Mindenek újulnak
Berecz András
természetességről, fényjelekről és a legtökéletesebb hangszerről

Berecz
András
Az énekes, mesemondó Berecz András néprajzi,
antropológiai természetű fotókat is készít évtizedek óta. Harangokról és
harangozókról szóló kiállítása közel egyidőben nyílik meg Budapesten,
Csíkszeredában, Kassán, Lendván, Kolozsvárott és Bécsben. A Pesti
Vigadó 12. Nyitott ház összeművészeti mulatságán Szabó Dénes karnagy
világhírű kórusával, a Cantemus Gyermekkarral,
valamint Szabó Dániel cimbalomművésszel lép színpadra 2025. május 10-én Mindenek
újulnak – Tisztelet Kodály Zoltánnak címmel.
– Kodály Zoltán kórusműveivel és népdalokkal, valamint cimbalom
muzsikával és mesével ünneplik a tavaszt, a feltámadást a Pesti Vigadó 12.
Nyitott ház összművészeti mulatságon. Milyen gondolatokra, szándékokra
épül a Mindenek újulnak című est?
– Talán a szívbeli szándék volt a legerősebb, mert
időről-időre hiányzik ez a műsor. Vagy harminc éve Ugrin Gáborral – ő is nagyon-nagyon hiányzik – és az
Ifjú Zenebarátok Kórusával, valamint az Egyszólam együttessel indított
sorozatunkban népdalokkal vegyítettük Kodály kórusműveit. Nagy
ünnepeinkhez igazítottuk a témát: adventhez, húsvéthoz, pünkösdhöz. Aztán
annyira belejöttünk, hogy már történelmi sorsfordulóinkról is Kodály
kórusműveivel, illetve népdalokkal emlékeztünk meg. Mindezt a József
Attila Gimnázium dísztermében – az akkori szervező egyébként a mostani,
vigadóbéli előadásnak is főszervezője, Nagy Zsombor. Azért a
szívbelin túl egyebek is kiváltották belőlünk ezt a műsort, például
az, hogy kedves zenész barátaim, kollégáim kezdegették Kodállyal szemben
meghatározni magukat: avíttnak mondogatták sokfelé. Ez komoly felhajtó erő
volt. Nagy lökést adott Kodály Zoltán Magyar
zene, magyar nyelv, magyar vers című, 1993-ban kiadott könyve,
amelyben Vargyas Lajos a zeneszerző
csokipapírra, színházjegyekre írt vázlatait, töredék gondolatait, ötleteit
szedte rendbe. Végtelen időszerűségén, hatalmas műveltségén
ámuldoztunk jópáran, ez az ámulat néhányunkból szinte harcost faragott. A
Kodály-életmű védelméért állítottuk sorba kórusműveit, a mi
egyszólamú, régi stílusú magyar népdalainkat, népzenénket. A művek közé
itt-ott mesét, elemző szót is illesztettem. A plakátokat is én álmodtam, s
rajzoltam meg, ragasztottam ki utcákon-tereken. Világos, hogy éjjel, nehogy
elkapjanak! Azóta se volt annyi plakátom, mint akkor. Ez a mostani műsor
kicsit a tavaszi megújulást, a magunk megújulását ünnepli majd, meg a
legtökéletesebb hangszert, az egymásra figyelő embert.
– Milyen értéket hordoznak, mentenek át a korábbi időkből Kodály
kórusművei?
– Már maga a természetesség, hogy a tiszta éneklés hova
képes eljutni! Katartikus a mai korban Kodállyal találkozni. Most a
természetellenesség üli cifra lakodalmát. Messzire ne menjünk, a táncházból kinőtt műfajokba, színpadi világba lassan a
szovjet jégrevű, hollywoodi komédia, berlini
kabaré vagy az amúgy mindig megbízható, nagy zenei átlagpop költözködik be.
Berlin ott bukkan fel, ahol az alkotó mértéken felül műveltnek érzi magát,
maradék jókedve is elfogyott, púderből viszont maradt még elég. A mesterkéltség
jó példa lett, a természetesség: szégyen. Én úgy látom, hogy jelenleg a színt
érdemes védeni –megjegyzem, ez tiszta élvezet! A pörgettyűn ott a sok szép
szín, forgasd meg, a sebességtől elszürkül. Efféle pörgésben élünk, és
hitetlenkedve kacagjuk. Pedig már nem is olyan vicces. Kodály aktualitása
sokrétű, remény és jó példa is van bőven… Én azt a derűt tartom
valamire, amelyik a valóság megismerésében nem gátol.
– Hogyan újult meg a műsor harminc év után?
– A szereplők Szabó Dénes és világhírű kórusa, a Cantemus, meg kedves
zenésztársam, Szabó Dániel cimbalomművész. Új elem már a cimbalom maga is:
alkalmas, hogy Kodály előtt tisztelegjünk vele! Főleg a Háry-szvitben,
daljátékban felcsendülő verbunkos muzsika, valamint a Marosszéki táncok
forgatós dallamai kívánkoznak műsorunkba. Itt-ott rövid mesét is mondok.
Újdonság például a Harangszó című Kodály-mű, ami
eredetileg a Tengörszöm tündérről szóló mese
betétdala – Kodályt maga a mese is megindíthatta –, játékos harangutánzás az
egész. Sokat összegyűjtöttek már belőle a néprajzosok, és magam is,
egyik kedvencem, amikor megszólal a harang: „Született egy gyerek!” A másik:
„Ki az apja?” A mély hangú: „A kanonok, a kanonok!” A kis harang: „Mindjárt
gondoltam, mindjárt gondoltam…!” Na, de
a kórusmű végén megszólal ám az eleven harang szép lányhangokon – csupa
éteri felhang, csupa zúgás, csupa ünnep. Egy jászsági lelkész, Kovács Mihály
1919-ben lejegyezte: „Olyan a haranghang a hangok világában, mint a szivárvány
a színek világában. A mindent egészében felfogó, nemes egyszerűség hallja,
nézi e kettőt, és szíve, mint szivacs szívja fel az érzéseket. Az
értő és mindent részletező ész skálába szedi ugyan, de végre is
kénytelen meghódolni mindkettő előtt. Mert praedictores
Domini, az Úr igehirdetői ezek.” Kodály mindent egészében felfogó, nemes
egyszerűsége értő és mindent részletező kutatóelmével párosult.
Ezt a Harangszóban is megcsodálhatjuk.
– Gyűjtőútjain néprajzi, antropológiai természetű fotókat is
készít évtizedek óta. A Bú hozza, kedv
hordozza… című könyvében például az éneklő embert mutatják be a
képek. Tervez-e kiállítást a fotóiból?
– Az utóbbi három-négy évben zúgtam bele a harangokba.
Mennyi szépet tud a harangszó! Lényegest mondani egyszerűen,
érthetően, messze hangzóan… Időben?! Készülő kiállításom
központi témája a harang, illetve a harangok évgyűrűi, tehát azok a
fényfoltok, amiket a sötét tornyokba felkapaszkodó ember megcsodálhat a
harangok palástjának belső oldalán. Az a fényjel, amit a harang nyelve üt,
formáz, pingál oda évszázadok alatt. Így tehát főszereplője
végső soron az idő és az ünnepek. Ehhez annyi kell csak, hogy felkússz öreg létrákon, egyensúlyozz keskeny pallókon, dugd
be a fejed a harang palástja alá, ahogy a fodrász hajszárítója alá odadugják az
asszonyok, imádkozz, hogy közbe ne harangozzanak, és kapcsold be a fejlámpádat!
Menetközben láttam én, hogy a harangozókat is filmeznem kell, mert mindjárt nem
lesznek – már régóta gombnyomásra beszélnek a harangok is. Úgyhogy a kutatás
kétfelé hasadt. Végül is azért vannak a kiállítótermekben vetítők, hogy
amit kiállítani nem tudsz, ott a téma környezetét bemutathasd. Nagy anyagom
gyűlt össze harangozókról, harangozásról, már a kiállítás címe is
megvan: Szívverés a magasban. Úgy néz ki, hogy Budapesten,
Csíkszeredában, Kassán, Lendván, Kolozsvárott, Bécsben egyszerre lesz látható,
hallható. A kiállításmegnyitókon – amelyek 2025. május 8-án kezdődtek –
nagyon szeretném, hogy felcsendüljön Kodály Harangszója. A képek is
megváltoznak tőle.
Tóth Ida (mma.hu)