FELHÍVÁS

 

AZ V. NEMZETKÖZI BARTÓK BÉLA ZONGORAVERSENY ZSŰRITAGJAI MESTERKURZUST INDÍTANAK

2018. október 19. (péntek), 20. (szombat) és 21. (vasárnap)

Bécsben a Mozarthaus Vienna-ban

(Wien 1010, Domgasse 2.)

 

FELHÍVÁS a Bécsben megrendezésre kerülő V. Nemzetközi Bartók Béla Zongoraverseny zsűritagjai (Univ.Prof.Markus Schirmer, Dir.Mag. Eduard Lanner, Eva Ott, Elisabeth Väth-Schadler, Angelika Ferra
2018. X. 19-21. között megrendezésre kerülő mesterkurzusára (pdf)

 

 

Keresd a harmóniákat!

 Ismerd meg a klasszikus harmóniákat azokból a zongoradarabokból, amiket tanultál, vagy éppen most tanulsz. Legyen az W.A.Mozart, L.v.Beethoven,  F.Schubert, R.Schumann, B.Bartók vagy G.Gershwin. Az összhangzattan könyvekben leírt tanulmányok segítenek, de fiatal korban könnyebb a szabályokat a saját darabjainkból megtanulni. Figyeld meg, hogy milyen akkordok fordulnak legtöbször elő egy darabban és milyen sorrendben, mert ez biztosabbá teszi játékunkatés írd is fel őket! Ezzel a módszerrel jobban megjegyezzük a harmóniai összefüggéseket, a velük fellépő zenei és technikai megoldásokkal együtt.

Foglalkozz egy zongoradarabbal úgy, mint egy keresztrejtvénnyel: gondolkodj vízszintesen és függőlegesen is! Hasonlítsd össze a harmóniákat a hozzájuk tartozó melódiákkalfel fogod fedezni, hogy a felső  melódia valamilyen kidolgozása a lenti harmóniának. Állhat csak két-három hangból, de  néha az egész taktust is kitölti.  Egy akkordból úgy bontakozik ki egy szép kis dallam, mint ahogy egyetlen  gyökérből több virágfejecske is kifejlődhet. Egymŕshoz tartoznak  – mint ahogy az  akkordod a dallamához tartozik. Ha ezt megértetted, akkor talán kedvet kapsz egyszerű  kíséretek szerkesztésére és  lekíséred önállóan egyikmásik kedvenc melódiádat.

 A nagyrabecsült Kolleginák és Kollégák  figyelmét  szeretném felhívni, hogy mindezt  akár a zongoratanítás elején is megkezdhetik, hiszen pl. a  Ránki György Kopogós-án keresztül azonnal elénk tárul a

 

Tonika- Szubdomináns  - Domináns - Tonika

 

örök világa. Korán kell ezekről a csodálatos harmóniákról beszélni, hogy a kicsik megismerjék  és hamarosan fel is ismerjék  őket. Ne feledjétek, hogy a gyermekeknek agya sok mindent ösztönösen befogad,  és éppen a legfiatalabb korban oly könnyedén elsajátítja  a hallottakat, mint az anyanyelvét. Később már talán nem lesz türelmük hozzá -  ki kell használnunk ezt a természetes  adottságot.

Sok sikert kivánok ehhez a szép munkához! Ha igény van , szívesen nyújtok  sok évtized tapasztalatával  segítséget.

 

Ott Éva

zongoraművész, zenepedagógus

office@belabartok.at

Béla Bartók Internationale Musikgesellschaft Österreich www.belabartok.at

 

  Suche die Akkorde!

 

Lerne die klassischen Akkorde in den Klavierstücken kennen, die Du schon gespielt hast oder gerade spielst. Sei es von W.A.Mozart oder G.Gershwin, L.v.Beethoven, B.Bartók oder C.Porter.

Die Harmonielehrbücher sind hilfreich, im jungen Alter ist es jedoch einfacher,  die Regeln   an den bekannten Klavierstücken zu verstehen. Das heißt:  das harmonische Gerüst eines Werkes kennenzulernen. So bleiben die Zusammenhänge  besser im Gedächtnis und das stärkt wiederum das musikalische und technische Können.

Schaue die Klavierwerke  wie ein Kreuzworträtsel an: senkrecht und waagrecht! Vergleiche die Harmonien unten mit den dazu gehörenden Melodien oben. Du wirst entdecken, dass dieselben Töne, die unten einen Akkord bilden, sich oben zu einer hübschen kleinen Melodie ausbreiten. Hast du mal an einem  Blumenstängel  mehrere  Blüten gesehen? Sie gehören zur selben Wurzelwie deine Melodie zum selben  Akkord gehört. Wichtig: Schreibe auf und merke dir auch die Harmonie-Reihenfolge, dadurch kommen die besten Ideen und bildlichen Vorstellungen.

Ich möchte auch die Aufmerksamkeit meiner sehr geschätzten Kolleginnen und Kollegen erreichen,  weil sie diese Methode gleich am Anfang des Klavierunterrichts anwenden können. Z. B.  bei »Kopogós« von Ránki György (Klopfspiel) öffnet sich die komplette wunderbare Harmonie- Kette von:

Tonika – Subdominante – Dominante - Tonika

 

Sie können sofort anfangen,  über diese Harmonien zu erzählen, damit die Kleinen sie in ihre musikalische Welt einbeziehen und mit ihnen aufwachsen. Vergessen Sie nicht, dass das Gehirn der Kinder enorm aufnahmefähig ist, vieles bleibt haften wie die Muttersprache; sie können ihr Wissen später selbstständig nutzen und eigene kleine Begleitungen zu bekannten Melodien ausdenken.

Ich wünsche viel Erfolg zu dieser schönen Arbeit! Bei Bedarf helfe ich gern mit meiner  jahrzehntelangen  Erfahrung.

 

Eva Ott

Pianistin Klavierpädagogin.

office@belabartok.at

Béla Bartók Internationale Musikgesellschaft Österreich www.belabartok.at