Dr. Siposné Szendery Ágnes

 

Hogyan tanítható a lapról olvasás?[1]

 

 

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a figyelmes kottaolvasás, a kottából való folyamatos játék, a jó blattolási készség, az önálló zenei gondolkodás és zeneirodalmi tájékozottság – szoros összefüggést mutatnak egymással, így fejlesztésük is csak komplex módon valósítható meg. A komplex módon értelmezett vizualitás összetevői a következők:

 

1. A kottakép jeleinek integrált értelmezése; lényeglátás; fejlett belső hallás; a kottából való „kiolvasás” képessége; a közvetlenül „szemmel történő meghallás”;

2. A hallás és mozgás közötti intenzív kapcsolat kialakítása; „halló kezek”;

3.Az a képesség, hogy a szem igénybevétele nélkül is tájékozódni tudjunk a klaviatúrán; a tapintás és a belső mozgásérzetek kifinomulása, a kar „megérzése”;

4. „Belső látás”, a klaviatúra képzeletbeli látása;

5. Anticipálási képesség; „előrelátás”;

6. A félrevezető látvány, a vizuális „csapdák” felismerése; a látvány átértelmezési képessége.

 

De mi a lapról olvasás legfontosabb feltétele?

 

A teljes írás elolvasható:

1988 / 3. (8-14 oldal)

 



[1] Parlando 1988/3.