A TAKÁCS ZONGORÁS TRIÓ HUNGAROTON KORONGOKON

(Takács-Nagy Gábor-hegedű, Szabó Péter-gordonka, Várjon Dénes-zongora)

1.) Fryderyk Chopin: g-moll szonáta gordonkára és zongorára Op. 65., Grand Duo concertant Op.70., g-moll trió Op. 8.
2.) Liszt Ferenc: IX. Magyar Rapszódia-Pesti Karnevál (A szerző átirata zongorás trióra), Orfeusz (Camille Saint-Saëns átirata zongorás trióra), Tristia-Az Obermann völgye (A szerző átirata zongorás trióra), Lajtha László: Koncerttrió (Zongorástrió) Op. 10., Szonatina hegedűre és zongorára Op. 13.

(1st Recording)

A TAKÁCS ZONGORÁS TRIÓ 1996-ban alakult három kiváló kamaramuzsikus részvételével. Takács-Nagy Gábor (1956) hegedűművész, Szabó Péter (1963) gordonkaművész és Várjon Dénes (1968) zongoraművész triója rövid időn belül Európa legfontosabb zenei központjainak ünnepelt vendége, sztárja. Játékukat csodálatos összhangot és ízlés jellemzi, Erről tanúskodnak többek között a róluk készült legutóbbi londoni kritikák is:
„…A Takács trió meleg, érzelmes, gazdag tolmácsolást nyújt.”
( Misha Donat-BBC Music Magazine, 1999.)
„…Szikrázóan lelkes előadásuk arra ösztönöz, hogy több Lajtha művet ismerjünk meg.”
(Hillary Finch-The Times, 1999.)
„Ez a három eltérő életkorú és hírű magyar muzsikus különös társulást alkot. Ezen az estén együttműködésük a lehető legkiválóbb produkciók sorozatát eredményezte.”
(Tully Potter-The Strad, 2000.)

A Hungaroton Records jó szakmai és üzleti érzékét jelzi, hogy már az együttes megalakulásakor felismerték a Takács Zongorás Trióban rejlő rendkívüli művészi és üzletpolitikai lehetőségeket. A művészek kvalitása és repertoárja összhangot alkot a Hungaroton kiadási terveivel: a legkiválóbb magyar művészek foglalkoztatása, különleges repertoár, lehetőleg “1st Recording lehetőségével, továbbá magyar zeneszerzők (pl. Liszt Ferenc, Dohnányi Ernő, Lajtha László) életművének további népszerűsítése érdekében. Mivel a Takács Zongorás Trió tagjai szívesen duóznak is (zongora-hegedű, zongora-gordonka formációkban), ez tovább növeli repertoárjukat. Az ajánlott két Hungaroton korongon duók is hallhatók (Chopin és Lajtha művek).
E sorok írójának a Takács Zongorás Trió előadásában a legjobban a Liszt művek és a Lajtha Koncerttrió előadása tetszett. Köszönhető ez a kiváló előadáson kívül annak is, hogy az említett szerzők művei abszolút remekművek. Liszt Ferencé a romantikus kamarazene legjobbjai közé tartozó, Lajtha műve pedig azzal bűvöli el a előadóját-hallgatóját, hogy milyen mesterien élt a szerző a barokk és a XX. századi zene szintézisével, a kamarazene nyelvén.
Őszintén remélem, hogy a világszerte működő zongorás triók a Liszt-Lajtha CD-nek köszönhetően világszerte felfedezik majd az Orfeusz és a Tristia-Az Obermann völgye korabeli trió-átiratainak költői romantikáját. Ez a három mű érzésem szerint az eredeti művekkel (Orfeusz szimfonikus költemény, IX. Magyar Rapszódia-Pesti Karnevál, Tristia-Obermann völgye kétkezes zongoraművek). Véleményem szerint a Takács zongorás trió a Liszt és Lajtha művek tolmácsolásával rendkívüli magaslatra jutott. Ebben minden valószínűség szerint sokat segített Liszt Ferenc muzsikáló-játékkedve (Pest Karnevál) és költőisége (Orfeusz, Tristia-Obermann völgye), valamint Lajtha példaértékűen magas mesterségbeli tudása. A IX. Magyar Rapszódia-Pesti Karnevál arról is hírt adott, hogy milyen jó dolog, hogyha a művészeknek humora is van. További nagy tanulság: elsőrangú művek csak elsőrangú interpretátorok előadásában érnek célba. A Takács Zongorás Trió az ismertetett Hungaroton korongokon Chopin, Liszt, és Lajtha egyenrangú muzsikustársa lett. Aki meghallgatja a felvételeket, igazat ad majd ebben nekem. 


Zelinka Tamás