Dr. Siposné Szendery Ágnes
Hogyan tanítható
a lapról olvasás?[1]
A tapasztalatok
azt mutatják, hogy a figyelmes kottaolvasás, a kottából való folyamatos játék,
a jó blattolási készség, az önálló zenei gondolkodás és zeneirodalmi
tájékozottság – szoros összefüggést mutatnak egymással, így fejlesztésük is
csak komplex módon valósítható meg. A komplex módon értelmezett vizualitás
összetevői a következők:
1. A kottakép jeleinek integrált
értelmezése; lényeglátás; fejlett belső hallás; a kottából való
„kiolvasás” képessége; a közvetlenül „szemmel történő meghallás”;
2. A hallás és mozgás közötti
intenzív kapcsolat kialakítása; „halló kezek”;
3.Az a képesség, hogy a szem
igénybevétele nélkül is tájékozódni tudjunk a klaviatúrán; a tapintás és a
belső mozgásérzetek kifinomulása, a kar „megérzése”;
4. „Belső látás”, a
klaviatúra képzeletbeli látása;
5. Anticipálási képesség;
„előrelátás”;
6. A félrevezető látvány, a
vizuális „csapdák” felismerése; a látvány átértelmezési képessége.
De mi a lapról olvasás
legfontosabb feltétele?
A teljes írás elolvasható:
1988 / 3. (8-14 oldal)