Zenei készségfejlesztő feladatok gyűjteménye – szerzői ajánlás

 

          A zene befogadásához, élvezetéhez és élvezhetővé tételéhez sok lépcsőfokon keresztül vezet az út. Az úton haladva az ismereteket egymáshoz illeszteni, mint egy kirakós játékot, majd továbbfejleszteni a meglévő tudást és képességeket – kitartó munkát, fegyelmet, összpontosítást és sok-sok türelmet kíván – a könyvben szereplő feladatok ezekhez kívánnak segítséget nyújtani.

          Lépcsőfokról-lépcsőfokra haladva kívánjuk fejleszteni a készségeket, melyekkel befogadóvá és előadóvá válhat a könyv használója. Célul tűztük ki, hogy az egyszerűbb és az egy dologra való koncentrálástól, az összetettebb figyelmet és tevékenységet igénylő feladatok sorához vezessük el a diákokat.

          A két kötetes gyűjtemény I. kötetében az alapvető zenei elemek és ismeretek megszerzéséhez és fejlesztéséhez válogattunk feladatokat, mint például az intonációs feladatok, a hangsorokkal és hangközökkel valamint a hangzatokkal megszerkesztett gyakorlatok. A memória feladatok többféleképpen alkalmazhatók a készségfejlesztésre. A lapról olvasási készség fejlesztését a különböző nehézségi fokoknak megfelelően összeállított zenei idézetek szolgálják. Alkalmazhatjuk ezeket a feladatokat memoriter utáni éneklésre, vagy emlékezetből való lejegyzésre eredeti, vagy transzponált hangnemben és dallamírási feladatként egyaránt. A nagy mesterek híres műveinek keresztmetszetét közlő fejezetet mindig nagy élvezettel tanulják a diákok.  Egy-egy mű  zenei idézeteinek megtanulásával reményeink szerint felkeltjük az érdeklődést  tanulóink körében a teljes mű meghallgatására-megtekintésére is. Esetleg kis vetélkedővel adhatnak számot a tanult idézetek elsajátításáról. A mi óráinkon ez mindig nagy sikert arat.

          A zenei elemek gyakoroltatása után igyekeztünk az általunk kiemelt feladatokat zenei példákba is áthelyezni. Ilyen például a különleges hangsorokat tartalmazó fejezet, ahol a kiemelt hangsorok mellé illesztettük egy-egy zeneszerző művének arra vonatkozó részletét. Tettük ezt azért, hogy ne csupán szolfézs gyakorlatnak tekintsék a tanulók a megszerzett ismeretet, hanem össze tudják kapcsolni azt az élő muzsikával is.

          Újdonságnak szántuk az improvizációs fejezetet, ahol a már megszerzett ismereteket megfelelően alkalmazva a diákok alkotó és előadói készségüket is továbbfejleszthetik, bemutathatják társaiknak. Ez mindig kiemelt és kedvelt eleme a szolfézs óráinknak. A könyv e fejezete a népdalok, és a periódusok forma-szerkezete alapján különböző nehézségi szinteken keresztül vezeti a diákokat készségeik fejlesztésében. Mindezek mellett a funkciós érzék és harmónia- hallás fejlesztése is fontos feladat, mely nagy hangsúlyt kapott már a Zárlatok c. fejezetben is A fantázia felébresztésére szolgálnak a variációk készítésére szánt feladatok; mind a ritmus, mind a dallami variációk.

          Könyvünk II. kötete a hangköz- és harmónia hallás fejlesztésére szánt diktálási feladatokat, valamint az I. kötet feladatainak megoldásait tartalmazza. Az e kötetben szereplő feladatok sokrétűsége a tanárok fantáziájára van bízva. Néhány ötlet a gyakorláshoz: a hangközök éneklése, megnevezése, diktálása, hallás utáni visszaéneklése vagy lejegyzése, memorizálása, transzponálása, hangzattá való átalakítása, funkciók és fokszámok bejegyzése az adott hangnemben és a feladatok száma végeláthatatlan.

          Végezetül úgy gondoljuk és magunk is tapasztaljuk tanításunk folyamán, hogy a leírt ötletek  sok új ötletet ébreszthetnek még tanár kollégáinkban, amelyhez jó munkát kívánunk

          Simonné Sármási Ágnes és Szigetiné Horváth Zsuzsa

 

A Zenei készségfejlesztő feladatok gyűjteménye interneten megrendelhető a kiadónál: rendeles@romisuli.hu

vagy Szigetiné Horváth Zsuzsától közvetlenül telefonon:

388-1772, vagy a 0620/429-1540.

A www.parlando.hu weboldalon mintaoldalak tekinthetők meg a gyűjteményből.