Karai József: Kórusművek

(A Hungaroton Classic kiadványa-HCD 31348)


A Budapesti Akadémiai Kórustársaság és Hollerung Gábor művészeti vezető ezzel a szerzői koronggal tiszteleg Karai József életműve előtt a Mester születésének 70. születésnapja alkalmából. (Karai József 1927. november 8-án született Budapesten, a Zeneakadémián Viski János és Farkas Ferenc, ugyanott karmesteri tanulmányokat is folytatott. Mindmáig rendkívül szoros szálak fűzik a hazai és a nemzetközi kórusélethez.)
    Az Akadémiai Kórustársaság az 1996-ban rögzített korongon Karai József művei közül az elmúlt 20 évben születettek közül válogatott. Egyházi (De profundis-130. zsoltár, Stabat Mater, Ave Maria II., Ave Maria Stella, Alleluja) és világi témájú művek (Virágsirató, Tavaszeste, Esti vízesés, Éjszaka, Hogy hull az eső, Tavaszi ujjongás) azonos arányban vannak jelen ezen a szerzői CD-n. (Sajnálom, hogy a megzenésített versek szövege eredetiben és magyar fordításban nem jelent meg a CD ismertetőjében.) A művek egy kivételtől eltekintve (Tavaszi ujjongás) kíséret nélküli vegyes kari, vagy női kari alkotások. Többségük drámai hangvételű, szenvedélyes mű, melyek élményanyaga az emberi fájdalom, de számos mű szól a természetszeretetről és a humanizmusról is. Ez utóbbi is magyarázat lehet arra, hogy Karai József legtöbb opusa (mintegy 200 mű) miért lett kórusmű.
    Karai József szép és szenvedélyes műveket ír, olyan alkotásokat, amelyek minden hangjából sugárzik a zene és az éneklés szeretete. A Mester ismeri a kórus kompozíciók reneszánsz óta élő legfőbb szabályát: a művek zenéje és szövege mindenkor érintse meg az előadót és hallgatót egyaránt, szóljanak a művek az esendő emberről és a természet örök megújulásáról a Vox Humana szépséges eszközeivel.
    Hollerung Gábor és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság tudásuk legjavát nyújtva ezzel a CD-vel tisztelegnek Karai József születésnapján. Előadásuk professzionista, vegyes- és női karként egyaránt plasztikus szépségű, drámára és derűre egyformán nyitott, fogékony. Karai pedig igencsak próbára teszi a dalosokat műveinek újszerű technikai nehézségeivel (pl. aleatória, improvizáció, repeticio, stb.). Az előadók azonban őszinte lelkesedéssel és odaadással teljesítik a szerző előírásait. A recenzens azt javasolja, hogy Karai József szerzői CD-jén szereplő 12 művet elsőként megállás nélkül hallgassa végig az érdeklődő, mert ily módon még elementárisabb erővel érvényesül az Alleluja és a Hodie Christus natus est örömteli, ünnepi hangja. Remélem, hogy nemcsak én éreztem, hogy Karai József CD-n szereplő egyházi művei éppen úgy a magyar egyházzene megújítását szolgálják, mint ötnegyed-századdal ezelőtt Liszt Ferenc szakrális művei.
    Hollerung Gábor 1980 óta művészeti vezetője és vezető karnagya a Budapesti Akadémiai Kórustársaságnak, amely a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekarral évek óta sikeres önálló oratórikus bérleti sorozatokat is tart a Zeneakadémián. Hollerung Gábor vezényletével az oratorikus irodalom klasszikus értékei mellett rendszeresen énekelik századunk zenéjét is, köztük ősbemutatókat (pl. Vajda János művei) és felfedezésszámba menő reprizeket (pl. Petrovics Emil Lysistraté c. koncert vígoperája) is. A Karai József műveit tartalmazó szerzői CD Petrovics Emil Lysistraté-jának közelmúltbeli frenetikus sikerű újkori premierjét juttatta eszembe, amikor szintén a szerzői szándék maradéktalan érvényesülését köszönhette szerző és közönség Hollerung Gábornak és a Budapesti Akadémiai Kórustársaságnak. E sorok írója őszintén reméli, hogy egyszer Petrovics Emil idézett műve is CD-re kerül majd a Karai művekhez hasonlóan, izzóan szép előadásban, az említett előadókkal.
    Addig is minél több hazai Mester kapjon hasonló értékű születésnapi ajándékot a magyar zenei élet kiválóságaitól, mint amilyen 1997-ben Karai Józsefnek megadatott.
(Hungaroton Classic-HCD 31348)

Z. T.