MŰSZAKI A ZENÉSZEK KÖZÖTT

 

Beszélgetés Ujházy Lászlóval

 

– Már diplomás villamosmérnökként egyik alapító tagja volt a Camerata Hungarica reneszánsz együttesnek. Czidra László vezetésével a többi zenésztárs egytől-egyig mind hivatásos muzsikus volt.

– Egész életemben kizárólag örömforrás volt a muzsika, sosem volt puszta kenyérkereset. Az együttesben játszani reneszánsz fafúvókon igazi örömzene, a legmagasabb színvonalú hobbyzenélés. Első hangszerem a zongora volt, de a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában már klarinétosként érettségiztem. Zongoristaként Bach koráig, klarinétosként nagyjából Mozartig, míg a régi zenéléssel előadóként még kb. 300 évet mehettem vissza a zenetörténetben. A mai napig reggelente legalább fél óra „befújással” kezdem a napot, ez megmozgatja a tüdőt, a rekeszt, a szívet. Meggyőződésem, hogy a napi gyakorlás nemcsak a lelket építi, de közvetlenül hasznos az egészségre is.

 

– 40 évig dolgozott a Magyar Rádiónál műszaki igazgatóhelyettesként. Innen, az első munkahelyéről ment nyugdíjba. Azóta is rendkívül elfoglalt, megalakulása óta a hangkultúra tanszak vezetője a Szent István Zeneművészeti Szakközépiskolában. Kitűnik hangmérnökként a zenetanári gárdából. Műszaki a zenészek között. Tanít még a Kandó Kálmán Műszaki Főiskolán, a gödöllői Szent István Egyetemen, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen és a Műegyetemen. Kapcsolata van tehát közép és felsőfokon tanuló diákokkal, akik zenészként, illetve mérnökként közelítik meg a hangkultúra számos területét.

– A szakközépiskolás növendékek igen magas színvonalon képzettek a hangszereket és a zenei műfajokat illetően, itt a technikai oldalt kell erősíteni, tehát a zenéhez és zenéléshez kapcsolódó műszaki dolgokat tárgyaljuk. Hogy egy hangfelvételtől mi várható el, hogy a rögzítéskor a stúdióban mire ügyeljenek, otthoni zeneberendezéseiket hogyan válogassák, hol helyezzék el, fontos akusztikai kérdéseket boncolgatunk. A technika és a művészet közötti hangkultúrát. Érdemes zenész oldalról kezdeni a hangkultúra oktatását. Alig tudom elképzelni, hogy egy műszaki szakiskolában tanítsak. Hogyan tudnánk arról beszélgetni, mi módon szól szépen egy oboa a térben, ha azt kellene először elmagyaráznom, mi is az az oboa. A hangkultúra véleményem szerint a hangfelvétel művészete, nem egyszerű technikája! A hangkultúra szakos diákoknak és műszaki főiskolás hallgatóknak egyaránt tanítunk decibelt, technikát: számítógépes rögzítést, editálást, utómunkákat. A mérnökhallgatóknak másodlagos az esztétikum, ők a technikai hátteret figyelik, míg a zenészek az esztétikum oldaláról közelítenek meg egy rögzített zenét. A muzsikusnak a hangkép, a hangzás elsődleges, míg a technikai beállítottságú diákok a decibelre vannak kihegyezve. A nálunk végzett hangkultúra szakos növendékek azért olyan sikeresek későbbi pályájukon (a stúdiókban), mert jó muzsikusok is. Amint elindítanak egy zenefelvételt, már elsősorban zenészek, az esztétikumra figyelnek.

 

– A zenetanárok jelentős része még az analóg technikáktól is mereven elzárkózik. Pedig olykor hasznos rögzíteni akár egy egyszerű magnóval a zenei produkciót, visszahallgatni azt rendkívül építő és tanulságos.

– A számítógépes rögzítés a digitális világ szülötte, ez a jövő, de természetesen az alapoktól, a bakelit LP lemeztől jutunk el idáig. Amint a modern táncok alapja is a klasszikus balett, barokk-klasszikus zene után érkezünk John Cage-hez. Hogy másokat is említsek a hangrögzítés területén már a kezdetekkor kimagasló teljesítményt nyújtó legkiválóbb muzsikusok közül: Glenn Gould élete utolsó szakaszában teljes akusztikus koreográfiát komponált a felvételei tökéletes rögzítéséhez. Solti György lemezei nemcsak zeneileg, de technikailag is egyedülállóak, a Leopold Stokowski által vezényelt Fantáziában a többcsatornás sztereo hang tökéletes szinkronban van a rajzokkal; a rögzítés legkitűnőbb minőségének elérésére maguk a karmesterek fordítottak nagy gondot. Ha belegondolunk, egész nap körülvesz bennünket a rögzített zene (mondhatni gépzene), bármilyen műfajt is hallgatunk. A kiváló akusztikus hangszereken előadott zeneműveket is hangszórókon halljuk a médiákból. A hangszórók jellegüknél fogva máshogy terítik a hangot, és bár vannak kitűnő típusok, még mindig ez a gyenge láncszem a hangátviteli láncban. Talán ez oka annak, hogy sokan idegenkednek a digitális hangszerektől, ez azonban teljesen indokolatlan. Iskolánk diákjai szívesen tanulják a hangkultúra tárgyat, ennek kapcsán tanulók és tanítók részéről úgy tapasztalható, hogy megszűnt a nagy elszakadás a humán-reál, műszaki és művészeti tárgyak között. A mai korszerű stúdiókban számítógépes rendszereket alkalmaznak, így a magasabb évfolyamokon mi is a digitális technikákra helyezünk hangsúlyt. A hangtechnika észrevétlenül beépült zenei életünkbe és oktatásunkba, annak szerves része lett.

 

Horváth Ildikó