TARDY LÁSZLÓ[1]

 

Vavrinecz Mór[2]

 

Vavrinecz Mór - forrás: Zenelap 1911/16

Vavrinecz Mór (Forrás: Zenelap 1911/16.)

 (Cegléd, 1858. július 18. – Budapest, 1913. augusztus 16.)

zeneszerző, a budavári Mátyás-templom karnagya, a Nemzeti Zenede tanára volt

 

Az Ének- és Zenekar első CD felvételén Vincze Ottó (1906–1984) Magyar miséje mellett Vavrinecz Mór két műve, a Te Deum és a Requiem hallható. Egy 20. századi, már a zsinat utáni liturgia számára komponáló szerző és a 19. századi romantika egyik jeles hazai képviselőjének műve miként került egymás mellé? Az előadói apparátuson túl (ének- és zenekar) több okból is: Vavrinecz magáévá tette a 19. század utolsó évtizedeiben kibontakozó egyházzenei megújulás eszméit, miként Vincze Ottó is örömmel fogadta a II. Vatikáni Zsinat adta lehetőséget, és magyar nyelvű misét írt a hagyományos előadói keretek között. Mindkettőjük közös vonása a dallamvonalak világos kidolgozásának igénye, a zenei eszközök megfontolt használata: a liturgia adta keretek és a liturgián jelenlévők áhítatának messzemenő figyelembevétele. Végül az is döntőnek mutatkozott, hogy egy új zenemű bemutatásának élménye (Vincze Ottó miséje) és egy szinte elfeledett mester műveiben található zenei szépségek újrafelfedezése szinte azonos örömet jelent az előadók számára.

 

Vavrinecz Mór Cegléden született 1858. július 18-án, és Budapesten halt meg 1913. augusztus 15-én, Nagyboldogasszony ünnepén. Sugár Viktor, aki a 20. század első felében volt templomunk orgonistája és karnagya, ezt írja róla:

 

Nagy tudású és képzettségű muzsikus volt, az ő idejében kezdett a kórus igazán művészileg fejlődni, s mint kiváló zeneszerző számos nagy értékű művel gyarapította a magyar egyházi zeneirodalmat: 5 mise, egy Requiem, egy Stabat Mater és számos más egyházi kompozíció maradt fenn, amelyek minden időben hirdetni fogják szerzőjük nagy zenei felkészültségét.

 

A 19. század folyamán templomunkban – a kor gyakorlatának megfelelően – zeneszerző karnagyok működtek: 1808-tól 1820-ig Seyler József Antal, aki később az esztergomi bazilika karnagya lett. D-moll miséjét néhány éve megszólaltattuk, de az énekes és hangszeres szólamok túlságosan bonyolult megformálása miatt a szerző nem tudott igazán az együttes szívébe férkőzni. 1821-től 1839-ig Seemann József, 1839-től 1867-ig Adler György vezette templomunk zenei együttesét. Mindketten több kompozícióval gazdagították az együttes repertoárját. Darabjaik Mozart és Schubert egyházzenei stílusát követik, jelentősebb egyéni sajátosságok nélkül. 1867-től 1884-ig Váray Ferenc, utána 1884–85-ben Kneifel Antal vezette az együttest, tőle egy Stabat Mater kompozíció maradt fenn. Vavrinecz Mór közvetlen elődje Szautner Zsigmond volt (1885/1886-os évben), aki rövid idő után a Belvárosi Főtemplom zenei együtteséhez távozott. Templomunk akkori plébánosa, Bogisich Mihály az egyházi zenében ebben az időben kibontakozó reformmozgalom (a ceciliánus mozgalom) odaadó híve volt, maga is képzett zenész, a Nemzeti Zenede titkára és liturgika tanára. Vavrinecztől nemcsak új és a reformeszmék irányába mutató műveket várt, hanem azt is, hogy az együttessel gregorián énekeket szólaltasson meg, és a klasszikus polifónia mestereinek, Palestrinának, Lassusnak, Victoriának műveit is előadja. Vavrinecz kitartó munkájának eredményeként az énekkar valóban látványosan fejlődött, erre nemcsak Sugár Viktor megjegyzése utal („az ő idejében kezdett a kórus igazán művészileg fejlődni”), hanem az egyházzenei hangversenyek fennmaradt műsora is. Ezeken a gregorián énekek és a fent említett szerzők munkái mellett Bogisich egyházi népének feldolgozásai is helyet kaptak.

 

A reformtörekvések támogatása mellett Vavrinecz gondot fordított kortársai műveinek előadására: Clement Károly (1876–1935) és Demény Dezső (1871 – 1937) darabjai rendszeresen felhangzottak a templomban, és mély baráti-munkatársi kapcsolatot ápolt Szabó Xavér (1848–1911) zeneakadémiai tanár, zeneszerzővel, aki több művét neki ajánlotta. (Az ő unokája volt Szabó Elemér bácsi, aki az Úri utcában lakott, és odaadással ápolta a nagyapa emlékét.) Vavrinecz tevékenységének művészi kvalitását jelzi, hogy a fiatal Kodály Zoltán az ő kezeibe tette le Assumpta est Maria offertoriumának és a női karra és vonósokra komponált Ave Maria-jának bemutatását.

 

Vavrinecz Mór

 

Vavrinecz Mór születésének 150. évfordulójáról 2008. szeptember 28-án, vasárnap este emlékezünk meg: a 6 órai szentmise keretében a „Pro Ecclesia et Pontifice” pápai kitüntetéssel jutalmazott E-moll mise hangzik fel. A szentmise után – az Ének- és Zenekar elhunyt tagjai emlékére – Vavrinecz Mór Requiemje szólal meg.

 

(2000)

 

 

 



[1] Tardy László (Budapest1941július 22.) egyházzenész, kántor, karnagy, egyházzenei író.

 

[2] Megjelent az Összhang c. kötetben, amely válogatást tartalmaz Tardy László egyházzenei írásaiból.  Szerkesztette: Szalay Olga, Budapest, 2018