A JUBILÁLÓ ZENEMŰVÉSZETI FŐISKOLA[1]
„A
kultúrára költött pénz előbb utóbb megtérül”
(1875-ben öt tanár, 1925-ben ötvenhat)
Május első
napjaiban háromnapos ünnepséggel üli meg Zeneművészeti Főiskolánk fennállásának
ötvenéves jubileumát s ekkor veszi fel új nevét is. A nagymúltú és
nagyjövőjű intézet ezúttal első igazgatójának emlékezetére a
Liszt Ferenc Akadémia nevet fogja viselni. Hosszú és küzdelmes esztendőkön
át érkezett el Zeneművészeti Főiskolánk második jubileumához, amint
hosszú küzdelmek előzték meg létrejöttét is.
Mint vajmi gyakran, a kiegyezés utániévek parlamentjeiben sem
volt túlságosan nagy fogékonyság a kulturális és különösen a művészeti
kérdések iránt. Az ország egy kiscsoportja – belátva, hogy milyen óriási
kulturális fontossága volna egy állami zeneoktatóintézetnek – már a hatvanas
évek végén erősmozgalmat indított a Zeneakadémiamegalapítása érdekében.
Szóval és tollal, küzdöttek érte s harcuk eredményesnek mutatkozott.1871-ben
már az országgyűlésen is szóba került a Zeneakadémiaügye. Főleg Csengery Antal küzdött érte és Simonyi Ernő ellene. Jellemző,
hogy Csengery itt
kisebbségben maradt s a Zeneakadémia
létesítéséről szóló indítványt itt szótöbbséggel elvetették.
Egy évvel
később ismét szóba került a kérdés. Felvették a költségvetésbe a
Zeneakadémiaszükségletének tételeit s a vita folyamán a képviselőház
legnagyobb tekintélyei közül Deák Ferenc, Helfy Ignác és Simonffy Kálmán szállottak síkra az intézetért. A vita folyamán egy magas,
karcsú fiatalember is felszólalt s gazdag érvelésű és meggyőző erejű hatalmas beszédben hangoztatta a Zeneakadémia felállításának
a szükségességét. Ez a fiatalember, akinek szűzbeszédét osztatlan
tetszéssel fogadták, Apponyi Albert gróf
volt. A Zeneakadémia ellenzői elhallgattak. A tételt megszavazták, de még
két esztendőnek kellett eltelnie, hogy az intézet meg is kezdhesse a működését.
Schwendtner apát, belvárosi
plébános, ideiglenes helyiségül felajánlotta Hal-tér 4. szám alatti házának
második emeletét. Ugyanitt lakott
Liszt Ferenc is az első emelet
néhány szobájában. Ma már nincsen meg a ház, de a Hal-teret is hiába keresnék.
A régi Pestnek ez a nevezetessége, ahol nyílt piacon árulták az öles harcsákat
és mázsás vizákat, a Belváros rendezése idején eltűnt. A környező
ósdiházak helyén új bérpalotákat építettek. A teret feltöltötték, csak az
Erzsébet-híd pesti hídfőjének baloldalán levő kis parkocska jelzi,
hogy itt valamikor régebben is tér lehetett: a Hal-tér.
Schwendtner apát házának
szűkös, szegényes kis másodemeleti lakása volt Zeneakadémiánk első
helyisége s innen indultfejlődésnek zenekultúránk mai hatalmaspalotája. A
kezdet bizony éppen olyan szegényes volt, mint maga a helyiség. Zeneakadémiánk évi
fenntartási költségeire mindössze
huszonkilencezer forintot fordított az állam s ebből a
tetemesnek éppenséggel nem mondható összegből is törültek Zsedényi Ede
indítványára 8360 forintot. Az intézet költségvetése így annyira
összezsugorodott, hogy lehetetlenségnek látszott továbbra is fenntartani
Zeneakadémiánkat. Ekkor boldogult királyunk, I. Ferenc József, ki a művészi kérdéseket szívén
viselte, udvartartásának művészeti célokra szánt alapjából utalta ki a
szükséges összeget.
1875. november
14-én nyitották meg Zeneakadémiánkat szép ünnepséggel, amelyen Trefort Ágoston vallás- és
közoktatásügyi miniszterrel az élén a pesti hivatali és művészeti előkelőségek
színe-java megjelent. Maga az intézet első elnöke, Liszt Ferenc nem vett részt az
ünnepségen, mert külföldi hangversenyei miatt gátolva volt a hazajövetelben.

A
Zeneakadémia igazgatósága és tanári kara az 1875/76-os tanévben:
Erkel Ferenc, Volkmann Róbert, Liszt Ferenc, id. Ábrányi Kornél, Nikolits Sándor
Liszt Ferenc mellett mindössze csak
két rendes, egy rendkívüli és egy segédtanára volt az intézetnek. Ezek: Erkel Ferenc,
aki egyúttal az igazgatói teendőket is ellátta, Volkmann Róbert, a
világhírű zeneszerző, idősb Ábrányi Kornél és Nikotits Sándor. A
tantervbe csak a zongorajáték és az elméleti kiképzés tanszakait
vették fel. A tananyag megválogatását és az oktatás módszerét a tanárokra bízták.
Növendék sem volt sok. Az első évben 38, a másodikban 51, a harmadikban
pedig 12 tanuló iratkozott be a Zeneakadémiára.
A növendékek és
tanárok között bizonyos patriarchális viszony fejlődött ki, ami az
oktatást még eredményesebbé tette, mert a tanárok ismerték tanítványaik gyenge
oldalait s ennélfogva könnyen úgy irányíthatták az oktatást, hogy a
hiányosságokat minél jobban kipótolhassák. A lelkiismeretes munkálkodásnak meg
is volt az eredménye: az intézet mai fennállásának harmadik évében megtarthatta
első nyilvános növendék-hangversenyét, amelyen Aggházy Károly, Farkas Ödön és Szabados Károly zeneszerzést végzett
növendékek műveit mutatták be. Csak hamar általánosságban belátták, hogy Zeneakadémiánk
milyen nagy kultúrértéket reprezentál s öt esztendei fennállás után az intézet
további fejlesztéséről is beszélni kellett. Igazgató-tanácsot szerveztek a
Zeneakadémia mellé Schlauch Lőrinc püspök vezetése
alatt s az igazgató-tanács javaslatára több új tanszakot állítottak fel. Egyben
a haltéri kis helyiségből átköltözött a Zeneakadémia az Andrássy-útra,
ahol egész sereg szoba és tanterem szolgálta a tanítás céljait.
Az intézet
nagyhírű elnökének, Liszt Ferencnek a
neve még a kezdet nehézségei között is tekintélyt biztosított Zeneakadémiának.
Éppen ezért igen sokan azt hitték, hogy tönkremegy a Zeneakadémia, amikor a
„minden idők legnagyobb zenésze” elköltözött Az élők sorából. A bajt
még tetézte, hogy Erkel Ferenc is lemondott aggkorára való hivatkozással az
igazgatói állásról. Ekkor a kormány egyesítette a Zeneakadémiát az Országos
Színészeti Iskolával s a két intézet „Országos Magyar Királyi Zene- és
Színművészeti Akadémia” együttesen működött tovább Mihalovich Ödön vezetése
alatt. Benne találták meg azt az embert, aki az akkor még szerény keretek közt
mozgó intézetből a mostan világhíres zenei főiskolát ki tudta
fejleszteni. Hosszú évtizedek szorgalmas és eredményes munkájával folyton
növelte az intézet tekintélyét, gyarapította a tanszakokat és egész sereg
kiváló, sőt világhíres zenészt nevelt a magyar kultúra nagyobb
dicsőségére.

A Zeneakadémia
tanári testülete az 1895/96-os tanévben.
Felső sor: Herzfeld Viktor, Passy-Cornet
Adél, Pauli Rikárd, Szabó X. Ferenc, Szendy Árpád, Maleczky Vilmosné, Szautner Zsigmond, Burose Adolf;
középső
sor:
Kastner Alfréd, Szabados Béla, Chován
Kálmán, Hubay Jenő, Mihalovics Ödön, Popper
Dávid, Thomán István, Erkel Gyula, Kobler Ferenc;
alsó sor:
Kruyswyk Péter, Pálóczi Lipót, Lentz
Rezső, Fáyl Frigyes. Koessler
János, Vízváry Gyula, Harrach József, Böhm Ferenc,
Várady Antal, Bloch József, Gianicelli Károly
Éles szeme hamar
felismerte az igazi tehetségeket s nagy judiciummal
mindig a legalkalmasabb embert állította az egyes tanszékekre. Amikor a két
intézet ismét különvált, ő a Zeneakadémia igazgatói vezetését tartotta még.
Az ő nevéhez fűződik ennek az intézménynek naggyá és
világhíressé történt fejlődése.
A század elején
már az Andrássy-úti helyiség is szűknek bizonyult. Megépült a Király utca
és a mai Liszt Ferenc tér sarkán a hatalmas zenepalota, amelyben Zeneakadémiánk
méltó elhelyezést nyerhetett. 1907 májusában avatták fel az új épületet,
országra szóló nagyzenei ünnepségek közepette. Ekkor már nem volt hangszer, nem
volt elméleti ág, amelynek tanszéke ne lett volna. Az operai szak külön színpadot
is kapott, hogy a növendékek minél tökéletesebb képzésben részesülhessenek. A
fejlesztés nagy munkája véget ért. Michalovich Ödön most már
csak arra törekedett, hogy az intézet színvonalát fenntartsa s ha lehet, még emelje
is, továbbá, hogy a haladó korral lépést tartson. S ez sikerült is neki.
A forradalom vihara, mint annyi nagyértéket, őt is elsöpörte helyéről.
A kommunizmus bukása után nagyörömmel vissza akarták hozni, de ő magas korára
való hivatkozással nem foglalta el újból az igazgatói széket. Örökébe Hubay Jenő lépett, aki nagy elődjének
vezérlő eszméi szerint, nem kisebb hivatottsággal
vezeti tovább a világhírű intézetet, amelyre méltán büszkék lehetünk valamennyien.
A jubiláló Zeneművészeti Főiskolában, amely most majd a Liszt Ferenc Akadémia nevet nyeri, jelenleg
ötvenhat neves tanár tanítja a növendékeket. S az államnak jóformán pénzébe sem
kerül az intézet, mert a hangversenyterem bérösszegei csaknem behozzák a
kiadásokat.
Ez a jubileum
okulásul szolgálhatna arra is, hogy a kultúrára költött pénz előbb utóbb
megtérül.