Orfeusz hangzó zenetörténet I-VIII.


(Nemzeti Kulturális Alap, 1998.)


Több mint három évtized után újra egy olyan könyvsorozat, amely a zenei ismeretterjesztés mellett hangzó anyaggal is segíteni kívánja a leírtak még teljesebb körű megértését. A Gondolat Könyvkiadó egykori 4 kötetes és 2 kiadást megélt sorozatát Kroó György (középkortól a barokkig, továbbá a romantika), valamint Kárpáti János (bécsi klasszikusok, továbbá a XX. század) írta, melyhez kötetenként kb. 30-30 db. 33-as fordulatszámú LP melléklet is tartozott. Ezek a kiváló könyvek tartalmukban mindmáig időtállóak, de zenei mellékleteik technikai színvonala azonban már elavult. Mivel a Muzsikáló zenetörténet már régen nem volt kapható, szakmi körökben megfogalmazódott egy olyan új hangzó zenetörténet terve, amely a legkorszerűbb információk összefoglalásán túl zenei és képi élményt is kínál az érdeklődőknek. Az Orfeusz hangzó zenetörténet ilyen lett, mert a gazdagon illusztrált 8 kötete, a 32 darab (kötetenként 4-4 darab), kb. 60 perces CD melléklettel a legmagasabb szintű szakmai elvárásoknak világszínvonalon megfelel.
    A Nemzeti Kulturális Alap dr. Dobszay László elnökletével működő egykori Zenei Kollégiuma egy zenetörténészekből álló teamet bízott meg a magyar zenei ismeretterjesztői könyvkiadás eddigi legnagyobb vállalkozásának a megvalósításához. Az írói feladatokra a következő zenetörténészek kaptak megbízást:
    1. Kovács Sándor: Középkor és reneszánsz (Gregorián és ó-latin liturgiák énekei, A 12-14. század többszólamúsága, Reneszánsz vokálpolifónia, Josquin des Prés és Palestrina)
    2. Malina János: Barokk (Purcell, Barokk kantáták, oratóriumok, A barokk concerto, Bach orgonazenéje)
    3. Farkas Zoltán: Bécs klasszika (Haydn-szimfóniák, Vonósnégyesek, Mozart-zongoraversenyek, Beethoven)
    4. Halász Péter: Romantika (I.) (Romantikus német dalok, Romantikus zongoramuzsika, Romantikus zenekari művek, Romantikus versenyművek)
    5. Papp Márta: Romantika (II.) (Liszt zongoraművei, Orosz zene a 19. században, Az olasz opera: Verdi, A német opera: Wagner)
    6. Kovács Sándor: Késő-romantika és XX. század (I.) (A századforduló német-osztrák zenéje, A 20. század német-osztrák zenéje, A századforduló francia zenéje, A 20. századi francia zene)
    7. Dalos Anna: Késő-romantika és XX. század (II.) (A századforduló olasz zenéje, Stravinsky, Korunk zenéje (I.), Korunk zenéje (II.)
    8. Szitha Tünde: A magyar zene századai (A kezdetektől  a 19. század végéig, A 20. század első felének magyar zenéje, Bartók, Magyar zene 1945 után)
    A kötetek értékét növeli a rendkívül gazdag és színvonalas, jó minőségű képanyagon (képszerkesztő: Gupcsó Ágnes) kívül az a kötetenkénti 4-4 CD, amelyeknek közreadása a következő világcégek hozzájárulásával vált lehetségessé: Hungaroton classic (10 CD), Deutsche Grammophon (10 CD), Deca (5 CD), Finlandia Teldec (4 CD), Philips (1 CD), Das Alte Werk (2 CD) és Gimell (1 CD). A felvételek mindegyike a nemzetközi CD kereskedelem legjobb minősítésű felvételei közé tartoznak. Ebben a kiváló nemzetközi mezőnyben a Hungaroton márkajelű CD-k minden tekintetben egyenrangúak.
    Az Orfeusz Hangzó Zenetörténet legnagyobb értéke azonban mégis az, hogy tovább bővült a magyarnyelvű zenei ismeretterjesztő irodalom. A szerzők – Kovács Sándor (7 kötet) és Malina János (1 kötet) felelős szerkesztői irányítása mellett – tudásuk legjavát nyújtva egészen kiválót alkottak: a kötetek nyelvezete színes és közérthető, az információk szervesen egymásra épülve teremtenek egységet. Elfogadva a kötetek válogatási elveit, a recenzens mindössze csak azt az apró észrevételt teszi, hogy véleménye szerint a még részletesebb ismertetőszöveg még jobban segíthetné W. Rihm, Ligeti György, L. Nono, P. Boulez, J. Cage és E. Varése műveinek (7. kötet) teljesebb megértését, de ugyanez a megjegyzés vonatkozik Bartók Béla Négy zenekari darabjáról (Op.12) írottakra is (8. kötet). A századforduló, valamint a XX. század zenéjéről olvashatunk a legtöbbet és hallgathatunk legtöbb zenét (6., 7. és 8. kötet).
    Az  NKA zseniális vállalkozása két fontos megállapításra készteti a recenzest. Először: A 8 kötet ékesen bizonyítja, hogy – Molnár Antal, Szabolcsi Bence, Pernye András, Kroó György, Friss Gábor és Gál György Sándor, továbbá dr. Ujfalussy József, dr. Somfai László, dr. Bónis Ferenc, Kovács János, Kertész Iván, Pándi Marianne, Kárpáti János, Földes Imre és dr. Dobszay László tanítása nyomán – felnőtt a zenei ismeretterjesztést magas fokon művelő új generáció. Másodszor: a Mágus Kiadó kiváló munkája (vezető: Tóth Emőke) azt példázza, hogy a zenei könyvkiadás továbbra sem nélkülözheti a hazai zenetudomány és professzionális szakértőinek a jelenlétét, tudását.
    Az Orfeusz Hangzó Zenetörténet sorozat iskolai könyvtárak számára készült, zártkörű terjesztésben, rendkívül jutányos áron. A 3000 példány boldog tulajdonos a nyilvános pályázat keretében jutott az Orfeusz könyvekhez. Információim szerint nagyon sokan vannak, akik szeretnék megvenni a sorozatot. Talán sikerül a 2. kiadás pénzügyi és szerzői jogi feltételeit is megteremteni.

Z. T.