A MAGYAR ZENE KÖVETEI NAGY-BRITANNIÁBAN

 

Dohnányiról, Kodályról, zenéről —

Vásáry Tamás zongoraművésszel beszélget Kovács Ilona

 

Vásáry Tamás 1933-ban született Debrecenben. A Zeneakadémián Hernádi Lajos növendékeként végezte tanulmányait. 1948-ban megnyerte a budapesti Liszt-zongoraversenyt. 1955-ben díjazottja volt a varsói Chopin- és a párizsi Long-Thibaud-, az 1956-os Erzsébet belga királynő- és az 1957–es Rio de Janeiro-i nemzetközi versenyeknek. 1956-ban Belgiumba emigrált, majd 1969-ben Londonba költözött. Zongoraművészként a világ legtöbb jelentős zenekarával fellépett. A legfontosabb fesztiválok (Salzburg, Edinburgh) hívták meg. Karmesterként is nemzetközi elismerésre tett szert. Több mint száz zenekart vezényelt, köztük a legrangosabbakat, mint a New York-i, a Berlini és a London Filharmonikusok. 1993-ban kinevezték a Magyar Rádió Zenekarának főzeneigazgatójává. Az együttessel számos emlékezetes hangverseny mellett nemzetközi elismerést kiváltó hanglemezeket is készített: Dohnányi Ernő két hegedűversenyének felvétele (Szabadi Vilmos szólójával) 1999-ben a klasszikus zene kategóriában elnyerte a MIDEM nagydíját Cannes-ban. Pályafutásának elismeréseként megkapta a legmagasabb magyar állami kitüntetést, a Kossuth-díjat. Feleségével, Tunyogi Henriett balettművésszel új típusú, sajátos hangulatú közös fellépések gazdagítják repertoárját. Egy londoni koncert után  (a Barbican-ben vezényelt és Érdi Tamással adták elő Mozart Esz-dúr (K. 365) kétzongorás versenyművét)  beszélgettünk Londonban, a Hyde Parkban.

 

A debreceni konzervatórium XVI-os termének faliújságán a ’80-as évek elején sokáig kint volt egy cikk a város szülöttjéről, Vásáry Tamásról, aki nyolcévesen adta első hangversenyét. Emlékszik még, mi volt a műsor?

— Hogyne. Mozart-emlékest volt. A hangversenyt Gulyás Pál verse vezette be, és Baranyi János, a Városi Zenede akkori igazgatója dirigált. A Figaro-nyitány [K. 492] és a Kis éji zene [K. 525] után következett a D-dúr zongoraverseny (K. 175), aminek a szólóját én játszottam, végül a „nagy“ g-moll szimfóniával [K. 550] fejeződött be a hangverseny. Érdekes, hogy életem első nyilvános fellépésén zenekarral játszottam, és egy zongorista-karmester vezényelt. Már ekkor, a próbák alatt elhatároztam, hogy karmester is akarok lenni. A hangverseny ötvenedik évfordulójára, 1991-ben terveztünk is a debreceniekkel egy ugyanilyen műsorú hangversenyt, de első feleségem akkor lett gyógyíthatatlan beteg és én akkor minden hangversenyt lemondtam. Azonban közelmúltban volt Debrecenben egy szólóestem, és ott megbeszéltük az alpolgármesterrel, hogy a hetvenötödik születésnapom alkalmából megtartjuk ezt a koncertet.

 

Mi volt az az életre szóló élmény, ami a kisfiú Vásáry Tamást a zongora felé terelgette?

— Ennek elég hosszú története van. Anyai nagyapám Baltazár Dezső református püspök volt. Ő a ’20-as években kiment Amerikába, hogy a csőd szélén álló Debreceni Kollégiumnak pénzt szerezzen. Számos városban tartott prédikációt, és kérte a híveket, hogy adakozzanak a Kollégium javára. Össze is jött a pénz, megmentette a Kollégiumot az összeomlástól. Az egyik helyen a hívek közt volt egy zongoragyáros, aki annyira a beszéd hatása alá került, hogy ő nemcsak pénzzel adakozott, hanem küldött a nagyapámnak ajándékba egy zongorát. Mégpedig egy olyan pianínót, amiben volt egy beépített szerkezet, egy lyukacsos papírhenger, ami forgott, ha pedáloztak. Ez a hangszer többek között operák, nyitányok négykezes-átiratait tudta játszani. Ugyanakkor volt egy fogantyú, amit ha elmozdítottak a billentyűzet alatt, láthatóvá tette, hogyan mozognak a billentyűk. Mintha egy szellem játszott volna rajta. Egyszerre nyújtott vizuális és akusztikai élményt, sőt érzelmit is, mivel édesanyám elmagyarázta, miről van szó például a Rigolettóban, amit éppen lejátszott a zongora.

 

Akkor ez a hangszer adta első lökést?

— Ez mindenképpen. Aztán nővérem zongoratanárnőjének, Kovács Margit néninek egyszer eljátszottam a rádióban hallott híres Boccherini-menüettet. Ez a mű nagyon tetszett nekem, és nemcsak a dallamot, de a harmóniákat is kikerestem a zongorán. Margit néninek ettől kezdve én is tanítványa lettem. Egy év után Margit néni javaslatára elvitt édesapám a Zenedébe, Baranyi Jánoshoz, aki azt mondta, hogy még korhatáron alul vagyok (hat éves voltam akkor), csak hét éves kortól lehet ott tanulni. Erre odamentem a zongorához és eljátszottam Liszt II. rapszódiáját. Ezt hallva Baranyi rögtön felvett és beosztott Höchel Margit nénihez. Ő a Zenede rettegett tanára volt, „úgy nézett ki, mint Beethoven”, bozontos hajjal és szigorú vonásokkal. Nagyon féltem az első óra előtt, de alaptalan volt a félelmem. Manci néni nagyon megszeretett, attól kezdve én voltam a „Pocok” és mindig borzolta a hajamat, ha órára mentem. Manci néni által pedig Liszt-dédunoka lettem, ugyanis ő Szendy Árpádtól tanult, ő pedig Liszt-növendék volt. A Régi Zeneakadémián, a Liszt Múzeumban van egy kép, amin Szendy Árpád látható tanítványai körében, köztük Manci nénivel. Zongoratanárnőm egy éves közös munka után elhatározta, hogy itt az ideje, hogy szerepeljek. Ekkor voltam nyolcéves, és ekkor volt az a bizonyos első hangverseny – egy pénteki napon–, aminek olyan sikere volt, hogy szombaton este és vasárnap délelőtt is meg kellett ismételni. A következő évben pedig már az Arany Bikában adtam egy szólóestet, Scarlattit, Schumannt, Lisztet és Chopint játszottam.

 

  Tizenegy évesen pedig már a h-moll szonátát…

— Igen, 1945-ig, az oroszok bevonulásáig „csodagyerekeskedtem”. Az első debreceni kormányban részt vett édesapám, államtitkár lett és felköltöztünk Pestre. Attól kezdve a Zeneakadémián tanultam Hernádi Lajos növendékeként. Nem akartam Hernádi-növendék lenni, de Zathureczky Ede rábeszélt. Őt már korábbról ismertem, ugyanis Dohnányi Ernővel adtak szonátaestet Debrecenben a Bikában azt hiszem 41-ben, amin én is ott voltam.

 

   Dohnányi Ernőt személyesen is ismerte?

— Igen. Bemutattak Dohnányinak, mint „ügyeletes csodagyereket”. Édesapámmal mentünk ki a Nagyerdőre Fornét Béla belgyógyászprofesszor villájába, ahol Dohnányiék megszálltak. Manci néni is ott volt, és nagyot néztem, mert Manci nénit még nem láttam ilyen alázatosnak, mint ahogyan Dohnányival viselkedett. Sokat nem tudtam akkoriban Dohnányiról, bár a Zenede folyósóján kint voltak a nagy zeneszerzők képei, kezdve Bachtól-Händeltől Bartókig-Kodályig-Dohnányiig. Elég volt egy rövid találkozás és nagyon megszerettem Dohnányi bácsit. Ő is engem, még az emlékkönyvemet is dedikálta. A növendéke is lehettem volna. Azt mondta édesapámnak — ami óriási dolog volt, és ezt csak nagyon sokkal később tudtam meg, hogy ez mit jelentett —, hogy menjek fel Pestre és tanuljak tőle. Dohnányi soha nem tanított gyerekeket, kizárólag művészképzéssel foglalkozott. Édesapám nem akart költözni, így abban állapodtunk meg, hogy időnként felmegyünk Pestre és Dohnányi meghallgat. Így is történt. A Zeneakadémia 14-es termében játszottam neki. Később, mikor egyszer jött Debrecenben dirigálni a Bikába,1 a szünetben bementem hozzá. Emlékszem, a dirigálástól megizzadt, egy szürke ballonkabát volt rajta, én pedig a nyakába ugrottam, és az egész szünetben az ölében ültem.

 

  És mi történt azon a bizonyos maghallgatáson a 14-es teremben?

— Többek között Chopin cisz-moll keringőjét játszottam neki, és máig a fülemben cseng Dohnányi intelme: „Túl szomorúan játszod”. Nem értettem, azt gondoltam, hogy ez a bácsi nem ért a zenéhez, hiszen ez egy szomorú darab. Ezt meg is mondtam neki. „Igen,” – válaszolta – „de nem egy ilyen fiatal gyerektől.” Azt csak később értettem meg, mit értett ez alatt. Azt is megkérdezte, hogy hány órát gyakorolok. Mondtam, hogy hármat. „Túl sok” – mondta – „másfél óra elég, és többet futballozzál.” Féltett attól hogy én is egészségtelen csodagyerek leszek, és valóban, minden csodagyereknél fennáll ez a veszély. Nagyon érdekelte, hogy komponálok-e. Bátorítására eljátszottam akkori szerzeményemet, egy Tarantellát. Tanácsokat adott, hogy honnan hová moduláljak benne. Aztán elővett kottákat, hogy lapról játsszak, mivel a lapról játszást nagyon fontosnak tartotta. Nagyon szerettem lezser, könnyed stílusát. Meghallgatta még Haydn G-dúr szonátáját is. Édesapámmal ott álltak a hátam mögött az ablaknál. Míg az I. tételt zongoráztam, végig beszélgettek, ami nem nagyon tetszett nekem. Utána megkért, hogy játsszam el még egyszer a tételt. Később mesélte édesapám, hogy mialatt játszottam, azt mondta neki Dohnányi, hogy nem szereti, hogy egy gyereket így beidomítanak, hogy ennyi nüanszot csináljon egy kisgyerek, az nem egészséges dolog. Mikor másodszor zongoráztam a tételt, másképp adtam elő, mert akkor úgy éreztem. Úgy már rendben volt a dolog… Életre szóló emlék maradt, örökérvényű igazságokra mutatott rá e rövid idő alatt. Aztán sajnos elment Magyarországról.

 

Csak úgy közbevetőleg: önnek mi a véleménye a zeneszerző-Dohnányiról?

— Fantasztikusan nagy zeneszerzőnek tartom. Azok közé a komponisták közé tartozik, akik nem forradalmárok, de egész egyszerűen szép és nagyszerű, amit írt. A kapitalizmus hozta be, hogy a jónak a szinonimája a új, mert jobban el lehet adni valamit, ha új. Azonban Dohnányi mégis új, hiszen egyéniség. A művei hihetetlenül nagyszerűen vannak megkomponálva, tele költészettel. Egyetlen egy dolgot tudnék, mondani, ami nincs meg a zenéjében: hiányzik a vércsepp. Áradó, gyönyörűen romantikus a zenéje, van dráma is benne, de az nem az ő életéből fakad,  valahogy az ő életében is amikor jött a tragédia, már olyan bölcs ember lett, hogy azt sem drámaként élte meg. Ez nem kritika. Mendelssohn zenéjében sincs igazi dráma, igaz, mégis depresszióban halt meg. Mindenképpen a legnagyobb zeneszerzők közé sorolhatjuk. Pályám során a Rádiózenekarral több művét is felvettem, szólistaként pedig például a BBC rögzítette a Gyermekdalvariációkat a Philharmonia Hungaricával. Szerintem ha Dohnányitól tanultam volna, akkor az életem egészen másképp alakul, sokkal könnyebb lett volna, viszont sokkal kevesebbet tanultam volna a nehézségekből. Most viszont én tudok segíteni azoknak a fiataloknak, akikkel kapcsolatba kerülök kurzusaim, mesteriskoláim alkalmával. Nagy hasznát veszem most az akkori nehézségeknek.

 

  Milyen nehézségek adódhattak egy csodagyermeknél?

— Mint említettem, nem akartam Hernádinál tanulni. Hernádival úgy indult a kapcsolatom, hogy miután ő kiszabadult a munkatáborból, meghívták, hogy működjön közre egy hangversenyen Debrecenben, amire engem is felkértek. Mikor Hernádinak ez tudomására jutott, kijelentette, ha egy „csodagyerek” is játszik, ő nem hajlandó szerepelni. A másik kellemetlen élményem az volt, hogy a hangverseny után az Zenede jéghideg igazgatói szobájában kellett neki előjátszanom. Hideg is volt, az ostrom miatt nem tudtam gyakorolni, a háború miatti elégtelen táplálkozás miatt le voltam gyengülve. Lényeg, hogy a cisz-moll keringőt, amit játszottam neki, túl édesnek találta, és el kezdte mutatni, hogy kell körözni a karommal a zongorán. Nem voltunk egymásnak szimpatikusak, de Zathureczky szerint ő volt a legjobb zongoratanár és ragaszkodott hozzá, hogy nála tanuljak. Hernádi azt mondta, vége a csodagyerekségnek, ez eddig mind csak ösztönösség volt, most pedig mindent tudatosan fogunk csinálni. Az első év végi vizsgán még minden rendben volt. Függöny mögött játszottunk a 23-as teremben, sorszámokat húztunk, a maximum pontszám tíz volt. A három legjobb: Gabos Gábor 8 pontot kapott, Balázsfai Attila (szintén Hernádi-növendék) 9,3-at, én pedig 9,7-et. Hernádi elmondta, azért nem 10 pontot kaptam, mert ő tudta, hogy én játszom, és lepontozott, nehogy azt mondják, hogy elfogultan értékelt. Ez volt az első év első nagy eredménye, a másik pedig, hogy az 1948-as Liszt-versenyt megnyertem.

 

  Frankl Pétert is Hernádi tanította.

— Igen, és ő nagyon jól érezte magát nála. Hernádi kiváló zongoratanár volt, ehhez kétség nem fér, de én nem voltam vele belső harmóniában. Ő mindent nagyon tudatosan csinált, de nekem ez nem felelt meg, teljesen visszafejlődtem nála a második év végére, és szinte már utáltam a zongorázást. Az mentett meg, hogy a szüleimet kitelepítették az ’50-es évek elején, és kénytelen voltam megélni a zongorázásból. Kodály segített ahhoz, hogy munkát kaphassak. Betelefonált a Muzsika Hangversenyrendező Vállalatnak, ahol Tardos Béla volt az igazgató, hogy adjanak lehetőséget a megélhetésre. Szerződtettek is, azonban feltételül szabták, hogy mindent el kellett vállalnom. A legrosszabb énekeseket kellett kísérnem esztrádműsorokban, kénytelen voltam táncos-komikus műsorokban közreműködni, ugyanakkor, úgy emlékszem 10 nap alatt meg kellett tanulnom Liszt Esz-dúr zongoraversenyét, amit még sose játszottam, hogy a Szegedi Szimfonikusokkal előadjuk. Ezek alatt a koncertek alatt azonban visszataláltam magamhoz. A másik döntő momentum, hogy Szabó Zsuzsi (aki később Kovács Dénes felesége lett) rávett, hogy hallgassak meg egy Fischer Annie-koncertet, ami addig nem volt illendő, mert Hernádi tanár úr nem vette jó néven, ha Fischer Annie-koncertre mentek a növendékei. Én még soha nem hallottam Annie-t. Majdnem leestem az orgonakarzatról, mert Annie pontosan azzal az attitűddel zongorázott, ahogyan én is képzeltem a zenét. Akkor fellázadtam, hogy nem az én hibám, hogy így visszafejlődtem, hanem Hernádié. (Ezt meg is írtam a Hernádi születésének 100. évfordulójára kiadott könyvben, egyáltalán, hogy mi volt tanításával a problémám, ami másnak is nagyon tanulságos lehet.) Mint mindenki, én is azt akartam, hogy szeressenek, ezért „jó fiú” voltam. Amit Hernádi mondott, azt szentírásnak vettem, ezért már eleve azzal az attitűddel mentem az óráira, hogy nem is akartam megnyilvánulni, csak azt csináltam, amit ő mondott. Teljesen feladtam önmagamat és csak őt akartam szolgálni. Ráadásul, mivel annyit szerepeltem, mint csodagyerek, Hernádi azt mondta, hogy most vége a koncertezésnek, mert most jönnek a tanulóévek és még növendékhangversenyen sem szerepelhettem évekig. Tehát a szüleim kitelepítése miatt kerültem vissza pódiumra.

 

  Hogyan sikerült akkor egyáltalán diplomát szerezni?

— Azt, hogy Hernádival szakítani akarok mindenki tudta a Zeneakadémián. A közelgő oklevélpályázati hangversenyem miatt miattam hozták be azt a rendelkezést, hogy a műsorban a szólódarabok és a kötelező kamaramű mellett legyen egy szabadon választott mű, amit a zongorista nem a tanárával tanul meg, hanem csak egyedül. Az én műsorom úgy nézett ki, hogy a kamaraművet, Mozart Esz-dúr szonátáját [K. 481] Pauk Gyurival játszottuk (Weiner volt a kamaratanárunk), a szünet előtti szólódarabot, Kodály Marosszéki táncát Kodálynak vittem el, hogy hallgassa meg, Chopin Desz-dúr noktürnjét Hernádival tanultam, és a szünet után Liszt h-moll szonátája volt a szabadon választott. Ilyen módon az egész pályázati hangversenyből Hernádi öt perces darabbal vett részt. Mikor erre a hangversenyre készültem, kaptam egy zongorát Kodálytól.

 

  Örökbe???

— Örökbe. Óriási összeg, huszonkétezer forint volt akkoriban. Elmentem Kodályhoz, mert akkoriban egy rettenetesen rossz bécsi mechanikás zongorán gyakoroltam, és elmondtam, hogy fogalmam sincs, hogy fogok a nagytermi zongorán játszani, és hogy a Tanár Úrnak mindig van valami jó ötlete, például, hogy hogyan lehetne szerezni kölcsönbe egy Steinway-t. Azt mondta, hogy nézzem ki magamnak azt a zongorát, ami tetszik. Krizsán György, a Zeneakadémia akkori hangolója mondta, hogy van éppen egy Steinway A modell eladó. Kipróbáltam, csodálatos volt. Felhívtam Kodályt, hogy találtam egy zongorát, de nem tudom, most mit csináljak. Megkérdezte az árát, majd azt mondta a telefonba, hogy menjek a csekkért… Mikor a csekkért mentem, direkt nem volt otthon, hogy ne tudjak neki hálálkodni, de pechje volt, mert egy mellékutcán jöttem el a Köröndről, és ő is éppen ott sétált. Mikor kérdeztem, hogy hogyan tudnám ezt neki meghálálni, azzal intézte el, hogy tanuljam meg a Wolhtemperiertes Klaviert minden hangnemben és tanuljak meg négy nyelven beszélni.

 

— Ön a könyvében említ egy esetet, mikor Kodály azt a feladatot adta önnek, hogy fordítson le egy Goethe-verset úgy, hogy pontosan tudta, ön nem tud németül, és minden szó jelentését ő mondta meg.2 Nem kínzás ez bizonyos értelemben?

— De igen. De arra ment ki a dolog, hogy rámutasson arra, hogy mi az illető hiányossága és további munkára ösztönözze. Szabolcsi Bence azért lett az, aki, mert őt is Kodály ösztökélte az állandó önképzésre.

 

— Gát József mikor tanította Tamást?

— Az oklevélpályázati hangverseny után. Ott úgy sikerült játszanom, ahogy szerettem volna. Fischer Annie-val és Ungár Imrével — akik hallották akkor a játékomat — innentől datálható a barátságunk. Gát Jóskával csöbörből vödörbe estem, aki megint a tudatosságot hangsúlyozta tanításában az ösztönösséggel szemben. Csak sok évvel később jöttem rá arra a nagy igazságra, amit Tóth Aladár mondott egyszer: „a te legnagyobb mestered a te kezed”. Mindenkinek magának kell megtalálni a neki legmegfelelőbb módszert. A csávából megint valami rossz húzott ki: édesapámat 1956-ban börtönbe zárták, mert újra akarta éleszteni a Szabadság Pártot. Én Belgiumba mentem, ahol a belga királynő segítségét kértem apám kiszabaduláshoz. Az ő közbenjárására szabadult ki édesapám és utazhattak ki hozzám a szüleim Belgiumba.

 

— Akkor újra kellett kezdeni a karriert. Segítettek valamit a korábbi verseny­győzelmek?

— A versenygyőzelmeket a kalapom mögé tűzhettem, hiszen minden évben jönnek az új győztesek. Belgium pedig nem volt ugródeszka. Brüsszel nem olyan jelentőségű a zenei világban, mint London, New York vagy Párizs. A szerencse mégis mellém szegődött. Egy bankárismerősöm, aki szállást adott hármunknak, meghívott egy vacsorára, ahol ott volt egy barátja. Megkértek, hogy zongorázzak valamit. Mivel már megfelelő mennyiségű vörösbor elfogyasztása után voltunk, nagyon rosszul játszottam el Liszt La Campanelláját. Egy hét múlva mégis kaptam egy levelet a Deutsche Gramophontól. (Nekem akkoriban fogalmam sem volt erről a lemezcégről, mert abban az időben Magyarországon a lemez nem számított.) Liszt-műveket akartak felvenni velem. Eszembe sem volt Lisztet játszani, egyrészt mert Cziffra György akkor vette fel a Liszt-lemezeit, másrészt én akkor éppen Haydn-szonáták és Beethoven-zongoraversenyek világában éltem. Így visszaírtam, hogy nem érdekel a dolog. Az ismerősöm néhány nap múlva érdeklődött, hogy nem kaptam-e levelet mostanában Németországból. Bólintottam, hogy igen. Elmondtam neki az egészet, azt is, hogy visszautasítottam az ajánlatot. Majd hanyatt esett, hogy ilyen lehetőséget elszalasztottam. Végül mégiscsak elkészítettem a lemezt, amit 1958-ban „az év legjobb lemeze” címre terjesztették fel Angliában és csodálatos kritikát írt róla a Gramofon kritikusa, Lionel Solftel. Ennek a sikernek köszönhető, hogy a DG a két Liszt-zongoraversenyt is felvette velem. Erre már a legnagyobb londoni zenei menedzser is felfigyelt rám, és bemutatott Londonban. Játszottam a Wigmore Hallban, a Royal Festival Hallban, a BBC tv-felvételt készített velem. A Times-ban megjelent kritika pedig elindított a világhírnév felé. A következő évben, 1961 végén Széll György mutatott be  a New York-i Carnegie Hallban. Onnan kezdve a legnagyobb zenekarokkal, a legnagyobb fesztiválokon játszottam, évi 100-120 koncertem volt. A Deutsche Gramophonnal pedig továbbra is készítettem lemezfelvételeket, a Lisztek után Chopin- és Brahms-sorozatokat. Egyre többet dirigáltam is, a Rádiózenekarnak tizenhárom évig voltam karmestere.

 

— A kurzusokon kívül soha nem gondolt rendszeres tanításra?

— Már nyolc éves koromban „tanársegéd” voltam, mikor Manci néni nekem adta a kis kezdő növendékeit. Aztán a Zeneakadémián szolfézst tanítottam, Kodály asszisztenseként. Kodály zenepolitikájának nagyon jól jött, hogy egy fiatal hangszeres sztár, mint amilyen akkoriban én voltam, szolfézst tanítson.. A hangszeres szólistáknak ugyanis derogált, hogy szolmizáljanak. Így voltak tanítványaim szolfézsból a Bartók Vonósnégyes tagjai, Szegedi Anikó, Durkó Zsolt, akik akkor voltak „a kicsik.” A fiatalokkal mindig kapcsolatban vagyok. A Barbican-beli hangversenyen immár harmadszor vezényeltem a London Schools Symphony Orchestrát. A sok mesterkurzuson túl 2006-ban megalapítottam Kecskeméten a Kodály Nemzetközi Ifjúsági Zenekart. Velük rendszeres turnékat tervezünk. Ilyen módon adom tovább, amit valaha én kaptam tanáraimtól.

 



1 Vásáry valószínűleg az 1943. szeptember 18-i hangversenyre utal, mikor Dohnányi a Filharmóniai Társaságot dirigálta Debrecenben egy erdélyi turné után.

2  Vásáry Tamás: A zenén túl… Zenés beszélgetések. Budapest: Nap Kiadó, 2003, 46.