Fehér Anikó[1]

 

NÓGRÁDI PÉTER Zeneszerző portréJA

 

http://www.budaorsiinfo.hu/wp-content/uploads/2012/05/Nogradi_Peter_zeneszerzo_Budaors2.jpg

Nógrádi Péter (Budaörsi Infó)

 

Jól tudom, hogy Ugrin Gábor volt az énektanára a Veres Pálné Gimnáziumban?

Jól tudja. A kórusában is énekeltem évekig. A legmeghatározóbb tanárom a gimnáziumban ő volt. Szangvinikus alkata, megosztó személyisége mély benyomást tett rám. Ő egy kórusverseny előtt bármire képes volt a székdobálástól kezdve az indulatoskodásig. Utólag visszanézve, ezeknek mind remek eredménye lett. Sőt, hogy érzékeltessem ezeket a kilengéseket, elmesélem, hogy az első énekórán egy népdalt kellett előadnom. Egyest kaptam rá. Mert „blazírt pofával” adtam elő. Előtte én főleg elméleti oldalról közelítettem meg a zenét. Már akkor írogattam, és arra nem is gondoltam, hogy mennyire számít az, hogy milyen arckifejezéssel adom elő a népdalt, amivel akkoriban még nem voltam olyan elkötelezett, mint később lettem.

 

Kiknek volt még szerepe abban, hogy zenész lett?

 

Thury Évánál, Till Ottó feleségénél kezdtem zongorázni az I. kerületi zeneiskolában. Ezt folytattam Balla Györgynél a IX. kerületi zeneiskolában. Ő gyújtotta meg bennem a lángot, megmutatta a zeneirodalom rejtelmeit, rendkívül széles látókörű volt. Ezzel párhuzamosan jártam a Bakáts téri templomba, Murányi György karnagy úr kórusába. A vasárnapi misék után gyakran végigbeszéltük a fél zenetörténetet. Megengedte, hogy játsszam az orgonán is. Tőle újabb szikrákat kaptam. Ő jól ismerte a legújabb lengyel zenei irányzatokat, pl. az aleatóriát. Geszler György tanár úrhoz a XI. kerületbe jártam. Ez már nagyon a zeneszerzés felé vitt. Itt már voltak kis darabjaim, amiket a csoporttársaimmal el-eljátszottunk.

 

Egyébként nem szokványos családban nőttem fel. A nagyszüleim neveltek ötéves koromtól, a szüleim válása után. A nagyapám egyrészt két lábbal állt a földön, gépészmérnökként, mint víz-és gázszerelő kisiparos működött. Ám napi munkája után rendszeresen zongorázott vagy pasziánszozott. Volt, hogy a zongorán négykezeseztünk. Ez egyre több ajtót kinyitott nekem. Nagyapám nem a szokványos értelemben tanított. Ő egyetemista korában, ez még a némafilm korszaka volt, zongorista volt egy mozi zenekarában. Különféle darabokat játszottak különféle filmjelenetekhez. Nagyon szeretett zongorázni, gyakran végigjátszotta a Lieder ohne Worte-t, nem számított, hány hibával… Mindig a Czerny etűdökkel kezdte, de nagyon szerette Beethoven V. szimfóniájának zongora letétjét is. Ez engem nagyon megihletett. Igaz, ő a barokk zenét hanyagolta, pedig én inkább azt szerettem. Hírét vettem, hogy a pesti Ferences templomban a nagyhéten mindig eljátsszák a Máté- vagy a János-passiót, kiváló előadókkal. Mindig tele volt a templom. Egyetlen ilyen alkalmat sem hagytam ki. Kinyílt előttem Bach világának a mélysége. Részt vettem aztán a Magyar Rádió Dupla vagy semmi vetélkedőin – az elsőt éppen Bach életművéből rendezték –, ahogyan a Ki nyer ma? vetélkedőkön is.

 

Aztán jött egy hatalmas kanyar, a magasépítési szak az Ybl Miklós Főiskolán…

 

A szüleim azt mondták, hogy a zenéből nem lehet megélni, kell egy rendes szakma. Lehet, hogy nem volt ez rossz ötlet! Igaz, a főiskolának a művészeti oldala volt az egyetlen, amihez tudtam kapcsolódni. Csak építészettörténetből volt ötösöm. A matematika, a statika, a tervezés és a többi szüntelen kínlódás volt. Nem volt ezekhez fantáziám. Közben megszállottan koncertekre jártam. Óriási lemeztáram lett és szívtam magamba a zenét. A kortárs zenét Bartókon keresztül szerettem meg, hallgatván a Concertót és a Divertimentót. Ekkoriban magam is magyarosabb zenét kezdtem írni. Egyszer egy vonósnégyesemmel még Farkas Ferenc tanár úrhoz is eljutottam.

 

Még mint magasépítés szakos főiskolás?

Igen. De az ő tanítványa nem lehettem, mert mire bekerültem, addigra ő már nem tanított a Zeneakadémián.

 

Ha jól tudom, az Ybl Miklós főiskola elvégzése után iratkozott be a konzervatóriumba.

 

Igen. Csak harmadjára kerültem be. Először Károlyi Pál tanár úrhoz jártam, aki ellenponttant, modulációt tanított nekem. Meghatározó volt! Közben a Középülettervező Intézetnél dolgoztam. Szerencsémre ott szemet hunytak afelett, hogy hetente kétszer-háromszor eljártam Sipos Éva nénihez szolfézsra, Fekete Győr Istvánhoz zeneszerzésre és másokhoz. Fekete rendkívül sokoldalú művész volt, felhívta a figyelmünket különféle kiállításokra, de Füst Milánról is tőle hallottam először.

 

 A Zeneakadémián Soproni József volt a zeneszerzés tanára…

 

Végig ő volt. Kifejezetten invenciózus alkat volt, nemcsak zeneszerzésben, de a beszélgetésekben is. Jól rátapintott mindig a lényeges pontokra. Majd improvizálva megmutatta, hogy a szóban forgó zenei formát ő hogyan képzeli el. Engem a barokk formák érdekeltek legjobban. Mikor ezekhez érkeztünk, elememben voltam.

 

Mi volt a diplomadarabja?

 

Ennek a formája nem volt megkötve. Én a Metamorfózisok c. művemet írtam a diplomára. Kamaradarabnak indult, de a hangszerelés tanárom, Bozay Attila rábeszélt, hogy legyen belőle zenekari darab. Jármai Gyula, az Operaház azóta sajnos elhunyt karmestere vállalta a vezénylését. A másik darabom egy 12 szólamú többkórusos kórusmű volt, Beney Zsuzsa A tó c. versére. A Tomkins énekegyüttes adta elő, 1984-ben. Egy könyvesboltban találtam rá erre a versre, ami azonnal nagyon megfogott.

 

Előszeretettel dolgozta fel a közismert Illés zenekar számait…

 

A fiam a Kincskereső iskolába járt, Winkler Mártához. Volt ott egy énektanár, aki Nyíregyházán végzett: Durányik László. Ő odahívta az egyik karácsonyi koncertre a Banchieri énekegyüttest, akik a King’s Singers mintájára szerveződött férfi vokál voltak, Szabó Dénes iskolájából jöttek.  Kiderült, hogy az Illés zenekar* felkérte őket, hogy írják át a számaikat, amelyek afféle ráadásszámként mehetnek majd. Felkértek engem, hogy segítsek ebben. Szabó Dénes fia, Szabó Soma, a Banchieri együttes vezetője nyolc művet feldolgozott, én hozzátettem még 11-et. Többek között az Átkozott féltékenység-et is átírtam, amely Lajtha László Széki gyűjtésének egyik dallamára, az Elmegyek, elmegyek-re készült eredetileg. De figyeltem én a Táncdalfesztiválokat is, tehát benne voltam ebben a világban. Sosem jelent meg aztán ez a lemez.

 

Van egy műve, amelyben egy népdalénekesé a szóló dallam, a címe: Victimae paschali laudes*…


Én ezt az énekhangot sokáig kerestem, aztán tálcán kínálta magát, mert szomszédom lett Szalóki Ági népdalénekes, aki akkor Bodza Klára növendéke volt az Óbudai Népzeneiskolában. Vele akartam ezt elénekeltetni, végül ő ajánlotta Pál Esztert, aki nagyon szépen mutatta be.

 

Mi a Nagycsaládosok Országos Egyesületének  tagjai vagyunk, hat gyermekünk lévén. A NOE a magyar millennium évében egy Kárpát-medencei Nagycsaládos Találkozót szervezett Gödöllőn, az Egyetem dísztermében. Itt adva volt a 10 gyermekes, csupa zenészből álló Benyus család és két kórus. Próbára nem volt lehetőség, de kérték, hogy legyen benne egy olyan dallam, amit a közönség együtt is tud énekelni az előadókkal. Az elején megszólalt a gregorián szóló, majd a Tavaszi szél vizet áraszt* ősi moldvai dallam. A szilaj ősiség és a keresztény dallamvilág így találkozott egymással. Később a Fészek klubban egy profi együttes is elénekelte ezt, akkor már profi módon. Igaz, ide már kissé „diminuálnom” kellett a létszámot, zongora, klarinét és ütő adta elő.  Ezután jött egy lehetőség egy szerzői lemezre. Elkészítettem ebből a műből egy kamara változatot, ezen énekelt aztán Pál Eszter.

 

Sok vallásos témájú műve van.

 

Nagyanyám vallásos szellemben nevelt, már tizenegy évesen bérmálkoztam a Mátyás templomban. A már említett Bakáts téri kóruséneklésem és orgonálásom után egyre jobban érdekelt ez a világ. Budaörsre költöztünk és beléptem Sapszon Ferenc karnagy úr kórusába. Ha kellett, zongorakísérő is voltam. Ez indította be a kórusművek iránti lelkesedésemet. Nemzeti és vallásos gondolkodásmód itt együtt volt. Ehhez hozzáadódott polifónia iránti vonzódásom is.  Újabb közös pontunk ez Soproni tanár úrral, akinek ez szintén jellegzetes stílusjegye.

 

Talán nem véletlen ez, hiszen ő volt a lektora a híres Ellenponttan könyv magyar változatának, amit Jeppesen írt.

 

Igen, ugyanakkor Soproni mindig a franciás könnyedséget, az áttetszőséget kérte. Egyéni óráinkon mindezt be is mutatta nekem és sokat beszélt erről.

 

Melyeket tartja a fő műveinek?

 

Tekintélyes hosszra gondol?

Nem feltétlenül, lehet ez akár három perces is….


A három perc jó kiindulás... Mikor Vácott tanítottam zongorát, volt ott egy kamarazenekar. Lemezt szerettek volna készíteni. Volt a CD-n még három perc szabad hely. Megkértek, írjak nekik valamit ide. Kitaláltam egy hagyma szerkezetet. Ami az elején van, az van a végén is. Egy A rész van az elején és a végén, aztán B, C és D, ennek középen nincs párja. Tehát egy A B C D C B A szerkezet, de ezeken belül még 18 kisebb rész, egyenként 10 másodpercben. Összesen 18x 10, azaz 180 mp lett, ami 3 perc.

 

Ebben azért a magasépítészet is benne van…

 

A címe végül is nem Hagyma lett, hanem Rózsaablak*. Ez egy ciklikus forma, de valójában az építészethez is köze van. Először vonószenekarra írtam, aztán az a lemez nem készült el. Csak kotta formájában jelent meg, leegyszerűsítve ütőkre. Került hozzá még másik 3 tétel, amit aztán nagy sikerrel játszottak az Országos Ütőtalálkozón, Vácott, Fazekas László vezetésével. Majd átírtam ezt zongorára és ütőkre Négy prelűd* címmel.

 

A másik, szívemnek kedves művem a Magyar requiem*. Ez hosszabb, 25 perces. A Németh László Alapítvány pályázatára készült, és az Olasz Intézetben adták elő.

 

Gyermekei között van zenész?

 

Mind jártak zeneiskolába, több hangszerre is, de nem lett egyikük sem zenész. A legkisebb fiam színésznek készül, ő van legközelebb a zenéhez.

 

Ön a Magyar Művészeti Akadémia tagja. Ez a tény mit adott hozzá az alkotóművészi munkásságához?

Az elismerés nagyon jól esett. Az 1956-os darabom után kerestek meg. Én mindig is így, vallásos nemzeti szellemben gondolkodtam, már kórusénekes koromban is. Kodály, Bartók csodát akartak művelni, ami fölemel. Persze, ők géniuszok voltak… De tudni kell, hogy ehhez kell egyfajta szenvedés, megpróbáltatás is, ami odavezet. Számomra megtiszteltetés ehhez a társasághoz tartozni.

 

Van-e valami, ami még új irány lehet az életében?

 

A Magyar Művészeti Akadémia, mint szakmai testület a kormány lépéseit megtámogathatja. Az oktatás terén vannak hiányosságok, vannak dolgok, amelyek a 90-es években megszakadtak. Fel kellene gyorsítani az átalakulást. Súlyos évek telnek el így hiába. Nemcsak az óraszámok kérdése a fontos, hanem a felsőfokú tanárképzésben is hatalmas lemaradások vannak. Bízom benne, hogy ezt az átalakulást az Akadémia majd mielőbb ösztönözni tudja.

 

 

 

 

Készült az MMA – Magyar Művészeti Akadémia támogatásával.

 

  http://www.parlando.hu/NEWPROBE/MMAlogoC_1_ketsoros.jpg

 

 

 



* Az interjúban szereplő mű megtalálható az alábbi linkben hangzó, vagy kotta formában:

Muzsikus portré Nógrádi Péter műveinek tükrében (29 MB) (Parlando 2017/2. szám)



[1] Az interjú szerzője karnagy, az MMA MMKI kutatója