra, és a
kottaanyag kreatív használatára bíztatja a tanárokat.
Igen, a tanárokat,
mert elsősorban a zeneiskolai szolfézsórák légkörének javításához kíván
segédeszközt adni ezzel a kiadvánnyal. Ami, valljuk meg, nem olcsó! Ámde ha fagylalt-gombócokban mérjük az árát, korántsem
tűnik elrettentőnek.
Haszna
felmérhetetlen, ráadásul afféle perpetuum mobile: örökmozgó, vagyis örökké
használható, amennyiben vigyázva bánnak a gyerekek a spirálba fűzött
ütem-kottákkal és a rögzítőszalaggal.
Örömforrás lehet
kicsiknek és nagyoknak egyaránt, kiváltképp, mivel a 11 sornyi ütem-variánsokat
követően üres ütemkották is találhatók, amelyekbe saját megoldásokat
rögzíthetnek a játékot megunhatatlannak tekintő, kreatív muzsikusok.
Fittler Katalin