Megjelent a Gramofon 25 – Zenetudományi és zenekritikai antológia

 

I.

 

A Gramofon 25 – Zenetudományi és zenekritikai antológia című, 350 oldalas kiadvány a Gramofon folyóirat 1996 és 2021 között megjelent, különösen érdekes írásaiból válogat. A klasszikus zene, a jazz és a népzene kedvelői egyaránt csemegéket találhatnak a kötetben.

 

A Gramofon – Klasszikus és Jazz című folyóiratot 1996 nyarán alapította Bősze Ádám, Retkes Attila és Zipernovszky Kornél. A folyóirat esszéket, tanulmányokat, interjúkat, feature-cikkeket, recenziókat közöl a klasszikus zene, az opera, a jazz, a népzene és a világzene témakörében. A Gramofon az egyetlen magyarországi nyomtatott folyóirat, amely professzionálisan, részletesen foglalkozik a jazz, a népzene és a world music műfajával.  A lap szerzői között elismert szaktekintélyek és fiatal zenetörténészek, sőt olykor kiváló előadó- és alkotóművészek is megtalálhatók. A Gramofon a magyar zenei élet szereplőit, a szakmát is meg szeretné szólítani; elsődleges célcsoportja és elért közönsége azonban mindmáig a klasszikus zene és a jazz iránt érdeklődő, hangversenyre járó, nem kizárólag szakmai közönség. A folyóirathoz internetes tartalomszolgáltatás – a Gramofon.hu és a MagyarJazz.hu weboldal –, valamint könyvkiadás kapcsolódik.

 

A lap alapításának 25. évfordulójára megjelent antológia újra közli a legendás hanglemez-történész, Oldal Gábor: Kis magyar gramofonológia című sorozatát, amely eredetileg 1997/98-ban látott napvilágot. Önálló fejezetben emlékeznek megbecsült szerzőikre, Ujházy Lászlóra és Uhrman Györgyre. A kötet ezt követően változatos tematikájú esszéket és tanulmányokat közöl, végül pedig – ízelítőként a több ezer megjelent recenzióból – hanglemezkritikákat kínál a zenebarátoknak.

 

 

Tartalom:

 

1. fejezet – Oldal Gábor: Kis magyar gramofonológia (18 írás)

 

2. fejezet – Ujházy László emlékezete

 

·         Bércesi Barbara: Búcsú Ujházy Lászlótól

·         Ujházy László: A kamarazenei felvételekről – 1. rész

·         Ujházy László: A kamarazenei felvételekről – 2. rész

·         Ujházy László: A kamarazenei felvételekről – 3. rész

·         Ujházy László: A műremekbe zárt akusztikai csoda – A zongora akusztikájáról

·         Ujházy László: Az akusztikus művészetek mostohagyermeke: a hangfelvétel-esztétika – A zongorafelvételekről

·         Ujházy László: Az akusztikus művészetek mostohagyermeke: a hangfelvétel-esztétika – A hangjáték, 1. rész

·         Ujházy László: Az akusztikus művészetek mostohagyermeke: a hangfelvétel-esztétika – A hangjáték, 2. rész

·         Ujházy László: Az akusztikus művészetek mostohagyermeke: a hangfelvétel-esztétika – A hangjáték, 3. rész

 

3. fejezet – Uhrman György hanglemeztörténeti írásaiból

 

·         Uhrman György – Életrajzi vázlat

·         Uhrman György: Antológia – Beethoven: Fidelio

·         Uhrman György: Antológia – Mozart: Don Giovanni

·         Uhrman György: Antológia – Mahler: Dal a Földről

·         Uhrman György: Antológia – Bartók: A kékszakállú herceg vára

·         Uhrman György: Antológia – Haydn: Az évszakok

·         Uhrman György: Antológia – Wagner: Lohengrin

·         Uhrman György: Antológia – Gershwin: Porgy és Bess

·         Uhrman György: Antológia – Réti József hagyatéka

·         Uhrman György: Antológia – Bizet: Gyöngyhalászok

 

4. fejezet – Esszék és tanulmányok

 

·         Ajtai Péter: A jazzkritika problémája

·         Darvay Nagy Adrienne: Enescu román poémája és a királyi himnusz

·         Endrődiné Pásku Veronika: Zerkula János, a gyimesi népzene énekes-hegedűs előadója

·         H. Magyar Kornél: Az indiai zene misszionáriusa – Száz éve született Ravi Shankar

 

Szilágyi Szabolcs – Kusz Veronika: „Párhuzamos életek” egy Bartók–Dohnányi fuvola - zongora - program elméleti háttere (Eredeti közlés: Gramofon 2019 + Gramofon 25 – Zenetudományi és zenekritikai antológia, Gramofon Könyvek, 2022) (pdf)
(Parlando 2022/3.)

 

·         Lipták Dániel: A bécsi döntések hatása a magyar népzenekutatásra

·         Máté J. György: Azok a szép napok! – Amerikai free jazz

Franciaországban

·         Ozsvárt Viktória: Lajtha és a programzene

(E tanulmány a jelen összefoglaló II. fejezetében teljes terjedelmében elolvasható)

·         Geiu Rämmer: Liszt koncertjei a Tartui Egyetemen

·         Szabó Ferenc János: Magyar komolyzenei hangfelvételek az első világháború éveiben

·         Tóth Endre: Esterházy Péter és a zenei radikalitás

·         Turi Gábor: Jazz – Európa nyelvén

 

5. fejezet – Hanglemezek bűvöletében

·         Bányai Gábor: A királynőt megölni nem kell félnetek

·         Bányai Gábor: Ezüstkor – aranyban és bronzban

·         Fittler Katalin: Képtelen hangképalbum

·         Fittler Katalin: Barangolás a portugál lélek birodalmában

·         Kovács Ilona: Értőknek és műkedvelőknek

·         Lehotka Ildikó: Modern kori oratórium

·         Mesterházi Máté: Prokofjev zenéjének ereje – koreográfiába foglalva

·         Zay Balázs: Pontosság és stílus – Artur Balsam felvételei

·         Zay Balázs: Az egynevű zongorista profilja

 

A Gramofon Könyvek 2000 és 2021 között megjelent kiadványait az olvasók

megismerhetik a www.gramofon.hu oldalon.

 

II.

Lajtha_és_a_programzene (pdf)