Dimash qudaibergen[1]
Szempontok A
hagyományos művészet képviselői személyiségének tanulmányozásához[2]
Kivonat
(Absztrakt). A hagyományos kazak zene képviselőinek személyisége és
művészete sokrétű, ennek megfelelően tanulmányozásuk átfogó és mélyreható
vizsgálatot igényel. A tradicionális zenészek személyiségének kialakulását
számos tényező befolyásolja, amelyek közül a legfontosabb a család, az
oktatási és nevelési rendszer, a társadalmi környezet és továbbiak. A cikk ezeket
a tényezőket taglalja.
Kulcsszavak:
hagyomány, személyiség, zene, énekes, oktatás.
A kazak
népzene mélyen gyökerező és sokrétű kulturális jelenség. Ez az
évszázadok alatt kialakult művészet nemzeti kulturális érték. N. A. Nazarbajev[3]
elnök a "Szellemi újjászületés"[4]
és "A nagy sztyepp hét arca"[5]
című programjaiban különös figyelmet fordított ezen értékek össze-gyűjtésére és
kutatására. A kazak népzenetudomány egyik fő feladata jelenleg a nemzeti kultú-ránk
olyan területeinek föltárása, amelyeket korábban egyáltalán nem tanulmányoztak,
vagy kevés figyelmet fordítottak rájuk. Ezen témák egyike a tradicionális
művészet képviselőinek személyisége.
Mi a
"személyiség"? A kérdés megválaszolásához meg kell határozni az "ember",
az "egyén" és a "személyiség" fogalma közötti lényegi különbséget.
Az "ember" egy általános foga-lom, amely leírja az emberi lény azon tulajdonságait,
amik megkülönböztetik a Föld más élőlé-nyeitől. Az
"egyén" egyetlen olyan személy, aki valódi emberi identitással
rendelkezik. Az egyén (individuum) – az egyes személyek egyedi tulajdonságainak
összessége, vagyis amik egy sze-mélyt megkülönböztetnek más
személyektől. A "személyiség" nemcsak az ember természetadta biológiai
tulajdonsága, hanem azon fölül, a közösségben élő, a társadalommal szoros
kapcsolatok révén kialakult személy lényege. Pontosabban: a személyiség az
egyénnek a természetadta tulaj-donságain túl olyan emberi tulajdonsága,
amely a társadalmi életének fontos aspektusait jellemzi.[1]
Minden társadalom,
minden korszak hozzá illő személyiségeket formál. Az ember szemé-lyiségjegyeit
csak a társadalmi környezet alakítja. Egy ember kiskorától szoros kapcsolatban
áll ezzel a környezettel, és magába szívja annak a környezetnek (család,
csoport, szervezet) a tulajdonságait, amelyben fölnő.
Ezért elmondható, hogy a tradicionális művészek a hagyományos társadalmi
kultúra képviselői.
Ismeretes,
hogy a kazak kultúra a 20. század óta jelentős változásokon ment
keresztül. Ezzel párhuzamosan a tradicionális művészek személyiségjegyei
is megváltoztak. Kazahsztánban a szovjetkormány megalakulása után a kiemelkedő
művészek egyre inkább a városokba koncentrá-lódtak. Közülük
sokan – különösen a fiatalabb generáció – arra törekedtek, hogy koruk közép- és
felsőoktatási intézményeiben tanuljanak. Ezeknek a művészeknek a
személyes arculatára, attitűd-jére és általános mentalitására a korszerű
oktatás és a városi kulturális környezet hatott. Emellett az álaluk kapott képzés
rendszere teljesen új, azaz szabványosított formát követett. Ezért ezen korszak
művészeinek személyisége különbözik a tradicionális énekesekétől és küjsikétől[6].
A
hagyományos művészet területén az egyént népzenével nevelik, aki magába
szívja az annak műfajaiban és típusaiban tükröződő esztétikai
értékeket, filozófia gondolatokat, emberi tulajdonságokat. A hagyományos
társadalomban a művészek személyiségének kialakulását különféle
tényezők befolyásolják. Az egyik – a családi környezet. Ha megnézzük a
hivatásos népi énekesek és küjsik életrajzát,
látható, hogy szüleik, közeli rokonaik, sőt akár még a távoli őseik
is közel álltak a művészethez. Magauija
Hamzin[7]
apja, Hamza – közismert dombrás6 volt, dédapja, Asimtaj[8]
– híres küjsi. Az is ismert, hogy Muhit Meraliuli[9]
tehetséges családból származott: testvérei, gyermekei énekesek és küjsik voltak. A népi énekesek és a küjsik szülei még ha nem is foglalkoztak hivatásszerűen a művészettel, a művészetet
nagyra értékelték, ezért támogatták gyermekeik zene iránti szenvedélyét. Noha Kurmangazi[10]
apja, Szagirbaj nem volt küjsi,
de fiatal- kora óta
szerette a dombrát. Később, amikor a fia
elkezdett dombrán játszani, saját kezűleg
készített neki egy dombrát, és amit tudott,
azt megtanította. Édesanyja, Alka sem korlátozta
fia törekvéseit; éppen ellenkezőleg: ő volt fia küj-szerzeményeinek
első hallgatósága és kritikusa.
Kurmangazi
tanítványa, Dina Nurpejiszova[11]
már kisgyermekkorában érdeklődést mutatott a dombra iránt. Apja, Kenzse, fiatalkorában jó dombra-játékos volt.
Édesanyja,
Zsaniha sok népdalt tudott, és Dina ezeken a
dalokon nőtt föl. Később, amikor a híres küjsi,
Kurmangazi a falujukba érkezett, Kenzse megmutatta neki milyen ügyesen játszik Dina,
és fölkérte, hogy legyen a lánya tanára. Azt sem ellenezte, hogy Dina kilenc
évig faluról falura járva kövesse Kurmangazit.
A
hagyományos énekesek és küjsik némelyike
értelmiségi "kékvérű"[12]
családból származik; például Dauletkerej[13]
(Abilkajir kán[14]
leszármazottja, a Középső zsüz[15]
kánja), Tattimbet,[16]
Muhit,10 Zsantöre[17]
(Abilkajir kán unokái), Kozseke[18]
(a klánja feje volt), Fajzolla Ürmizov[19]
(Abilaj kán[20]
leszármazottja, Keneszari[21]
Abubakir[22]
fiától származik) és mások. Szüleik nem korlátozták a gyermekek művészet
iránti szenvedélyét, ám ellenezték, hogy felnőttkorukban hivatásos
zenészekké váljanak. Ezért Tattimbet a nagyapja
kívánsága szerint arra kényszerült, hogy Alsinbaj[23]
bijnél[24]
tanuljon, majd a diploma megszerzése után bijként
tevékenykedett. A káni családból származó Dauletkerej
a klánja vezetője volt. A kutatók szerint Muhit mindössze két hónapig
viselte el azt a hivatalnoki állást, amiben a szülei kérésére helyezkedett el. Azonban
egyikük sem hagyott föl a művészettel, fő tevékenységük mellett továbbra
is foglalkoztak vele. Ennek köszönhetően a nevüket megőrizte a
történelem.
Tehát a
rendelkezésre álló adatok alapján azt láthatjuk, hogy a kiemelkedő
énekesek és küjsik
tehetsége gyermekkoruktól kezdve megmutatkozott, és támogatást kaptak szüleiktől. To-vábbá sokuk
szülei közel álltak a művészethez, és megteremtették gyermekük számára a feltéte-leket
a zene világában tett
első lépéseikhez. Nemcsak megtanították a gyermeküket arra, amit tudtak, hanem a tudása további fejlesztése
érdekében tanárát is megválasztották, és rábízták a gyermeküket. Ezt
követően a tehetséges gyermek élete több évét a tanárával töltötte. A hagyo-mányos
társadalomban a tanár befolyása nagyon nagy volt.
A tanulási
folyamat során a tanítvány, amellett, hogy fejlesztette az előadói készségeit,
kialakította saját képét a művészetről és általában az életről.
A tanár pedig nemcsak a hivatása módszereit, fogásait tanította meg, hanem a tanítványa személyiségének formálásához is
hozzájárult. A tanítvány a legtöbb esetben a tanár házában élt, így nap mint
nap példát is vett róla. A
tanárával együtt járva az aulokat [falvakat] találkozott más énekesekkel, küjsikkel, tőlük
is tanult, bővítette repertoárját, fejlesztette az előadói
készségeit. Amikor a tanítvány már elért egy bizonyos szintet, a tanára elvitte
nyilvánosság előtt zajló ajtiszokra,[25]
tartiszokra.[26]
A
tradicionális művészek nem puszta időtöltésből járták az aulokat. Az aulok látogatása
elsősorban repertoárjuk bővítéséhez, a készségeik fejlesztéséhez
járult hozzá. A művészet szóbeli fejlődésének korában a
zenész-mesterek csak ilyen közvetlen találkozások alkalmával tudták szakmai
színvonalukat emelni. Az egymással folytatott beszélgetések során új
ismereteket, előadásmódokat, egy-egy mű keletkezésének történetét, legendákat
cserélhettek. Emellett így az életben, a társadalomban zajló eseményekről
is információkhoz jutottak.
A tanulási
időszak végén a tanítványok letették az úgynevezett "vizsgát". Ezt
a vizsgát tömeg előtt tartották; az énekesek közönség előtt léptek föl,
a küjsik
gyakran tartisz
keretében versenyeztek. Ha a tanítvány sikeresen vizsgázott, a tanára a nyilvánosság
előtt megáldotta. Ez az áldás volt akkori oklevél. A fiatal
mester előtt csak ezt követően nyílt meg lehetőség, hogy saját szabad
művészi útjára lépjen.
A
hivatásos művészek nagyra becsülték és tisztelték tanáraikat, egész
életükben büszkék voltak rájuk. Dina Nurpejiszova Kurmangazit nagy tanárának nevezte, Zsambil Zsabajev[27]
nagy tisztelettel beszélt arról, hogy Szüjinbej[28]
akin[29]
áldását kapta meg.
Bármely
professzionális művészetet – akár írott, mint a nyugat-európai, akár szóban
fejlő-dött, mint a kazak zene – jellemzi a története, esztétikai
értékei, elméleti tanításai és tanítási mód-szerei (pedagógia). A népzene története és
esztétikai értékei a legendák történeteiben, eposzok-ban, közmondásokban, különféle hasonlatokban
és összehasonlításokban, és szóbeli irodalom más műfajaiban is
tükröződnek. A népzene elmélete és pedagógiája a hangszer felépítésében,
részeinek elnevezésében, az előadásmódokban, különféle nevekben és
kifejezésekben őrződött meg. A fiatal szakember a tanulás során
nemcsak az előadás titkait tanulja meg, hanem megismeri a szakmája szóbeli
történetét, esztétikáját, elméletét és módszertani elveit is, aminek eredménye-ként átfogóan, összetett
módon elsajátítja a választott szakmáját. Az így kialakult hagyományos oktatási
rendszer nemcsak a tanulók, hanem a tanárok nagy felelősségét is fokozza.
A magas szakmai
felkészültségű tanárok a társadalom megbecsült, tekintélyes személyisé-gei
voltak. A tanítványok a tanárokat figyelve sajátítottak el emberi
tulajdonságokat és szereztek élettapasztalatot. A tanár nemcsak az
előadási képességeivel, hanem a mentalitásával, józan böl-csességével és az
életvitelével is példát mutatott. Éppen ezért csak a hivatása minden csínját-bínját
elsajátított, tekintélyes személyiség foglalkozott tanítással. Az ilyen tanár mellett
a tanítvá-nyok
is átitatódtak az ő személyiségjegyeivel.
„A kultúra
és az élet megosztottsága ismeretlen a hagyományos társadalmakban, így a kazakban
is.” „Az alkotás és az életvitel egysége a hagyományos kazak kultúra
alaptörvénye.” – írja A. Muhambetova.[2]
A tudós szavai úgy értendők, hogy a tradicionális művész alkotásai,
egész munkássága közvetlen összefüggésben áll a viselkedésmódjával, emberi
tulajdonságaival, életelveivel. Ezért a népi zeneszerzők zenéjének megfelelő
megértéséhez figyelembe kell ven-nünk személyes tulajdonságaikat is,
és fordítva, a tradicionális művész személyiségének megér-téséhez
figyelmet kell fordítanunk a zenéjére, stílusjegyeire. Például Kurmangazit merésznek, energikusnak, Dauletkerejt általában szelíd dalszövegíróként írják
le. Fölfogásunkat nemcsak a személyes tulajdonságaik, hanem zenéjük jellegzetességei
is befolyásolják.
Ezért a
tradicionális művészek mestereiről alkotott személyiségkép föltárása
nemcsak aktuális és érdekes, hanem nehéz és összetett, kiterjedt kutatást
igénylő kérdés is.
Felhasznált
irodalom:
1. Kazahsztán.
Nemzeti enciklopédia («Қазақстан»
Ұлттық энциклопедия).
VIII. kötet. Főszerkesztő: A. Niszanbajev.
Almati: Kazak Enciklopédia (Қазақ
энциклопедиясы).
1998. 204. o. ISBN 978 9 96597 465 6 (ISBN 9 96597 465 9)
2. A. Muhambetova: Kazak küj (Казахский
кюй). Almati: Dyke-Press
(Дайк-Пресс).
2002.
3. Kazak
tradicionális zene (Казахская
традиционная
музыка). Miszl (Мысль),
2007 №8. 65–71. o. ISSN 1026-938Х
Magyar
fordítás, kiemelések, [kiegészítések] és lábjegyzetek: Jaksits
Ilona
[1] Dimash Qudaibergen (sz. 1994; róla: Parlando
2023/2) kazak énekes, zeneszerző, multi-instrumentalista, operaénekesi,
popzenei, és zeneszerzői képzettséggel. (De írt forgatókönyvet, rendezett
és operatőrködött is.) Ötvözi a klasszikus, a pop és a népzenei elemeket.
Hangterjedelme – amit a maga részéről csak egy eszközének tartja –
meghaladja a 7 oktávot.
A
KazNUI doktorandusza. MSc szakdolgozatának (2020) címe: A
hagyományos zeneművészet képviselőinek személyiségképe (Дәстүрлі
музыкалық
өнер
өкілдерінің
тұлғалық бейнесі)
KazNUI (korábbi
nevén: Sabit Egyetem): az 1998-ban alapított Kazak Nemzeti Művészeti Egyetem
(kazakul: қазақ ұлттық
өнер
Университе; oroszul:
Казахский
Национальный
Университет
Искусств)
[2] Megjelent:
KazNUI Eurázsiai tudomány
és művészet Közlönye, 2018/II (2019. jún.) 11–14.
old. Дәстүрлі
өнер өкілдерінің
тұлғасын
зерттеу
мәселелері címmel. (A link jelenleg nem érhető
el. Orosz fordítása)
[3] Nurszultan Abisuli
Nazarbajev (1940) kazak politikus, 2019. márc. 19-i
lemondásáig a Kazak Köztársaság (első) elnöke.
[4] A "Lelki
újjászületés" (Рухани
жаңгыру)
programot az államfő A jövőbe tekintve: a köztudat modernizálása
című, 2017. április 12-én megjelent cikkének rendelkezései alapján
dolgozták ki. Ez egy új történelmi korszakra vázolja föl a nemzet fő
célját: a lelki-szellemi és kulturális értékek megőrzését, gyarapítását; a
világ 30 legfejlet-tebb
országa közé kerülést. Ezeknek a céloknak az elérésére a program több projektet
is tartalmaz.
[5] "A
nagy sztyepp hét arca" (Ұлы
даланың жеті
қыры) – Nazarbajev elnök cikke (2018.
nov. 21.); az előbbi program folytatása, annak új komponensei annak
érdekében, hogy „elődeink több évszázados örökségét moder-nizáljuk, biztosítva,
hogy az érthető és igényes legyen a digitális civilizációban.”
[6] küjsi (Күйші; bővebben; Parlando 2023/3): szó szerint azt
jelenti: "a küj előadója"; zenész, aki dombrán, kobizon,
szibizgin (hosszú furulya), esetleg zsetigenen
(kazak citera) játszik küjöket. Ennek megfelelően a küjsit
dombrásnak, kobizosnak, szibizgisnek (furulyásnak) is nevezik. A küjsiket aszerint is megkülönböztetik, hogy egy bizonyos
hangszeren adnak elő kompozíciókat (zenész), vagy zeneszerzők is,
akik saját kompozíciókat adnak elő (zenész-zeneszerző).
küj (Күй; bővebben; Parlando
2023/3): zenei műfaj, a kazak, kirgiz és üzbég népek hangszeres
zenéjére jellem-ző
népi hangszeres darab, amit kobizon, szigizbin, de leginkább dombrán
ad elő a küjsi, a zsirsi27, az akin29.
A dombrán
előadott küj 2014 óta a szellemi világörökség része.
dombra:
jellemzően körte alakú, kéthúros pengetős hangszer. A kazakok
elsődleges nemzeti hangszere, kiemelten fontos a kazak kultúrában.
(Bővebben: A dombra – A kazak lélek hangszere;
ugyanebben a számban)
[7] Magauija
Hamzin (Мағауия
Хамзин 1927–2000) – dombrás, küjsi-zeneszerző, a sertpe küj
("pattintós", "pöccintős", "fricskázós" küj;
bővebben)
egyik mesteri előadója. Apja
és neves énekes-küjsik ismertették meg vele a zenét.
A tanárától, Akkiz-tól tanult Tattimbet16
küjöket – Szari zsajlau ("Сары
жайлау", Sárga legelő)
és Szilkildak ("Сылқылдақ")
– olyan ügyesen adta elő, hogy művészkörökben is fölfigyeltek rá.
[8] Asimtaj (Әшімтай 1820–1918)
– nemcsak népi küjöket adott elő, hanem maga is komponált. Ezek többsége nem hagyományozódott
tovább, csak a Barna lúd (Қоңыр
қаз, Kongir kaz videó) küje
maradt fenn.
[9] Muhit Meraliuli (Мұхит
Мерәліұлы 1841–1918)
– népi zeneszerző, énekes-akin,29
küjsi-dombrás. Öt testvére is művész volt (énekesek, küjsik,
zenészek). Sokoldalú művész volt sok tanítvánnyal. Egyik legismertebb dala
a Zaures (Зәуреш, egy női név videó). Dalait
számos zeneszerző dolgozta föl és építette be műveibe (operába,
hegedű-darabba...).
[10] Kurmangazi (Құрманғазы 1823 (vagy 1818)–1896) – a legnevesebb kazak küjsi-zeneszerző, a kazak instru-mentális zene (kobiz,
dombra) klasszikusa, sokoldalú személyiség; nagy hatással volt a kazak zenei
kultúrára. Az ő nevét
viseli egyebek mellett a Kazak Nemzeti Konzervatórium, a Kazak Állami Népihangszer
Akadémia. A Kínától
Moszkván, Londonon át New Yorkig bemutatott Adaj küje 150 dombrás előadásban.
[11] Dina
Nurpejiszova (Дина
Нұрпейісова 1861–1955)
– híres küjsi, zeneszerző. (bővebben 7. old. (Parlando
2022/2)) Szegény anyám küje
saját előadásában.
[12] kazak szóhasználat szerint: fehér csontú
[13] Dauletkerej
(Дәулеткерей
1820–1887) – kazak küjsi-zeneszerző; a nyugat-kazaksztáni
dombraművészet egyik legkiemelkedőbb alakja. Művei a haladó
társadalmi nézeteket, az életfilozófiát, a kor líráját, az emberek történelmét
mutatják be. A természet képei és szépsége különösen élénken jelennek meg küj-szerzeményeiben.
Korai művei
közül a Fehér ruhás lány (Қыз
Ақжелең Kiz akzseleng videó) küj
tartalmazza a nyugat-kazah-sztáni
küjök hagyományos formájának összes fő elemét.
[14] Abilkajir kán (Әбілқайыр
хан; 1693–1748) – a Kis zsüz kánja; összetett,
ellentmondásos történelmi szemé-lyiség, aki erejével, ravaszságával, hadszervező
képességével szerzett hírnevet és vált kánná.
[15] zsüz:
a mai Kazahsztán területének nagy részét lefedő hármas területi fölosztás,
egyben a 3 fő törzsi társulás elnevezése (Nagy (délkeleten), Kis
(nyugaton) és Középső zsüz)
[16] Tattimbet
(Тәттімбет; 1815–1862)
– voloszty-vezető, diplomata, küjsi-zeneszerző, dombrás, a sertpe
küj (a Szari zsajlau7 küj
videó) előadói
iskola egyik alapítója, a kazak népzene klasszikusa. Művei filozófiai
fogal-makkal
fonódnak össze, a zenéjének nyelvezete kellemes, könnyen tanulható, de nehezen
előadható. Lírai dalai édes dallamokban, zenei hullámokban írják le a
hatalmas kazak sztyeppet és annak gyönyörű természetét. Több mint 40
szerzeménye maradt fönn. Több (népi hangszeres) zenekar Tattimbet nevét vette
föl.
[17] Zsantöre (Жантөре;1759–1809)
– államférfi, diplomata, a Kis zsüz kánja. Politikája arra irányult, hogy megfékezze
Oroszország befolyását kazak földön.
[18] Kozseke
(Қожеке és Қожеке_Назарұлы; 1828–1881)
– küjsi-zeneszerző. Oroszország gyarmatosító politikája miatt
törzsével együtt kínai területre költözött, ahol halálra kínozták. Életének
minden eseményét, aminek szemtanúja volt és ami aggasztotta a küj nyelvén
mesélte el. Több mint 100 küje maradt fönn.
[19] Fajzolla
Ürmizov (Файзолла
Үрмізов; 1920–2015)
– híres küjsi; Szügir tanítványa, iskolaalapító, tanár.
[20] Abilaj
kán (Абылай
хан ;1711–1781) – az egységes és független Kazak
kánság utolsó kánja; a kazakokat egyesítő, egyik legkiemelkedőbb kán.
Számos híressé vált küj szerzője; szerzeményei tükrözték az akkori
társadalmi és politikai körülményeket. (Bővebben 5. old. Parlando
2022/2)
[21] Keneszari
(Кенесары; 1802–1847)
– a Kazak kánság utolsó kánja, Kaszim kán fia; a kazak nép orosz hatalom elleni
nemzeti felszabadító mozgalmának vezetője (1837–1847)
[22] Abubakir (Әбубәкір) – Muhtar Auezov szerint Abaj korának
költője. (Abajról még 6.
old; Parlando 2022/2)
[23] Alsinbaj bij/bej (Алшынбай 1783–?) – 1826–1846 között a Karkarali körzet Ajbike-Sansar volosztyját
irányította. Neve egy befolyásos uralkodó neveként maradt meg a történelemben,
aki tudta, hogyan tartsa egységben a népet. Tisztességesen megoldotta a földdel, menyasszonypénzzel stb.
kapcsolatos peres ügyeket.
Unokája,
Dilda (Ділдə), Abaj (első) felesége
volt.
[24] bij
(bej/bek): a hagyományos kazak társadalom
politikai-társadalmi rendszerében a demokratikus hatalom birtokosa. (Kb. a
főispáni címnek felel meg.) A bij megnevezést gyakran használták a
vitákat megoldó, döntő-bíró
és igazságos ítéletet hozó személyre. A hagyományos kazak felfogásban "ékesszóló"-t
is jelent.
[25] ajtisz (айтыс; bővebben; Parlando
2023/3): vokális-imstruemtális műfaj – a népi szóbeli irodalomban régóta
kialakult sajátos költészeti műfaj, improvizatív szóverseny, dalverseny
jellemzően két, de akár több zenész között, amiben kiemelt
jelentősége van a szövegnek. (Egy 200 ezres népünnepélyé terebélyesedett ajtisz.)
[26] tartisz (тартыс; bővebben: Parlando 2023/3): instrumentális műfaj – versengés két vagy több hangszeres előadó között ismert küjök improvizatív előadásával. (Videók: tartisz négy dombrás között; kazak dombrás és kirgiz komuzos között.)
[27] Zsambil
Zsabaev
(Жамбыл
Жабайұлы;
1846–1945) – népi dalköltő és énekmondó, akin, zsirau,
zsirsi a kazak
népköltészet híres alakja, 20. századi Homérosza. Művei Kazaksztán
szertetéről szólnak.
zsirau: népi költő és énekes,
dalok, epikus szagák szerzője és előadója. A hagyományos kazak társadalomban a nép spirituális
vezetőjének, a közvélemény formálójának a szerepét töltötte be.
zsirsi: a zsirauval ellentétben csak
előadó.