Elhunyt Csemiczky Miklós
(1954–2025)

Az életének 72.
évében elhunyt Erkel Ferenc-díjas zeneszerzőtől, érdemes
művésztől, a Bartók Konzervatórium volt tanárától Dobszay-Meskó
Ilona és Madarász Iván soraival búcsúzott a Liaszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem:
Csemiczky Miklós a
budapesti Bartók Konzervatóriumban 1973 és 1977 között Kocsár Miklós
vezetésével, majd a Zeneakadémián 1977-től 1982-ig Sugár Rezső és
Petrovics Emil növendékeként végezte tanulmányait.
Közös zenei
műhelyt hoztak létre Vajda János, Selmeczi György és Orbán György
komponistákkal Fiatal Zeneszerzők Csoportja néven. Céljuk az évezredes
európai zenei hagyományhoz kapcsolódó, a közönség számára befogadható,
érthető és élvezhető zeneművek megalkotása lett, közös
fellépéseik és megnyilatkozásaik okán a szaksajtó a ’80-as évek második
felétől a „Négyekként” említi őket. 1982-ben a Zeneműkiadó
Vállalatnál dolgozott szerkesztőként, majd tanított a Zeneakadémia
tanárképzőjében, Zeneszerzés Tanszékén és a Bartók Konzervatóriumban is.
Megrendítő
hírt kaptunk, fájdalmas veszteség érte a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakiskolát, az egész zenei életet. Elhunyt Csemiczky
Miklós kollégánk, a mai magyar zeneszerzés egyik legkiválóbb képviselője.
Azon kivételes személyiségek közé tartozott, aki emberi vonásait: szelíd
bölcsességét, minden vele érintkezőre kivetített jóakaratát töretlenül és
közvetlenül volt képes műveiben megjeleníteni.
Kompozícióiban
ez a minden gesztusából sugárzó humánum egyben virtuóz komponistai tudással
párosult. Személyiségének súlya adott jelentőséget és hitelességet
műveinek: zenéjében közvetlenül szeretetteljes egyénisége jelent meg. A
zenei élet Érdemes Művész címmel, Erkel-díjjal és Bartók–Pásztory-díjjal
ismerte el zeneszerzői értékét. Tanítványai és kollégái emlékét bizonyosan
saját életük végéig őrizni fogják.
Madarász Iván

„Hangról-hangra
araszolok, füllel kontrollálok mindent. Mintha apró erecskéket követnék, hogy
patakká válhassanak.”
Csemiczky Miklós 1954–2025
Csemiczky Miklós Erkel
Ferenc-díjas és Bartók–Pásztory-díjas zeneszerző 1954-ben született
Budapesten. A Konziban Kocsár Miklós, a Zeneakadémián
Sugár Rezső és Petrovics Emil növendéke volt.
Tanított a
Zeneakadémia Tanárképző Intézetében, a Miskolci Egyetem Bartók Béla
Zeneművészeti Intézetében is – a leghosszabb oktatói tevékenysége a Bartók
Konzihoz kötődik, ahol 33 éven keresztül
tanította a zeneszerzőket.
A magyar
költészet, az egyházi és liturgikus szövegek voltak vokális művészetének
ihletői. Kiváló humora számtalan művében megmutatkozott, mint például
a főiskolai években írt Borjú a réten című darab, amelyet basszus
ének és tuba kettősre írt, vagy a későbbi stíluskorszakában komponált
A brémai muzsikusok című meseopera. Líraisága, drámaérzéke egyaránt
kifejeződik kamarazenei és zenekari alkotásaiban is. Műveit szívesen
veszik műsorra énekes és hangszeres művészek, kórusok és zenekarok
egyaránt. Emberközeli művészete, muzikalitása a magyar zeneszerzés
megkerülhetetlen alakjává emelte őt.
Pályája egyik
jelentős állomása a Négyek zeneszerzői csoporthoz való csatlakozása,
mely a magyar és európai zenei örökségből indult, a tonális zene
eszközeivel válaszolva a modern kihívásokra.
Kocsár Miklós és
Fekete-Győr István 1982-ben, amikor Csemiczky
Miklós csatlakozott a Bartók Konzi tanári karához, már tíz éve ott voltak. Csemiczky
kezdetben Kocsár Miklós mellett zeneelméletre, partitúraolvasásra,
hangszerelésre, stílusgyakorlatok írására tanította a növendékeket, később
a szabad kompozíció főtárgyat is átvette. Ők hárman igen komoly
zeneszerzés tanszakot működtettek. Kocsár nyugdíjba vonulása után öt évig
Huszár Lajossal egészült ki Csemiczky és
Fekete-Győr tanszaka.
Emlékezetes
anekdoták keringtek a vérre menő zeneesztétikai vitákról a zeneszerző
palánták teljesen kezdetleges próbálkozásaival kapcsolatban. A világ
legbékésebb embere, Csemiczky Miklós ugyanis
semmiféle slendriánságot, átgondolatlanságot
nem hagyott szó nélkül, nagyon komolyan vette a növendékeket. A stílus, a
gondolkodásmód csiszolása már a tanulmányok kezdetétől jellemző volt.
Megértő, kíváncsisággal odaforduló, motiváló hozzáállása kihatott
későbbi tanári tevékenységünkre is. Türelmet, végtelen bizalmat kaptunk
tőle. Soha nem beszélt úgy senkiről és senkivel, hogy az egy gyengébb
egyént sejtetne. Meglátta az értéket a rábízottakban.
Hiszem, hogy az az attitűd, amivel hozzánk fordult, egy életre
megalapozhatta a magunkba is és szakmai rátermettségünkbe is vetett hitet.
Jómagam egyébként még ezen a nyáron is fordultam hozzá szakmai kérdéssel,
amelyre igen alapos, kritikus, egyben végtelenül szeretetteljes választ kaptam
– és ezzel nem voltam egyedül. Számtalan régi tanítvány, karmester bármikor
fordulhatott hozzá bizalommal. Abban a szerencsés helyzetben volt részem, hogy
később még taníthattam mellette. 2013-tól lecserélődött a tanári kar
a zeneszerzés tanszakon. 2017-es nyugdíjba vonulása után többször is
meglátogatott bennünket, de idejét akkor már nem a tanításnak akarta szentelni,
hanem zeneszerzői életművének kiteljesítésére és a családjával
töltött időre, teljesen érthető módon. Joggal gondolhatjuk, hogy teli
bőrönddel ment el.
Madarat
tolláról, embert barátjáról – tartja a mondás. Barátai jórészt szintén
zeneszerzők voltak. Úgymint Szigeti István vagy a Négyek. A Négyek
elnevezés már zenetörténet, ugyanis így kezdtek hivatkozni az őszinte,
barátságon alapuló szakmai csoportosulására Orbán Györggyel, Vajda Jánossal és
Selmeczi Györggyel. Tulajdonképpen négy teljesen különböző
zeneszerzőről van szó, akik zeneesztétikai kérdésekről,
barátságról, nagy elődökről, fiatalokról, a jövőről és
múltról hasonlóan gondolkodnak. Valamikor egy időben szakítottak az
avantgárddal, de stilárisan vagy alkotói habitusban nem igazán találni
megegyező vonásokat. A kisoroszi parasztház, mint közös rezidencia
csodálatos jelképe annak a rivalizálást nélkülöző, vendégszerető,
természetközeli, puritán gondolkodásnak, amely sokunk számára vonzó és
követendő. A meghívásoknak köszönhetően nekünk, volt tanítványoknak,
kollégáknak is alkalmunk nyílt megismerni Csemiczky
Miklós személyes oldalát: példás férj és édesapa volt. Az utolsó években a
legtöbb örömöt az unokái szerezték számára.
A pályatársak
szemében jelenléte, véleménye sokat nyomott a latba. Csemiczky
Miklós éleslátása, jó ízlése híres volt. Szerény, nyugodt, derűs, tiszta
lelkű, szilárd jellem volt. Bátor is, ha kellett. Kritikus módon
közelítve, határozottan állt ki a számára fontos ügyekért, amelyek rendszerint
nem róla szóltak.
Szerénysége és
az önmenedzselés igényének hiánya nem predesztinálta arra, hogy a fiatal
előadók most feltétlen ismerjék nevét, de a legtermészeteseb módon fog
megmaradni a zenetörténetben értékes életműve, amit az arra érdemesek meg
is fognak találni.
Szomorúan
búcsúzunk Csemiczky Miklóstól. Az általa
vadászkopóként kutatott apró erecskék patakká váltak, a mester megtalálta az
utat az Örökkévalósághoz. Egyszerre távoztak Sári Józseffel – ők talán
odafönt már többet tudnak a zene jövőjéről és megmosolyogják ezt a nagy
gubancot itt a zenetörténet fonalán, amelyet mi 20-21. századi zenének hívunk.
Hálával és
szeretettel őrizzük emlékét.
Köszönettel a
sok szép hangért:
Dobszay-Meskó
Ilona