Ezt is érdemes megtanulni


    1977 óta kormányrendelet (277/1997.) szól a pedagógusok továbbképzéséről. A jogalkotó szándéka, hogy a pedagógusok tudása, szakmai felkészültsége a diploma megszerzése után is folyamatosan kövesse a szakterületük fejlődését, az új módszerek megjelenését, a szakirodalom gazdagodását, továbbá ismerkedjenek meg azokkal az új ismeretágakkal, amelyek napjainkban kerülnek előtérbe és amelyek ismerete a társadalom minden rétege számára egyre inkább elengedhetetlen.
    A jelentős hazai felsőoktatási intézményekhez hasonlóan az ELTE Tanárképző Főiskolai Kara is kiadványban tette közzé akkreditált tanár-továbbképzési programjait. Ezek között a Zenei Tanszék szervezésében az alábbiak találhatók:

    1. Karvezetőképzés – Gyermek- és nőikari kórusirodalom és stílusismeret a középkor zenéjétől a kortárs zeneirodalomig.
    2. Karvezetőképzés – A természetes kórushangzás, hangképzéselmélet.
    3. Zongorakísérői továbbképzés.
    4. Történelmi társastánc anyagának elmélete, gyakorlata, tanítási módszertana a XV-XIX. századig.
    5. Számítógép használata a zeneoktatásban – A FINALE kottagrafikai program használatának elsajátítása.
    Talán ez utóbbi témakör az, amely a zenepedagógusok tanulmányaiból leginkább hiányzott, márcsak azért is, mert hazánkban viszonylag új dologról szól. A viszonylagosság alatt azt értem, hogy a tudomány és minden olyan területen, ahol a nemzetközi gyakorlat erőteljesebben terjedt, a számítógép már jó ideje ismert és használt eszköz.
    Az előadóművészet és az általa áthatott zenepedagógia területén érthetően egyfajta idegenkedés tapasztalható. Ez egyrészt az ismeretek hiányára, másrészt az új dolgokkal szembeni ellenállásra vezethető vissza.
    Úgy gondolom, hogy avatatlan ember kezében az ártatlan dolog is kártékonnyá válhat, ezért azt hiszem, hogy ha valaki elhivatottságot érez a zenei nevelés iránt és alaposan megismerte a számítógép zenei lehetőségeit, akkor általánosító megállapításai minden bizonnyal árnyaltak lesznek.
    Ebben az ismertetőben csak jelzésszerűen szólhatunk arról, hogy a számítógép a hangkártyája és az operációs rendszere jóvoltából képes arra, hogy mind az analóg (ahogy a valóságban elhangzott) hanggal, mind az előre elkészített kromatikus hangkészlettel (MIDI) interaktív kapcsolatba kerüljön. Az alkotó fantáziájának csak a hangkártya és az operációs rendszer szab határt.
    A zeneoktatás mindennapjaiban a gyakorlati megszólaltatás mellett a kottakép jelenti a leggyakoribb találkozási pontot a zenével. A számítógép jóvoltából könnyen írhatunk szép megjelenésű kottákat. Ennek nyomán a zenetanítás számára fontos és aktuális munkaanyag és irodalom közvetlenül fejleszthető, gazdagítható. Nem jelent gondot a transzponálás, az áthangszerelés, az egyszer elkészített állományok bármikor és bármilyen irányban továbbalakíthatók. Pl. a dalirodalom aktuális zongorakísérete szükség szerint az adott énekes hangterjedelméhez igazodhat. Egy karakterdarab vagy más mű vezérszólama egy „gombnyomással” bármely hangszer sajátos igényeihez igazítható. Szabadon hangszerelhetünk egy adott kamaracsoportra vagy zenekarra, a számítógép a szólamokat is szétírja a partitúrából. A vokális anyagokhoz természetesen csak egyszer kell beírni egy-egy versszakot vagy az ismétlődő szövegrészeket, mert a többszöri és szakszerű beillesztést a gép gyorsan elvégzi. Tudunk kottát írni ütőhangszerek számára (egyvonalas rendszer), meg tudjuk jeleníteni ha szükséges a gitárakkordok fogásait és jelzéseit. Írhatunk számozott basszust és feltüntethetjük az összhangzattani akkordok fokszámozását. Mivel  a beírt kotta meg is szólaltatható, az ellenőrzésen túl ez a használat lehetőségeit is kitágítja. Elkészíthetünk diktandókat, általunk összeállított hallásgyakorlatokat, amelyek az előre meghatározott tempóban, részletekben és ismétlésekkel szólnak majd. A kottagrafikai programok az egyes kottajeleket mint betűkészletet használják. Ami nincs meg az alapértelmezett betűkészletben, az a csatolt, vagy bármely grafikus szerkesztővel elkészíthető. A programok export-import lehetőséget nyújtanak grafikai, szöveges és MIDI állományoknak egyaránt.
    A továbbképzési tanfolyam során a résztvevők a CODA cég (USA) FINALE kottagrafikai programjának használatát sajátítják el. Ma a „FINALE 2000” a legújabb verzió, de természetesen az akinek korábbi példánya van annak a használatát is megtanulhatja a tanfolyamon. Mint köztudott, a verziók visszafelé elfogadják egymást, azaz kompatibilisak.
    A teljesen kezdő számítógép használó számára a feltüntetett 30 óra nem elég. A billentyűzet ismerete és kezelése, egy szövegszerkesztési gyakorlat és a zenei alapfogalmak tudása nélkül nehéz elkezdeni a kottagrafikai program használatának elsajátítását.
    A tanfolyam az előírásoknak megfelelően beszámolóval zárul. A beszámoló jegyzőkönyvéhez csatoljuk a tanfolyam során önállóan elkészített kották közül az alábbiakat:
    1. Többszólamú partitúra és a kiemelt szólamok.
    2. Egy rövid kórusmű vagy dal (zenéhez tartozó szöveg).
    3. Egy kiadványoldal, vagy olyan kottarészlet, amely kottát, összefüggő szövegrészt, valamint grafikai objektumot tartalmaz (állományok importja).
    A beszámolón az előre elkészített kottaképből hiányzó szólamot, vagy részletet zongora (MIDI) billentyűzeten keresztül egyidejűleg kell bejátszani úgy, hogy a szükséges helyen a kívánt kottakép jelenjen meg. Lehet, hogy ez így egy kicsit bonyolultnak tűnik, de eddig a tanfolyam végén mindenki meg tudta csinálni.
    A foglalkozások formája kiscsoportos: minimum 6, maximum 8 fővel. A jelentkezéssel szerveződő csoport akkor indul, amikor a minimális létszám kialakult. A foglalkozások időtartama 3 óra (3x45 perc), amely szerény mértékben igazodhat a csoport igényeihez. A foglalkozások során lehetőség van egyéni konzultációra is.
    Azoknak, akiknek érdeklődését komolyabban felkeltette ez a rövid ismertető, segítséget nyújthat a jelentkezéshez az alábbi felhívás.

Tősér Dániel