Tamásiné Dr. Dsupin Borbála[1]

 

AJÁNLÁS A „GONDOLATOK AZ ÓVODAI ZENEI NEVELÉSHEZ” CÍMŰ KIADVÁNYHOZ

 

2024-ben jelent meg a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar kiadványaként e tanulmánykötet, amelyben arra vállalkoznak a szerzők, hogy a zenei nevelés területén néhány gazdagító gondolattal és ténnyel hozzájáruljanak az óvodapedagógusok, és a nemzetiségi óvodapedagógus cigány/roma szakirányra járó, és ott végzett kollégák többszempontú zenepedagógiai látásmódjához.

 

 

 „Az újabb lélektan meggyőzően fejti ki, hogy a nevelésben a három-hét éves kor sokkal fontosabb a következő éveknél. Amit ez a kor elront vagy elmulaszt, később helyrehozni nem lehet. Ezekben az években eldől az ember sorsa jóformán egész életére.” (Kodály, 1982:94) Ehhez a felelősségteljes, sorsdöntő, nélkülözhetetlen és felbecsülhetetlen munkához, a 3-7 éves korosztályt nevelő óvodapedagógusoknak nemcsak a képzés időszakában, de a diploma megszerzése után is folyamatosan nagy gondot kell fordítaniuk a szakmai továbbfejlődésükre továbbképzés és önképzés formájában.

 

A könyv első fejezete a „Jövőálló érték az óvodai zenei nevelésben” címmel együttgondolkodásra, útkeresésre, pedagógiai kihívások értelmezésére ösztönöz az óvodai zenei nevelés területén. Nagy dilemma, hogy a hagyomány és a modernitás viszonylatában a hangsúlyeltolódásra, vagy az egyensúly teremtésre törekedjünk e?

 

A második részben „Vokális cigány népdalok a kisgyermekkori zenehallgatásban címmel célirányosan kiválogatott cigány/roma népdalgyűjtemény kottás és hangzó anyagát vehetik birtokba az érdeklődő nemzetiségi óvodákban dolgozó pedagógusok. A megjelentetett dalgyűjtemény könnyen kezelhető, gyorsan tanulható, hiánypótló a maga nemében. Reményeink szerint a zenei tevékenységek újragondolásával és a zenepedagógiai lehetőségek bővítésével hatékonyabban tudják majd nevelni az óvodapedagógusok az eltérő zenei képességű és az eltérő zenei igényű gyermekek sokszínű sokaságát.

 

JÖVŐÁLLÓ ÉRTÉK AZ ÓVODAI ZENEI NEVELÉSBEN

 

A 21. század óvodás korú gyermekeinek többsége kapcsolatban áll a digitális eszközökkel és egyiket, másikat magabiztosan is kezeli. Ezzel szemben az óvodapedagógiával foglalkozó szakemberek figyelmeztetnek az idő előtti eszközhasználat veszélyeire. Arról viszont kevés szó esik, hogy más, jól bevált – az óvodáskorú gyermekek fejlődéslélektanát figyelembe vevő tevékenységeket pl. énekes körjátékokat stb., – ne szorítsák ki és ne degradálják konzervatívnak, hiszen ma is bizonyítottan jelentős a személyiségfejlesztő hatásuk.

 

A tanulmány azt az alapgondolatot járja körbe, hogy mennyire legyen prefiguratív illetve „posztfiguratív” az óvodai nevelés. A cikkből kiemelkedik a néphagyomány jelentősége a mai gyermekek nevelésével kapcsolatban, s bár ismert ez a tény, fontos újra és újra megerősíteni a zenei nevelés kapcsán. A bőségesen felhasznált szakirodalom az óvodapedagógusok későbbi tájékozódását, témában való elmélyedését is segíti. Hiánypótló a „Szó-Kincstár”, amely az első elemző írás mellékleteként olvasható. Az óvodapedagógus egy helyen megtalálja a mai gyermek számára már magyarázatra szorulószavak összességét, amelyeket nap, mint nap énekelnek az óvodai dalanyagban.

 

Ezért a segítségnyújtás szándékával összeállítottunk egy „Szó-Kincstár” elnevezésű eligazító szótárat, amely Forrai Katalin (2016): Ének az óvodában (ÉNO Móra Könyvkiadó, Budapest) című könyvében található mondókákból és gyermekdalokból feltárja azokat a néprajzi vonatkozású szavakat, kifejezéseket, amelyek a köznyelvtől eltérőek és/vagy sajátos jelentésük van. A szómagyarázatokat a Magyar Értelmező Kéziszótár, Akadémia Kiadó, Budapest, 2004. alapján közöljük.

 

VOKÁLIS CIGÁNY NÉPDALOK A KISGYERMEKKORI ZENEHALLGATÁSBAN

 

A vokális cigány népdalok tanítása terén áttörést jelentett a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karán létrejött nemzetiségi cigány/roma szakirány az óvodapedagógus képzésben, ahol az autentikus cigány népdalokkal is megismerkedhetnek, amit a zenehallgatási tevékenység alkalmával tudnak kamatoztatni. Az ének-zenei nevelés óvodai módszertanának e területén különösen nagy a hiányosság, s ezt az elmaradást igyekszik pótolni a tanulmány egy autentikus vokális cigány népzenei anyag gyűjteményével. A tradicionális nemzetiségi óvodai zenehallgatás alapját képezheti a Vokális cigány népdalgyűjtemény. A cigány népdalok könnyebb megtanulhatóságát segítik a kottaképek és a könyv végén található QR kód-ra kattintva meghallgatható hangzó anyag. Ez segítséget adhat a legújabb pedagógiai igények szerint a nemzetiségi óvodapedagógus képzésben, továbbképzésben.

 

A cigány népdalgyűjtemény dalainak óvodai zenehallgatásnál tisztán auditív úton felhangzó zenei anyagával befolyásolhatjuk a gyermekek anyanyelvi és zenei fejlődését is, így minden tanulási, viselkedési terület fejlesztésére jótékony hatással van. A nemzeti, etnikai kisebbséghez tartozó gyermekek óvodai zenei nevelésében is biztosítani kell az önazonosság megőrzését, ápolását, erősítését, átörökítését, a multikulturális nevelésen alapuló integráció lehetőségét, amit nagyon jól kifejez Romka Demeter: Énekeljetek cigányok! (Simor András fordítása) című verse: „Énekeljetek, cigányok, / táncolni megyek. / Öröm, jókedv vár tirátok, / ha énekelek. / Aki dalol, aki táncol, / boldog és szabad, / Boldogságot, egészséget / csak az ének ad!”

 

A tanulmányok nem receptet adnak, hanem felhívják a figyelmet, hogy vigyázzunk az igényes óvodai zenei nevelés alapozó megtartására. A tapasztalatszerzés korai időszakában is csak olyan nevelés mellett tegyük le a voksunkat, amely a teljes személyiséget fejleszti, nem csak a tárgyi kapcsolatokra épül. Várjuk meg amíg a gyermekek mentálisan és fizikailag is elérkeznek abba az életszakaszba, amikor már felkészültek lesznek arra, hogy mind a való világ, mind a digitális világ univerzumában eligazodjanak az információs világkultúra közepette is. Nagyon fontosak pedagógiai döntéseink, mert ezzel mindannyiunk jövőjét alapozzuk meg.

 

 



[1] Tamásiné Dsupin Borbála PhD Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar

Komplex Művészeti és Egészségnevelési Tanszék docense