Kórustagnak lenni
Aki jelentkezik egy amatőr kórusba, annak
vagy van jelentősebb zenei képzettsége, vagy nincs. Ha van, akkor esetleg
tud kottát olvasni, ami kivétel. Az biztos, hogy őt az éneklés vonzza, de
lehet, hogy annál is erősebben a közösség. A hallása, a hangja alighanem
jó.
Bekerülve a
kórusba a lelkiismeretes tag rendszeresen eljár a próbákra, igyekszik minél
tökéletesebben betölteni a szerepét. Ebben segíthetik a régebbi tagok, és
legfőképpen a karnagy.
A kórus
vezetője művész is és pedagógus is. Kérdés: melyik milyen fokon? Ha
magas szinten pedagógus, akkor minden tagra odafigyel, őket tudatosan és
felelősséggel kezeli, képezi, fejleszti, a közösséget egészét is építi. Ha
kevésbé oktató-nevelő, hanem inkább művész (akár zeneakadémiai
végzettséggel), akkor is a zömmel amatőr énekeseket kell fokozatosan minél
magasabb szintre segítenie. Optimális esetben a két funkció harmonikusan összefonódik.
A próba a kórustag
számára a megtanulás, a begyakorlás, a betagozódás időszaka. Az énekesek
magatartását a koncentrálás, az alkalmazkodás és az igyekezet vezérli. A próbán
a megszólalás kizárólagos joga a karvezetőé (a betanítás során az
instrukciókra szorítkozzon). A kórustagnak kérdése lehet, közzé is teheti, de a
szomszédjaihoz ne szóljon, humoros megjegyzése se legyen. Az egymás mellett
ülők hallják egymás éneklését, és igyekezniük kell hasonló hangot képezni.
Noha vannak köztük erősebb hangúak, a különbséget minimalizálni kell.
Mindenki pontosan lépjen be, és a leintésig tartsa a hangot. Ha valaki hibázik,
sértő bírálatot nem kaphat. A közös cél: az összhang.
A próba bevezetése
a beéneklés. A hagyomány: egy-egy motívumot ismételget a kórus, a skálán kezdőhangonként
föl-, majd lefelé lépegetve. Az összhangzás formálódik, a hangképző
szervek felfrissülnek. Újabban a bemelegítő gyakorlatok a test többi részére
(arc, nyak, mellkas, rekeszizom stb.) is kiterjednek.
Egy új
kórusmű megtanulásához a kezdő lépés a szólampróba. A kotta első
megszólaltatása a leéneklés. Segíthet, ha valaki pl. zongorán lejátssza a
dallamot, de még jobb, ha a karnagy (vagy a szólamvezető) elénekli: ő
már a hangerő és a tempó váltásait és főként a hangszínt is mutatja.
Ezekkel az eszközökkel a művészi alkotás túlmutat önmagán, lelki tartalmakat
fejez ki, a majdani kifejező eléneklés a hallgatóságot is a hatása alá
vonhatja.
A kórus végső
feladata a mű egészének megszólaltatása. Ennek gátja például, ha a
próbákon a jelenlét gyakran foghíjas. Kulcsprobléma, ha egy szólam aránytalanul
kicsi; vészmegoldásként a fellépésekre kisegítők hívhatók, de a kórus
nélkülük csonka. A tagok a próbákról lehetőleg ne késsenek, ha mégis sor
kerül erre, senkit ne zavarjanak, ne kelljen miattuk a többieknek székeket
cserélniük.
Egy énekkar
találkozhat más kórusokkal, akár közös fellépéseken, sőt összkarrá is alakulhatnak. Ilyenkor felmérhetik saját
értékeiket és sajátosságaikat, egymásnak példát mutatnak, egymással társakra
találhatnak. Itt is kibukó probléma: az idegen nyelvek szavainak kiejtése.
Egyes kórusok – a szerzőt is tisztelve – igyekeznek a
művet az adott nyelv hangállományával énekelni, mások – a problémát
rövidre zárva – a magyarra hangolnak. Speciális gond a latin szöveg: az
eredeti (a zeneszerző korabeli) ejtés követése, vagy az olaszossá
változtatás, ez utóbbi már napjainkban pl. Mozart-mise előadásában is
felhangzik. Érdekes, hogy a magánhangzók terén egyes kórusokban az e-é párosban
vannak szélsőséges megkülönböztetések, rögzült elfogultságok, az a-á
kettősben nincsenek. A hagyományt védő koncepciónk: a mű úgy
szólaljon meg, ahogy a szerző megalkotta. Például a „magna”
szó Verdi művében hangozzék mannyának, Mozartnál
ne…
A kórus
repertoárjának alapját a régóta énekelt művek képezik; ezeket újra
megszólaltatva a régi tagokban a közösség élménye elevenedik meg, a saját
hagyományt élik át újra; az újonnan érkező társukat a beleélt éneklés
lenyűgözi, a kórusnak azonnal stabil tagja szeretne lenni. A repertoár
legegyszerűbb darabjai akár egyszólamú dalok is lehetnek: különösen vidéki
településeken az itt közismert népdalok, műdalok. Magasabb fokra lépve: a
folklór feldolgozása, mindennek a tetőpontján Kodály és pályatársai remeklései
szólalhatnak meg. A népi kultúra felélesztése, életben tartása nemes program. A
repertoár bővítése új darabokkal: új feladat elé állít, a rugalmasság és a
befogadó készség próbája. A vállalkozás a kórus teljesítőképességétől
is függ, de a szint emelését mindig meg kell próbálni.
A magas szintre
törekvő kórus sokféle alkotást vesz műsorára a zeneirodalom palettájáról,
különböző korokból és stílusokból, rangos vagy még kevésbé ismert, de
igényes szerzőktől. Mindezekből összeállhat az énekkari tag
tudatában egy kép a zenetörténet egy-egy szegmenséről, sőt
idővel a kultúrtörténet fejlődésvonalának egészéről. Amelynek
ő is képviselője és terjesztője lett.
Kelecsényi
László Zoltán