Dr. Kutnyánszky Csaba és Somogyváry Ákos ünnepi gondolatai

A mi Erkelünk c. dokumentumfilm koncerttel egybekötött bemutatóján

(2025. XI. 7., Zeneakadémia, Solti terem)

 

 

Az Erkel dokumentumfilm plakátja

 

I.

DR. KUTNYÁNSZKY CSABA[1] ÜNNEPI KÖSZÖNTŐJE

 

 

Dr. Kutnyánszky Csaba

 

Dr. Kutnyánszky Csaba: Erkel (pdf)

 

 

II.

SOMOGYVÁRY ÁKOS[2]

Gondolatok a KETTŐS ÉVFORDULÓN

 

 

Somogyváry Ákos

 

Tisztelt emlékező és ünneplő Közösség, mélyen tisztelt Hölgyeim és Uraim!

 

Az elfogultság nagyon is reális lehetőségével számolva Erkel Ferenc a magyar zenetörténetben elfoglalt szerepének és helyének objektív megítéléséhez engedelmükkel ezúttal kiváló zenetörténészeket szeretnék segítségül hívni.

Bő két esztendeje friss és újszerű Erkel portré felfestésével több évtizedes beidegződésekről hántotta le a korábbi, kissé egysíkúvá szürkült megítélést zeneszerzőnk kései utódja, a Zeneakadémia korábbi zenetudós rektora, Batta András. Elsőként az Ő gondolataiból idéznék néhány fontos részletet:

"Elképzelem az idős Erkel hallgatag alakját, amint a lassacskán nagyvárossá váló Budapest utcáin sétál. A Király utcából a Régi Zeneakadémiára. Korábban – amikor még aktív tanár és igazgató volt – ott is lakott, Liszt Ferenc lakása felett. Zongorát tanított és nem zeneszerzést, ... valószínűleg majdnem úgy, vagy talán úgy zongorázott, mint Liszt. A szerencsésebb géniuszra felnézett... Igazi sztár Magyarországon már akkor is az volt, aki külföldről érkezett haza...

Liszttel néha összegabalyodtak amúgy távoli pályájuk szálai. Mondjuk épp a Zeneakadémia létrehozásakor. Jelképes, hogy Erkel nyitotta meg Liszt Ferenc zeneakadémiáját 1875-ben. Igaz, Liszt lakásán. Az utakat általában Erkel taposta ki. És mindig átadta Lisztnek a legtehetségesebb tanítványokat, köztük Thomán Istvánt, Dohnányi és Bartók későbbi tanárát. De hol volt még Erkel utolsó éveiben az unokák generációja? Dohnányi Pozsonyban koptatta az iskolapadot és a billentyűket. Ugyanott, ugyanazon az orgonán játszott egyébként a négy évvel fiatalabb Bartók is, aki Erkel Lászlónál, Erkel Ferenc harmadik fiánál tanult zongorázni...”

LEGÁN˙ Dezső professzor úr ugyanezen évekről a következőket írja: „Lisztnek 51 magyar és 25 külföldi növendéke volt a Zeneakadémián..., s a magyarok közt közel negyvenet Erkel fejlesztett fel a Liszt által megkívánt mértékig... Mint a Nemzeti Színház operarészlegének vezető karmesterét, másfél évvel a Zeneakadémia megnyitása előtt… váratlanul nyugdíjazták. Aztán ugyanaz a minisztérium … hat héttel az Akadémia megnyitását megelőzően hirtelen kinevezte igazgatónak és tanárnak, mert rádöbbentek, hogy nélküle az intézménynek még a csírája sem életképes... Évekig ő volt a Zeneakadémia egyetlen zongoratanára, minthogy Liszt csak a legkiválóbbakat vette át tőle arra az időre, amíg itthon tartózkodott. Ő is pódiumra nevelt, de egyénenkénti oktatással, nagy súlyt fektetett a lapról játékra és a rögtönzési készség fejlesztésére, ami nélkül Liszt sem tudott valamirevaló zeneszerzőt és zongoraművészt elképzelni. Erkel akkor is az ügyet nézte, amikor 67 és 74 éves kora közt évente 23-33 zongora főtanszakos növendéket kellett oktatnia... Úgy segített magán, ahogy egy kiváló sakkozó tud: szimultán tanított, két, egymás melletti teremben. Megmutatta az egyik növendéknek, miként gyakorolja az éppen órára hozott művet, míg a másik növendékkel foglalkozik, aztán a két terem közt ide-oda ingázott. Ezért ugyanúgy elítélte a bürokrácia, mint Lisztet az ingyenes, nem az állam pénztára javára folytatott munkájáért.

Mire tanít a Zeneakadémia Liszt haláláig feljegyzett története? Csak nagy terveknek érdemes élni. Szűk időkben fel nem adni a tanítást a hangversenyteremből a lakásba szorultan sem, mint egykor Liszt, tanítani és játszani szimultán is, mint egykor Erkel. Mert helyettünk küzdelmünket senki meg nem vívja.”

Két gondolat erejéig kanyarodjunk még vissza Batta András portréjához: „Erkel nemcsak teremtő géniusz volt, de forradalmian újító is; a romantikus operák (olasz és francia minták) etikettje ellenére is elképesztően eredeti ötleteket vitt be operáiba. A reformkor magyar zenei nyelvét teremtette meg és vitte tovább a hosszú és kényszerű alkotói szünet után a Bánk bánban is, bizonyítva, hogy a magyar nótahang nemes zenei anyaga lehet a mű központi duettjének... Ilyen ötlet csak egy kivételes géniusznak jut eszébe.

Kései műveit még mindig nem ismerjük eléggé ahhoz, hogy eldöntsük: az utolsó évtizedben valóban bezárult-e a kreativitás kapuja. Tény az, hogy az Ünnepi nyitány… a romantikus magyar szimfonikus zene egyik ritka gyöngyszeme. Csak az utóbbi néhány évtizedben támadt igény Erkel eredeti arcának megismerésére, az operákra és a himnuszra rátapadt, megkövesedett rétegek lehántására. Ne feledjük, hogy a Himnusz is csak 1989 óta törvénybe iktatottan hivatalos! Mégis: 1844 óta ez az igazi himnuszunk. Mert az a mély és poétikus érzés, ami Erkelt és generációjának legnagyobbjait a hazához fűzte, a reformkor óta minden magyart megindít. Van ugyanis egy sor, amit senki sem próbált meg sem kijavítani, sem átírni: „Hazám, hazám, te mindenem...”

Folytassuk most a sort Tallián Tibor professzor úrral, aki a kétszáz éves születési évfordulón írott tanulmányában szikár egyszerűséggel a kibírás zsenijeként aposztrofálta az ifjú zongoraművészből rövidesen operaépítő karmesterré váló, valamivel később már intézményeket irányító maestrot. Tőle idézek: "...Kibírni csak akkor érdemes, ha van miért; ha az ember hat, alkot, gyarapít. Hatni, alkotni, gyarapítani azonban csak kellő tekintély birtokában lehet. Karnagyi auctoritását, tekintélyét úgyszólván egyik estéről a másikra megalapozta... Ő tanította meg a főváros közönségét, hogy a dirigens munkája nem csak mesterség: művészet is…”

S most már egészen konkrétan a művek felé fordulva; a szimfonikus költemény műfaját napjainkban egyértelműen Liszt Ferenchez szokás kapcsolni. A magyar zenetörténet első ilyen műfaji megjelölésű darabját azonban mégis 1845-ből, jóval Liszt darabjait megelőzően emlegetik zenetudósaink Szabolcsi Bencétől Németh Amadén keresztül egészen Szacsvay Kim Katalinig. Igaz, legfiatalabb muzikológusunk annak elnevezését „az egyik legkorábbi jelentős szimfonikus alkotás”-ként nevezi meg.  „Ez a mű pedig nem más, mint a Hunyadi László zseniálisan és eltéveszthetetlenül erkeli nyitánya.” (Érdekességként zárójelben hadd fűzzem ide: a mesterséges intelligencia e sorok elkészültéig még nem tud az imént elhangzott információról…

Mondandóm végéhez közeledve kérem engedjenek még egy gondolatot felidéznem – immár a közelmúltból – mely a Gyulai Erkel Ferenc Gimnázium idei 75. ünnepi évnyitóján hangzott el:

Költőink, íróink, képzőművészeink, zeneszerzőink és politikusaink egész sora állt hadrendbe a reformkortól ama nemes törekvés érdekében, melynek célja a megelőző évszázadok idegen hatásaitól mentes, tisztán magyar nyelvű, minden elemében nemzeti érzületű, sokszínű kultúra megteremtése, s ezáltal végeredményben a magyar identitás kialakítása. Talán közülük is kiviláglott Erkel. Erkel, aki a magyar nyelv csodáját – többek között a magyar népdalt is – felhasználva új műfajokat; nemzeti operát és népszínművet alkotott, valamivel később szimfonikus zenekart és országos dalármozgalmat kezdeményezett, majd páratlan szervezőkészsége koronájaként legfontosabb hazai zenei intézményeinket hozta létre. 

E kettős születésnapi jubileumon azt kívánom az Erkel alapította intézmények és mindnyájunk, kiváltképp pedig az utánunk jövő nemzedékek számára, hogy legyünk – legyenek képesek az újjászületésre; maradjon folyamatos és tartós szándékunk nemzeti zeneszerzőnk életművének ébren tartása, rendületlen ápolása, meghatározó műveinek ismételt repertoárba emelésével és helyben tartásával! Köszönöm megtisztelő figyelmüket!

 

III.

Thaler Tamás fotóművész képei

A mi Erkelünk c. dokumentumfilm koncerttel egybekötött bemutatóján készültek

(2025. XI. 7., Zeneakadémia)

https://photos.app.goo.gl/v8B9Ta44f9fSF8Mk8

 

 



[1] Dr. Kutnyánszky Csaba egyetemi tanár, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatási rektorhelyettese

 

[2] Somogyváry Ákos karnagy, zenetanár, az Erkel Ferenc Társaság elnöke