80 ÉVES

 

I.

 

.KÓKA ROZÁLIA

 

(Bajmok, 1943. március 12.)

Magyar Örökség díjas mesemondó, népdal- és népmesegyűjtő, népdalénekes, néprajzkutató, újságíró, író, a Népművészet Mestere.

 

1.

           

          Kulturális tevékenysége

1971-ben alakította meg, és máig vezeti az Érdi Bukovinai Székely Népdalkört. 1973-ban a Szóljatok játszók, regölők pályázaton a Csiki Véró élete című monodrámája forgatókönyvével, majd a bemutatásával országos első helyezett lett. Ekkor indult előadóművészi pályája. Gyűjtéseiből előadóesteket, meseműsorokat szerkesztett, amelyekkel az egész "magyar glóbuszt" bejárta. Hanglemezek, kazetták is készültek belőlük. 1989-ben jelent meg első könyve, a bukovinai székely, gyímesi és moldvai népi szerelmes történeteket tartalmazó Egy asszon két vétkecskéje című kötet. 1991-ben őt és népdalkörét hagyományőrző tevékenységéért a hamburgi Alfred Toepfer F. V. S. Alapítvány "Európa-Díj a Népművészetért" kitüntetéssel jutalmazta. 1964 óta a Magyar Néprajzi Társaság; 1989 óta a Lakatos Demeter Csángómagyar Kulturális Egyesület tagja, a Vass Lajos Népzenei Szövetség alapító titkára (1995-2000), örökös tiszteletbeli elnöke. Kutatási területe a bukovinai székelyek, moldvai csángók néprajza. Néprajzi gyűjtéseket végzett Erdélyben, Moldvában, Bukovinában, a Belgrád mellett élő al-dunai és a kanadai bukovinai székelyeknél. A Magyar Földrajzi Múzeumban a bukovinai székely néprajzi gyűjtemény létrehozója (1988). A bukovinai székelyek hazatérésének 50. évfordulóján a Bukovinai Székely Világtalálkozó szervezője (Érd, 1991. május 9-12.). A Világtalálkozó immár hagyománnyá vált, és kétévente megrendezi egy-egy bukovinai székelyek lakta település.

 

„Gyermekkoromtól nagy figyelemmel és odaadással igyekeztem megismerni, megtanulni és másoknak is bemutatni népcsoportom, a bukovinai székelyek történetét, népművészetét, életét. Tízéves koromtól táncoltam iskoláim néptánc csoportjaiban, de a szekszárdi Sárközi Együttesnek és később a Somogyi Népi Együttesnek is tagja voltam. Tizenkilenc éves koromban indultam el az első "igazi" néprajzi gyűjtőutamra. Meséket és népdalokat gyűjtöttem, s nyelvész tanárom, Dr. Várkonyi Imre segítségével pályázatot készítettem az Országos Néprajzi és Nyelvjárási Gyűjtőpályázatra. Második helyezést értem el, s jutalmul felhoztak Budapestre, a Néprajzi Múzeumba. Akkor megismerkedtem mindazokkal a kiváló, szellemi nagyságokkal, akik későbbi életutamat meghatározták. A néprajzi gyűjtőmunkát azóta se hagytam abba. Eközben megunhatatlanul rajongok Gábor, Csilla és Lívia unokáimért. Ha csak tehetem, írok, mesélek.”

           

          Életrajza

           

1943-ban a vajdasági Bajmokon született. Édesapja, Kóka István bukovinai székely származású asztalosmester, édesanyja, Gyurcsik Mária bácskai magyar varrónő volt. 1941 májusában a bukovinai székelyeket Bácskába telepítették, onnan 1944 októberében menekülniük kellett. 1945 márciusában családjával a Völgységben, egy kis, ezerlelkes, németek lakta faluban, Felsőnánán telepítették le. Itt végezte el az általános iskolát, majd a szekszárdi Garay János Gimnáziumban tanult tovább. A Kaposvári Felsőfokú Tanítóképzőben (később Csokonai Vitéz Mihály Tanítóképző Főiskola, a Kaposvári Egyetem egyik alapító jogelőd intézménye) szerezte meg a tanítói oklevelet. 1962-ben szüleivel Érdre költözött. 1964-ben férjhez ment Szentes Jánoshoz és az Érddel szomszédos Tárnokon lett tanító. 1965-ben született leánya, Szentes Erika Csilla. 1968-ban elvált férjétől. 1965 és 1979 között kisebb megszakításokkal tanított az Érdi 5. sz. Általános Iskolában, az Érdi 1. sz. Általános Iskolában és a Diósdi Általános Iskolában. Közben 1974–1977-ig a Budai Járási Művelődési Központ főállású munkatársa volt. 1979-ben súlyosan megbetegedett és két évre leszázalékolták. 1985-ben vállalt ismét főállásban munkát. A Kisdobos c. gyermeklap újságírója lett. Az újság 1990-ben megszűnt, ekkor az érdi Liget Termál Szállóban kulturális igazgatóhelyettesként helyezkedett el. 1992-ben meghívták a Magyar Művelődési Intézetbe, ahol 2000 decemberéig dolgozott népzenei főelőadóként. 1998-ban Budapestre költözött. Rendszeres újságírója volt 1989-1991 között a Heti Hírhozó – Én és az unokám c. gyermekrovatának, és 1992-1995 között a Zene Szó folyóirat – Madárka, madárka (népdalkörök, pávakörök, citerazenekarok) c. rovatának. 1995-től a lap megszűnéséig a Világlap gyermekrovatának szerkesztője volt.[1] A folyóirat indulása, 1994 óta a FolkMAGazin egyik szerzője, az Egyszer volt, hogy is volt? c. gyerekrovat, és A történelem sodrában c. rovat gondozója.

           

          Kitüntetései

           

      1973 - A Népművészet Ifjú Mestere

      1983 - Sebestyén Gyula-emlékérem

      1987 - Bessenyei György-emlékérem

      1991 - Europa-Preis für Volkskunst (Európa-díj a Népművészetért) - Hamburg, Alfred Toepfer Stiftung F. V. S. (a népdalkörrel együtt)

      1992 - A Népművészet Mestere

      1994 - A Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztje

      1995 - Érd Városáért Kitüntetés (a népdalkörrel együtt)

      1996 - Sebestyén Ádám-díj

      2001 - Érd Városáért Kitüntetés (a népdalkörrel együtt)

      2004 - "Rendületlenül"-érdemérem

      2004 - Csuka Zoltán-díj

      2007 - Magyar Örökség díj

 

2.

 

          A PLETYKÁS ASSZONYTÓL A MEGÁLMODOTT JÖVŐIG

           

Kóka Rozália 80. születésnapját ünnepelték a Makovecz utcai Akadémiai Szalonban március 22-én este. Szokás azt kérdezni sokadik születésnapot ünneplőktől, hogy mit kell tenni a szép kor eléréséért. A legtöbben ilyenkor széttárják a kezüket, hivatkoznak munkás életre, nehezebb gyermekkorra, egyszerű hétköznapokra. Ha ez lenne a hosszú élethez vezető lista, az ünnepelt minden részét magának tudhatná.

A népművész, az MMA rendes tagjának édesapja bukovinai (hadikfalvi) székely, édesanyja vajdasági magyar volt, ő maga a ma már szerbiai Bajmokon született, húsz éves kora óta azonban Érden él. Mondja, hogy ezek a – ahogyan a Szerelmes földrajz című sorozat a helyszínen levetített, róla szóló részében fogalmaz – „szívére esett helyek" egyformán fontosak számára – talán nem véletlen, hogy nemrégiben mindkét település díszpolgárává avatta. A háromszáz fős falu kisközösségében épp olyan fontos, mint az agglomerációs városban. S mi a közös a településekben? A bukovinai székelyek hagyományának tisztelete, megőrzése és továbbadása a mostani generációnak. Míg Bajmokon a kitelepítéskor mentett tárgyakat őrzik, Érden a népdalok és a szokások életben tartása része a mindennapoknak.


Az ünnepelt úgy véli, egész életében az volt számára a legfontosabb, hogy népének történetét, művészetét minél több emberhez eljuttassa. Erre kiváló eszköznek bizonyult a fél évszázada működő, érdi Bukovinai Székely Népdalkör, amelynek negyven éven át volt vezetője. Ugyanakkor meséivel őrzi azokat a történeteket, melyeket bukovinai, majd gyimesi útjain gyűjtött, akkor még élő székelyektől. Bár tizennégy önálló kötet készült munkájáról, vallja: „megmaradtam amatőrnek".

 

„Nem is lehetett volna a születésnapot egy karosszékben ülve ünnepelni" – mondta Juhász Judit, az MMA szóvivője, az est házigazdája. Rozália három mesével készült az őt ünneplő közösségnek, ezeket a történeteket Juhász Zoltán népművész, az MMA rendes tagja furulyajátéka kötötte össze. A bukovinai és gyimesi táncdallamok, siratók segítették a hallottak „elmélyítését".


Kóka Rozália pedig tette, amit – az éneklés mellett – legjobban szeret: továbbadott három történetet a pletykás asszonyról, az álmainkban látott jövőről és egy asszony két vétkéről. A könnyed nevetést teljes természetességgel váltotta a székelyek hányattatásának megértése, s az egyéni tragédiákkal való szembesülés. Mert ezt tudja a mese, a történetmondás: hat a hallgatóság lelkére. (mma.hu)

 

3.

A pletykás asszony (Székely népmese), 2019.11.16. Eger (8:17)

 

Az ostoba legény - mesél: Kóka Rozália (6:07)

 

Egy asszony két vétkecskéje (Kóka Rozália gyűjtéséből) (5:55)

 

Keddi kaleidoszkóp – Kóka Rozália előadóművésszel Fehér Anikó beszélget (44:39)

 

          "Az aranyhajú ikergyermekek" - Kóka Rozália előadása

(13:35

 

 

II.

 

          MARTON ÉVA: „MEGÉRTE A SOK BEFEKTETETT MUNKA.

 

https://lfze.hu/data/articles/125/1250/article-125040/20230618_marton_80_gala_foto_magyar_allami_operahaz_nagy_attila_4__fit_825x10000.jpg

fotó: Magyar Állami Operaház/Nagy Attila

 

 

Gálaesttel ünnepelték 2023. június 2-án 80. születésnapján Marton Évát, a Zeneakadémia professzorát az Operaházban. A világhírű művészt kitüntették az egyetem Liszt-gyűrűjével és az Operaház Örökös Tagja, valamint Mesterművésze címekkel.

 

A vasárnapi eseményen a Nemzet Művésze Díjjal és Szent István Renddel is kitüntetett, világhírű drámai szoprán tanítványai, továbbá a Zeneakadémián kétévente megrendezett Marton Éva Nemzetközi Énekverseny korábbi díjazottjai léptek fel, sztárvendégként pedig Jonathan Tetelman, az ismert chilei–amerikai tenor énekelt.

 

Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora így fogalmazott: az ünnepelt egész pályája arról szól, hogy nem feltétlenül kell a formákat követni, azokat magunk is alakíthatjuk, és energiája, frissessége máig lenyűgöző. Beszédében visszaidézte az időszakot, amikor Marton Éva végtelen alázattal fogott hozzá a mindennapos munkához 2005-ben, elvállalva az egyetem Ének Tanszékének vezetését, és hazahozva tudását – egyetlen pillanat alatt a tanári hivatás hétköznapi fényeire váltva a legnagyobb operaszínpadok csillogását. „A nagybetűs Nagyvilágot hozta el, olyan tapasztalatokkal tágította a növendékek és talán a kollégái szellemi horizontját egyaránt, amit senki mástól nem kaphattak. (…) A legapróbb énektechnikai kérdéstől a színpad jelentette problémákon át az egyes operaszerepekben rejlő érzelmi, pszichológiai, filozófiai kérdésekig, az énekművészet minden részletéről egyedülálló tudással rendelkezik. És ami ennél is fontosabb: ismeri az életet” – tette hozzá. Dr. Vigh Andrea történelmi tettnek nevezte, hogy az ünnepelt a tanszékvezetés mellett megalapította és azóta is gondozza a 2014-ben indult, immár öt alkalommal megrendezett Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt, amellyel feltette a Zeneakadémiát és Magyarországot az énekversenyek világközösségének legmagasabb polcára.

 

https://lfze.hu/data/articles/125/1250/article-125040/20230618_marton_80_gala_foto_magyar_allami_operahaz_nagy_attila_2__fit_825x10000.jpg

fotó: Magyar Állami Operaház/Nagy Attila

 

Meláth Andrea, az Ének Tanszék jelenlegi vezetője a 20. század legnagyobb magyar operaénekeseként szólt Marton Éváról: „sem előtte, sem utána senki más nem tudta letenni az asztalra azt, amit ő. Az embert és tanárt köszöntöm, aki tűzbe ment saját tanítványaiért, és aki sosem a maga képére akarta formálni őket, hanem szenvedélyesen kereste és fejlesztette az egyéniségeket”. 

 

https://lfze.hu/data/articles/125/1250/article-125040/marton_eva_liszt-gyuru_2_1200x630_fit_825x10000.jpg

Liszt-gyűrűje, a Zeneakadémia legmagasabb elismerése

 

A két vezető együtt nyújtotta át a Zeneakadémia Liszt-gyűrűjét, az intézmény legmagasabb elismerését. A 2018-ban alapított kitüntetésben a Zeneakadémia kimagasló művészeti és oktatói tevékenységet végző tanárai részesülhetnek. A 14 karátos aranygyűrű Molnár Pál ötvösművész alkotása, rajta a Zeneakadémia díszei köszönnek vissza: fő motívuma az eozin gömb és a lant.

 

 Csák János kulturális és innovációs miniszter beszédében rámutatott: „a művészetek határokon átnyúlnak, benne magunkat mutatjuk meg másoknak, idehozzuk a világot, és megismerjük, a zene szárnyain pedig meg is szeretjük egymást. Ehhez olyan nagykövetek, fejedelemasszonyok szükségesek, mint mai ünnepeltünk, Marton Éva, akinek karrierje képes építeni, ápolni és vigasztalni, ha kell. (…) A művésznő operaénekesként, professzorként, mentorként, versenyszervezőként fáradhatatlanul dolgozik azon, hogy a világ megismerje a magyar kultúrát”. Hozzátette, hogy mindehhez nagy személyiség, nagy lélek kell. Hamvas Bélát idézve felhívta a figyelmet arra, hogy a nagy kultúra kötelez is: nem csak azt jelenti, hogy élvezzük elődeink teljesítményét, hanem azt is, hogy átadjuk a következő nemzedéknek, és pontosan ez az, amit Marton Éva tesz. Végezetül átadta az ünnepeltnek a Magyar Állami Operaház Mesterművésze címet.

 

Dr. Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója bejelentette: a Magyar Állami Operaház örökös tagjai idén tavasszal javaslatára döntöttek úgy, hogy kivételes nemzetközi pályafutása és kerek születésnapja alkalmából soraikba választják Marton Évát. „Bármelyiket hallgatjuk meg Marton Éva felvételei közül, mindig csúcsművészetet, folyamatos minőséget és tökéletességet kapunk” – hangsúlyozta. A páratlan nemzetközi karriert befutott rendkívüli művész a legtöbbször, összesen 199 alkalommal mégis a Magyar Állami Operaházban énekelt. „Se nem napló, se nem biográfia, se nem monográfia, inkább afféle csibészes feljegyzések sora” – e gondolattal ajánlotta a főigazgató a kerek születésnap alkalmából az intézmény gondozásában megjelent kötetet Marton Éva életéről. A Császárné szolgálatában címmel dr. Marton G. Zoltán, az ünnepelt férje és menedzsere írta meg visszaemlékezéseit. A kétrészes életrajzi könyv első kötete egyedülálló betekintést enged a világhírű szoprán és orvos férje életébe a kezdetektől a nagyívű nemzetközi énekesi pálya legfontosabb mérföldkövein át 1990-ig.

 

Marton Éva köszönetnyilvánításában úgy vélekedett, megérte a pályafutásába, az életébe fektetett sok munka. „Mi van ennél szebb? Otthon vagyok, befogadtak a Zeneakadémián is, az Operaházban is, megkaptam a legmagasabb kitüntetést az országtól. Mit tudok még kérni? Csak azt kérem, legyen végre béke a világban” – mondta.

 

 Az ünnepelt tanítványai közül Megyimórecz Ildikó, Tuznik Natália és Szeleczki Artúr lépett fel, akik közösen ifj. Johann Strauss A denevér című operettjének tercettjét énekelték, emellett Megyimórecz Ildikó Gounod Faustjából Margit Ékszeráriáját, Tuznik Natália A denevérből Rosalinda csárdását, míg Szeleczki Artúr előadta Cilea Az arles-i lányából Federico románcát is. A Marton Éva Nemzetközi Énekverseny korábbi külföldi díjazottjai olyan áriákkal köszöntötték a világhírű magyar szopránt, amelyekkel korábban a verseny döntőjében is nagy sikerrel szerepeltek. Így a harmadik, 2018-as eseményen első helyet elért mongol bariton, Badral Chulunbaatar, a szentpétervári Mariinszkij Színház szólistája Rigoletto-áriával, míg az ugyanabban az évben harmadik helyezett orosz szoprán, a főleg német és francia dalszínházakban tevékeny Julia Muzychenko (aki nemrég a rangos Erzsébet királyné-versenyen is harmadik lett) a Traviatából Violetta áriájával („È strano… Sempre libera”) állt pódiumra. A 2021-es, negyedik versenyen első díjat és közönségdíjat nyert, hazájában és Európa-szerte foglalkoztatott szerb szoprán, Sonja Šarić Norma áriáját („Casta diva”), a 2022-ben ugyancsak első és közönségdíjas, a Deutsche Oper Berlin társulatát is erősítő orosz tenor, Andrei Danilov a Hoffmann meséiből a Kleinzack-legendát adta elő.

 

(lfze.hu, 2023. június 20.)

 

 

III.

 

DR. SZILVAY GÉZA

 

 

https://helsinki.mfa.gov.hu/asset/view/136185/Szilvay.jpg

 

          Dr. Szilvay Géza

 

           

 

1.

 

          FINNORSZÁGI MAGYAROK – DR. SZILVAY GÉZA

           

Dr. Szilvay Géza hegedűművész 1971-ben kezdett el óvodás és alsó tagozatos gyerekeket zenére tanítani Finnországban, majd a kodályi gondolatok alapján egy új módszert dolgozott ki Színes Húrok néven, amely ma már világszerte ismert. A Kelet-Helsinki Zeneintézet vezetőjeként folyamatosan fejlesztette rendszerét, s az alapoktól egészen felsőfokig épített fel egy oktatási rendszert, melyet eredményesen és sikeresen alkalmazott. Nemzetközi hírű ifjúsági zenekart alapított, számos lemezfelvételt készített, Tv-sorozatokat vezetett, előadásokat tartott világszerte.

Az Oláh Olívia Szilvay Géza életútjáról készült film (2018. október) elérhetősége: https://youtu.be/V0KggHwplTw (18:04)

 

 

2.

Dr. Szilvay Géza (75. születésnapjára): Színes Húrok / Colour-Strings (pdf)

(Parlando 2018/6.)