Fiatalok és idősek között...
Feuer Mária
beszélgetése ANDOR Évával[1]
Feuer Mária Andor Éva
–
A fiatal énekesnő nyolc éve az Operaház tagja, s azóta körülbelül harminc
szerepet énekelt. A kritika mindig hajlékony muzikalitását, kulturált éneklését
dicséri. Repertoárja igen változatos, s azt mutatja, hogy a legkülönfélébb stílusokban
otthonos Pályájának gyors felfelé ívelésére jellemző, hogy az 1965-ben
megjelent Zenei Lexikon még éppen csak személyi adatait közli, Gyors
kiugrásának jelentőségét elmélyíti, hogy hangfaja, a lírai szoprán nem
tartozik a „hiánycikkek” közé...
– Tiltakozással
kell kezdenem. Főiskolás koromban én is mindig
azt hallottam: nehéz dolgom lesz, mert a lírai szopránokkal „Dunát lehet
rekeszteni”. Aztán bebizonyosodott, hogy ez tévedés, pontosabban: több lírai
szopránra van a szín-háznak szüksége, mint amennyi rendelkezésére áll. Gondolja
csak végig a repertoárt! Nekem egyébként szerencsém volt: egymás után kaptam a
nagy és szép szerepeket. Az igazgatóság tudatosan épít fiatal művészeire.
Azelőtt jónéhány esztendeig csak mellékszerepekhez jutottak az ösztöndíjas,
vagy újonnan szerződtetett tagok; a mai középgeneráció sokat mesélhetne
arról, milyen lassan és nehezen tudta felküzdeni magát.
– S ennek következtében meglehetősen kiéleződtek az Operaházban a generációs problémák.
Tudom, hogy ez kényes kérdés, de úgy érzem, harminc nagy szereppel a háta
mögött higgadtabban foglalhat állást a főiskoláról nemrégiben kikerült és
a tekintélyes múlttal rendelkező művészek között.
– A „fiatalítási
politika” eredményeként én már csakugyan nem tartozom a legfiatalabbak közé,
akármilyen komikusan hangzik is ez. Ugyanezt a politikát jelzi, hogy az utánam bekerült
énekesek egy része két-három év alatt már hasonlóan sok szerepet kapott. Talán
természetes, hogy néhány idősebb művészben felébred a féltékenység, s
ilyenkor elfelejti, hogy saját ifjúkorában még erősebb volt a generációs
harc.
– Úgy találja tehát, hogy a kérdés nem mai
keletű?
– Igen, bár a
vezetőség nagyon határozottan épít a fiatalokra, s ez élesebben veti fel
az örök problémát. Én azt hiszem, a vitában mindkét tábort meg kell érteni. Az
idősebbeket is, akik között igen nagy művészek vannak, és a
fiatalokat is, akik természetesen örömmel élnek lehetőségeikkel. Nincs
igaza viszont annak az ifjú énekesnek, aki fennhéjázóan viselkedik, csupán
azért, mert hirtelen főszerepet kapott s így máris egyenrangúnak képzeli
magát a párhuzamos garnitúrában éneklő – sokkal tapasztaltabb, érettebb – művésztársával.
Másfelől: hogyan szerezzen magának tekintélyt az idősebb kolléga, ha
nem mélyed el szerepében, ha rutinjára épít, ha nem sugárzik magatartásából az
a felelősség, amely egy Báthy Annát, Székely
Mihályt vagy Osváth Júliát jellemzett? Természetesen nem szabad általánosítani,
kivételek itt is, ott is akadnak.
– Elég gyakori az a kifogás, hogy a fiatalok
túlságosan sok feladatot vállalnak, s ezzel saját jövőjüket
veszélyeztetik. Mi erről a véleménye?
– Minden színházi
vezetőség gyors eredményekre törekszik és mutatós sikerekre vágyik – ez
természetes. S mivel mostanában számosan kerülnek ki a főiskoláról
feltűnően szép hangú, nagyon tehetséges énekesek, magától
értetődik, hogy a mi igazgatóságunk rájuk épít. Az énekesek pedig igen
nehezen tudnak ellenállni a kísértésnek. S miért is tennék? Nem tudom, hogy
akik ezt kifogásolják, saját maguk hogyan viselkedtek volna hasonló
szituációban? Szerintem a vállalás határait az önismeretnek, a képességek
becsületes felmérésének kell megszabnia: a lehetőségekkel élni kell, de a
hangi adottságokkal nem szabad visszaélni.
– Lehet-e, illik-e visszaadni olyan szerepet,
amelyről úgy érzi, meghaladja erejét, illetve más alkatra való?
– Természetesen. S
bár a rendező és a karmester igyekszik meggyőzni az énekest, végül is
ő dönt arról, hogy mit vállal. Az Operaház kilencven művésze közül amúgyis körülbelül húszan-huszonöten
hordják az állandó terheket, mert a vezetőség
ítélete szerint ők alkalmasak rá. A „vállalás”, a sok lehetőség,
nemcsak irigylésre méltó alkalmat, hanem igen sok munkát is jelent. Ebből
pedig a fiatalok, „öregek” egyaránt kiveszik a részüket. Melis
György, Simándy József, vagy Házy
Erzsébet sokkal többet dolgozik, mint jónéhány irigyelt fiatal. Persze ez nem
jelenti azt, hogy az ifjú tehetségekre nem hárulnak nagy terhek,
s a vezetőségnek talán érdemes lenne elgondolkoznia azon is, hogy továbbképzésüket,
fejlődésüket miképpen biztosíthatná, hiszen a legszebb hang is tönkremegy,
ha rosszul bánnak vele.
– Az állandó fellépések mellett hogyan jut
idő az új szerepek megtanulására, van-e lehetőség arra, hogy a fiatal
művész megismerkedjék a darab légkörével, művészi mondanivalójával?
– Kérdésében benne
volt a kételkedő felelet. Csakugyan, annak a bizonyos húsz-huszonöt
művésznek alig jut ideje tanulásra. Talán megkönnyítené a dolgunkat, ha
előre tudnánk soron következő feladatainkat – így aztán
elő-elővehetnénk a művet, foglalkozhatnánk vele. Sajnos, erre
ritkán akad példa. Ám a vezetőség mentségére hozzá kell tennem, hogy az
Operaház és az Erkel Színház üzemeltetése, a nagy repertoár lehetetlenné teszi
az igazán elmélyült munkát, s ezen csak az segíthetne, ha a két színház
különválna. Csakugyan: miért ne lehetne állami kezelésben két különálló
társulatot szervezni? Igaz, hogy a jó erők megoszlanának, de a gazdasági
élet mintájára kialakulhatna valamiféle egészséges versengés, s a hajszolt
munkatempó is csökkenne. Azt hiszem, a közönség szívesen fogadná a
konkurenciát, az eltérő művészi célkitűzéseket és főleg az
alaposan előkészített produkciókat.
– A Rodelinda operai
premierje ismét felvetette az oratóriuméneklés szükségességét. Véleménye
szerint ennek a hiánya is a túlterhelés számlájára írandó?
– Részben igen. A
főiskola éppen hogy az alapokat rakja le az
oratórium-éneklés területén, s a fiatal operaházi művész ambícióján,
felelősségérzetén múlik, hogy a továbbiakban mennyire mélyed el benne.
Talán nem hibáztatható, elsősorban napi munkájának akar becsülettel eleget
tenni, de meggyőződésem, hogy igazán jó produkció csak
muzikalitással, zenei kultúrával érhető el. Ennek pedig elengedhetetlen
bázisa a dal- és oratórium éneklés. Azt hiszem, elégedett lehetek és
szerencsésnek mondhatom magam: nemcsak operai pályafutásom sima, hanem a
hangversenypódiumon is a legnagyobb karmesterektől tanulhatom meg a
formálást, a zenei mondanivaló lényegét.
ÖRÖKÖS
TAGOK: ANDOR ÉVA (3:01
Nagy
énekesek és halhatatlanok: Ilyen Andor Éva is, a Magyar Állami Operaház örökös
tagja. Pályája gyerekkorától kezdve nyílegyenesen ívelt felfelé, sikerre volt
ítélve. A művésznő életéről állandó szakértőnk, az Opera
fő emléktárosa, Karczag
Márton mesél.
(Opera
Café, 2018. 04. 22. - M5)
VÁLOGATÁS ANDOR ÉVA EMLÉKÉRE A PARLANDO
KORÁBBI SZÁMAIBAN MEGJELENT ÍRÁSOKBÓL
(2024/4.)
(2024/4.)
(2024/5.)
(2025/6.)
Angelika Lippe: Andor Éva
hangfelvételei a YouTube-n
(2025/3.)
[1] Feuer Mária: 88 muzsikus műhelyében (Zeneélet.
Zeneműkiadó Budapest, 1972) Az interjú első ízben az Élet és
Irodalomban jelent meg.